In het kader van de serie: 10 tips voor betere wervingssites, vandaag de tweede tip. Dit zijn hele universele tips op basis van het Digitaal-Werven onderzoek. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de toepassing en uitvoering, waar we vanuit Digitaal-Werven graag bij helpen.

Tip 8: omschrijf de procedure

Wederom een open deur, maar slechts 34% van de onderzochte organisaties heeft op zijn of haar recruitmentsite een sectie waarin de procedure wordt omschreven.

Hierin zou je hele basale informatie moeten bieden om de verwachting van de kandidaat te managen:

  • Binnen hoeveel tijd mag ik een reactie verwachten (slechts 8% doet hier een concrete uitspraak over)?
  • Hoeveel gesprekken krijg je?
  • Met wie krijg je die gesprekken?
  • Hoe lang gaat de hele procedure normaliter ongeveer duren?
  • Zitten er testen of assesments in?
  • Hoe wordt er omgegaan met je privacy?
Dat laatste is een interessant punt. Slechts een heel beperkt aantal websites heeft een aparte privacy statement voor sollicitanten of noemt sollicitanten in hun privacy statement. Opvallend vaak overigens is het sollicitant deel vervolgens in strijd met de Nederlandse privacy wetgeving en staat er ook nog niet bij hoe je je gegevens kan laten verwijderen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


319 views | Reageer (0 reacties)