Er zijn weinig branches waarbij de aanbieder van een product ook zelf vrager is. De term intermediair krijgt hierdoor een diepere betekenis. In feite is iedere kandidaat ook een mogelijk klant. De startende Assistent Controller die je bij bedrijf XYZ plaatst, kan later als Controller weer opdrachtgever worden. Feitelijk is een intake/kennismakingsgesprek met een kandidaat dus meteen een acquisitie gesprek met een nieuwe klant.

Is het belangrijk om hierbij stil te staan? Ja, maar meer dan dat ook niet. De kwaliteit van het intakegesprek zou een afspiegeling moeten zijn van de werkwijze van jouw organisatie. Een kandidaat die op gesprek is geweest, zou dus na afloop ook een oordeel moet kunnen vellen over jouw dienstverlening alsof hij/zij opdrachtgever is. Daarmee is iedere kandidaat feitelijk een mystery guest. Een referentieonderzoek bij kandidaten die bij jou op gesprek geweest zijn, zou dus een mooi oordeel moeten geven.

Aan het kandidaat = klant = kandidaat principe zit wel een groot nadeel. Wat als een klant kandidaat wordt? In een eerdere blog heb ik gesproken over hunting and sellingground. Als je dit consequent toepast, zou de klant dit dus ook moeten weten. Probleem opgelost? Helaas. Commerciële belangen overstijgen nog wel eens principes. De ervaring leert dat in zware economische tijden, waarden en normen vervagen. Hoe ga hier goed mee om? Realiseer je dat iedere kandidaat klant kan worden. Zorg ervoor dat hij/zij ambassadeur wordt van jouw organisatie. Een makkelijkere manier om bij een (nieuwe) klant binnen te komen, krijg je niet iedere dag.

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


265 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën