Markttrend evaluatie 2011

Door Bas van de Haterd op 23-11-2011 07:00.

Gisteren analyseerde ik mijn eigen voorspellingen voor 2011. Kort samengevat: 50% goed als ik mild voor mezelf ben.

In 2010 heb ik echter ook verschillende andere partijen hun voorspellingen laten doen. De voorspellingen ‘van de markt’ heb ik die genoemd. Die moeten dan ook nader bekeken worden natuurlijk.

Niels Jordens (careersinholland): er gebeurt ….hoegenaamd niets!

Zijn voorspelling was dat de markt een beetje door zou kabbelen, afgezien van een groot drama zoals 9/11 of klappende banken. Ik moet hem hiermee eigenlijk gelijk geven, het was een kabbelend jaar.

Gerard Mulder (Textkernel): Bedrijven zullen het komende jaar weer meer moeten investeren in recruitment.

Ik vind het lastig hier concreet hard ja of nee op te zeggen. We hebben wel de nodige nieuwe wervingssites gezien, dus dat kan je als investering zien. Ook is het aantal partijen dat tekst extractie gebruikt (textkernel’s product) op de site toegenomen volgens het Digitaal-Werven onderzoek. Toch is het niet heel extreem geweest. Ik reken hem dus half goed.

Gerard’s concrete voorspelling was dat het aantal administratieve en klantgerichte vacatures met 10% was gestegen t.o.v. 2010. Aangezien deze meting loopt t/m 30 december komen we hier nog op terug.

Jeroen Kneppers (toen detailresult): Hyper lokale & relevante online benadering

Sorry Jeroen, maar ik heb er niets van meegekregen. Misschien dus op hele kleine schaal, maar in 2011 was dit geen grote trend.

Rinus Wittenberg (Adecco): Het nieuwe werken is de nieuwe hype

Ik moet Rinus hier geheel gelijk aan geven. Het aantal publicaties hierover is gigantisch toegenomen en was in 2010 nog de vraag: wat moet je er mee, is 2011 duidelijk het jaar geworden dat iedereen heeft gezegd: we moeten hier iets mee. Helaas vaak op verkeerde manieren en verkeerde grondslagen, maar half Nederland staat er voor open. Dus geheel correct.

Edwin Cornet (schaalx): versnelde verkrapping

Van voetbal voorspellingen heeft hij al niet zoveel verstand (vorig jaar nog een mooie lunch gewonnen van hem) en het is niet veel beter als het gaat om de arbeidsmarkt. Sorry Edwin, maar ik heb de verkrapping niet gezien. De werkloosheid blijft ongeveer gelijk en de flexibilisering neemt ook niet echt heel veel toe.

Yvonne Dahler (E-amc Rijk): de ‘gap’ wordt groter en verder weinig nieuws.

Of de ‘gap’ tussen de voorlopers en de volgers groter is geworden weet ik niet. Ik heb namelijk weinig nieuws gezien en veel middelmaat nu wel zien aansluiten op kennisniveau. Wel heeft ze geheel gelijk dat er meer specialisaties komen in het social media werkveld en dat er weinig nieuws is had ik al eerder vastgesteld. Ik keur hem vanwege de uitleg geheel goed.

Sita Dijkstra (UMCG): authentiek en eerlijk communiceren

Lastig om hier iets over te zeggen. Veel partijen pretenderen het te doen, bij veel partijen heb ik sterk mijn twijfel of ze het hele plaatje weergeven. Ik durf er gewoon geen uitspraak over te doen of dit in 2011 nu is toegenomen of niet.

Maurice Meesters (Tangram): Solliciteren via Linkedin

Solliciteren via Linkedin is zeker toegenomen. Als ik kijk naar het aantal organisaties dat de mogelijkheid aanbiedt is dat gestegen van 1% in 2010 naar 6,5% in 2011 (Digitaal-Werven). Maurice zijn uitspraak dat in 2011 10% van de sollicitaties via Linkedin zou zijn gekomen lijkt dus zeer onwaarschijnlijk, maar de trend als zodanig is zeker aanwezig. Half goed dus.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


226 views | Reageer (3 reacties)
  • Anoniem

    Ha die Bas,

  • Anoniem

    wij zien bij onze klanten dat locatie (=vestigingsplaats) en hyperlocatie (=straat / plein) dominant zijn bij het zoekgedrag en tevens bepalend voor het succes van conversie. Ergo het kan zijn dat je het aan de ‘voorkant’ niet ziet, maar aan de ‘achterkant’ is (hyper)locatie bepalend voor succes in conversie.

  • Een trend is natuurlijk geen waarheid omdat je toevallig zelf enkele klanten hebt die hier mee bezig zijn. De markt is groter dan enkele klanten en het gaat om markttrends.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën