In de TED talk op TEDxAmsterdam van afgelopen vrijdag gaf Joris Luijendijk een bijzondere quote van een recruiter in de Londense city:

‘I never thought I’d become the person I am now. I used to work in a job where I’d help people improve their lives. These days I am cheating, lying, manipulating – all in the name of targets  The crazy thing is, I am good at this. I get bonuses’

De dame in kwestie had het nooit verwacht dat ze het zou doen, maar doet het en verdient er veel geld mee en…. ze blijkt er nog goed in te zijn ook. Ze weet dat ze het doet, maar ze verdient er veel geld mee. Natuurlijk kwam op zijn blog de reactie dat deze dame werkte voor één van de minder hoogstaande recruitmentorganisaties en dat het echt niet ‘de norm’ was.

Wat mij nu zo opvalt is dat er dus blijkbaar nog steeds mensen zijn, en als ik kijk naar hoe veel kandidaten zich behandeld voelen erg veel mensen, die zich als recruiter zo opstellen. Ook in Nederland. Veel recruiters lijken zich niet te realiseren hoe slecht de sector gezien wordt vanuit ‘de rest’. Logisch, want de mensen die ze niet mogen spreken niet met ze.

Ik herinner me een onderzoek van twee jaar geleden waarin stond dat 40% van de hoger opgeleiden in Nederland echt niet via een bureau bemiddeld wilde worden. Zelf krijg ik nog regelmatig uitnodigingen voor evenementen waarin letterlijk staat: verkopers en recruiters niet welkom.

Toch is er geen zelfreinigend vermogen. Hoor ik enkele: wij zijn zo niet… Nog niet zo heel lang geleden benaderde één van deze ‘wij zijn zo niet’ partijen mij met de vraag wat ik toch tegen recruiters heb (antwoord is: niets als je je werk goed doet), waarbij er een reeks assumpties gemaakt werd waarin onder andere bleek dat de man in kwestie dacht dat ik interim recruiter was. Opvallend, dat een recruiter voordat hij een half uur besteedt aan een lange e-mail niet eens even zich 5 minuten in mij verdiept heeft. Doe je dat ook bij kandidaten? Volgens mij ben je zo dan dus wel… toch?

TEDxAmsterdam

Hoe dan ook: Joris Luijendijk riep op TEDxAmsterdam op tot het delen van je leercurve over een onderwerp. Ergens blank in gaan en alles bloggen. Ik zou het leuk vinden als iemand (ik kan het niet want ik zit er al teveel in) die weinig tot niets weet van recruitment die leercurve hier bij mij zou komen bloggen. Gewoon mensen spreken en hun verhalen bloggen en dan over de verschillende verhalen een ‘opsomming’ maken. Zie wat Joris bedoelt in de onderstaande Talk van vrijdag.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


733 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën