In het kader van de serie: 10 tips voor betere wervingssites, vandaag de tweede tip. Dit zijn hele universele tips op basis van het Digitaal-Werven onderzoek. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de toepassing en uitvoering, waar we vanuit Digitaal-Werven graag bij helpen.

Tip 4: help de gebruiker

Uit het onderzoek van Digitaal-Werven blijkt dat 12% vergelijkbare vacatures aanbiedt op de site, 2,6% eerder bekeken vacatures en slechts 20 organisaties een chat optie hebben.

Vergelijkbare vacatures helpen een kandidaat kiezen. Geen keuze-mogelijkheden leidt doorgaans tot geen keuze maken. Teveel keuze opties leidt tot keuzestress, maar enkele keuzes geven geeft mensen het gevoel dat ze de juiste keuze maken. Dit is tenminste in de E-Commerce zo, dus de moeite waard het te testen bij vacatures. Ook help je kandidaten als ze denken: net niet, zou er nog iets anders zijn.

Eerder bekeken vacatures helpen kandidaten ook. Denk aan hoe je zelf een reis zoekt, zelden boek je meteen. Erg handig dus als je terugkomt en je kan je eerder bekeken reis meteen terugzien. Bij vacatures besluiten veel mensen ook niet meteen te solliciteren, zorg dus dat men ze makkelijk kan terugvinden.

Een chat optie tot slot is vaak intern ‘lastig’ te implementeren. Toch is dit meestal onzin, er is altijd wel iemand van de recruiters online en anders kan je het op offline zetten. Zeker bij grotere organisaties. Zorg gewoon dat je een chat optie hebt die doorschakelt van persoon op persoon of geef gewoon aan met welke recruiter je contact zou moeten krijgen (b.v. per vacature) en geef aan of die online is of niet.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


257 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën