Werfslimmer

Door Wim van den Nobelen op 10-11-2011 07:30.

Recruitment, werving & selectie, search and selection, headhunter. Geef het een naam. Er wordt gezegd dat er meer dan 3.000 bureaus zijn die zich hier mee bezig houden. Het werkelijk aantal zal er niet ver naast zitten. Dan heb ik het nog niet eens over alle (corporate) recruiters. Hiermee kent deze branche meer dan 10.000 medewerkers. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar mocht iemand de exacte cijfers hebben, hoor ik het graag.

Zijn er nu zoveel mensen actief in recruitment omdat de branche floreert? Niet echt. Is hij zo toegankelijk met goede verdienste? Graag zou ik het tegendeel aanvoeren, maar helaas, het is geen rocket science en er kan aardig verdiend worden. De fee die bureaus bij een succesvolle plaatsing ontvangen, loopt op tot 30% van het brutojaarsalaris, maar de beloningsmodellen verschillen. Zo zijn er bureaus die in termijnen worden betaald. Vooraf, tijdens en na het behaalde succes. Er zijn bureaus die met een retainerfee werken. Een deel vooraf en een deel na de plaatsing. Het gros werkt op basis van “No-cure, no-pay” of een afgeleide daarvan. Zelf werk ik met Nobelisme, dit is dat de klant zelf de waarde mag bepalen.

Zit er een verschil in de werkwijze? Op enkele uitzonderingen na, is dat niet zo verschillend. Daarom kan iedereen met een telefoon, internet en een dikke huid beginnen. Het is een vak waarin je meer teleurstellingen beleefd dan successen, vandaar dat een dikke huid prettig is.

Het verschil zit hem dus niet zozeer in het proces, maar in de wijze waarop dat proces wordt uitgevoerd. De kwaliteit van het proces dus. Aangezien dit door iedereen op eigen wijze wordt ingevuld, zou het delen van informatie over het proces dus geen bedrijfsgeheim of blackbox mogen zijn.

Daarom wil ik graag met een ieder die wil, kennis delen over het proces. Door te delen leren we allemaal en kunnen we zelf bepalen waar onze kwaliteit en toegevoegde waarde ligt. Graag zou ik dit “Werfslimmer” willen noemen.

Let’s start. Een belangrijk onderdeel van het proces is de werving. Tegenwoordig wordt hier vaak social media voor gebruikt. Denk aan Facebook, LinkedIn en zeker ook Twitter. Allemaal gratis applicaties waar de enige kosten mensuren zijn. Ook hier kun je kiezen voor uitbesteden, maar zonder budget en met een gezond stel hersens kom je zelf een heel eind. Besef goed dat het allemaal communicatiemiddelen zijn en dat een plan, hoe klein dan ook, geen overbodige luxe is. Denk in ieder geval na over de inhoud. Geloofwaardigheid is een belangrijk onderdeel bij social media. Lever content en je krijgt volgers. Door alleen vacatures te plaatsen, ga je niet veel kandidaten werven. Maak voor jezelf inzichtelijk wat je wilt delen en hou daarbij rekening met wat interessant is voor je volgers. Twitteren dat je koffie gaat zetten is leuk, maar veel traffic levert het niet op. Hooguit van Douwe Egberts. Focus op een aantal facetten die dicht bij jouw functie, expertise en interesse ligt en waar je iets zinvols, leuks of spannends over te melden hebt. Hou het daarbij. Keep it simple, stupid! (Kiss).

Maak dat je niet alleen zender bent, maar ook ontvanger. Filter goed wat je wilt ontvangen en zorg dat je aanwezig bent. Maak jezelf zichtbaar en bereikbaar. Een veel gehoorde klacht is de onbereikbaarheid van recruiters. Het meeste beltegoed lijkt op te gaan aan voicemails. Om alles te kanaliseren is het verstandig gebruik te maken van tools als Hootsuite, Tweetdesk of het nieuwe Whoopaa. Dit bevindt zich nog in een experimentele fase, maar het biedt al wel enkele voordelen. Met één druk op de knop plaats je berichten/tweets/updates in één keer, op de voor jouw belangrijke social media accounts. Je kunt het zelfs scheiden tussen zakelijk en privé, in zoverre dat nog bestaat.

Interactiviteit is een prachtig modewoord, maar inmiddels ook wel cliché. Toch ga ik een oproep doen aan de lezers om mee te denken hoe we slimmer kunnen werven. Natuurlijk kun je reageren op deze blog, maar twitter mee, #Werfslimmer dus.

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


205 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën