AKZO Facebook F1 Challenge

Door Bas van de Haterd op 04-11-2011 09:33.

Toevallig kwam ik via via op de onderstaande Facebook pagina van AKZO nobel. Ik had er nog niets van meegekregen (ben ook geen doelgroep als niet ingenieur natuurlijk), dus dat is niet heel verrassend.

Akzo sponsort al enige tijd het F1 team van McLaren Mercedes. Nu heeft men een leuke wervingsactie bedacht: een traineeship (van een dag) tijdens de race in Sao Paula Brazilië.

Nu kan men (nog heel even) stemmen op wie volgens het publiek dit traineeship daadwerkelijk kan winnen.

De actie

De actie is eigenlijk super simpel. Men kon een sollicitatie indienen, ruim 1.300 mensen hebben dat gedaan. Daarvan hebben de recruitment specialisten van Akzo 10 kandidaten geselecteerd. Daar kan het publiek nu op stemmen via likes en comments op de applicaties, die gelinkt zijn vanuit de pagina. Deze persoon krijgt de traineeship voor een dag.

Sollicitanten

Ik heb even een aantal filmpjes bekeken en ik moet zeggen: als dit de beste 10 zijn heb ik medelijden met de mensen die ze alle 1.300 hebben moeten bekijken, want echt onder de indruk van de sollicitaties ben ik niet. Hoewel ik moet zeggen dat ik deze van Chelsea wel heel erg goed vind (geen video), maar dat bij bijvoorbeeld deze van de Nederlander Kevin mijn nekharen overeind gingen staan.

Concept

Sterk aan het concept vind ik dat ze een aantal hele goede dingen combineren. De sponsoring van één van ’s werelds populairste sporten inzetten voor werving gebeurt bijna nooit. Dat is een gemiste kans. Daar gaat Akzo fantastisch mee om. Het feit dat ze via Facebook proberen om veel likes en comments te krijgen is ook iets wat slim gedaan is. Daarmee creëer je een vliegwiel die als het goed is zorgt voor zoveel mogelijk aandacht.

De uitwerking daarvan is echter denk ik niet zo slim gedaan. Ze hebben wat mij betreft het proces omgedraaid. Ze hadden de massa moeten laten stemmen naar de short list en daar de recruiters een winnaar uit moeten laten halen. Niet de recruiters de long list naar de 10 genomineerden moeten terugbrengen en daarop laten stemmen. Waarom? Omdat je dan veel, veel meer aandacht genereert. Als ik nu kijk dat Chelsea als finalist 13 likes en 3 comments heeft, Amerikaan Patrick slechts 4 likes en Nederlander Adriaan 213 likes en 37 comments vind ik dat weinig (hoewel Adriaan het dus relatief goed doet, maar het waarschijnlijk verliest van de Schot Brendan).

Conclusie

Leuke actie. Goed idee, goede prijs, goede motivatie om te solliciteren voor veel jongeren. Geen idee wat ze met deze potentiële talentpool doen, maar daar liggen kansen. Ook de eenvoud van de actie kan ik heel erg waarderen. Gewoon simpel en effectief.

Jammer alleen dat men het employer branding stuk zo matig heeft uitgevoerd, want als men iets meer advies had ingewonnen over een succesvolle social media campagne had hier veel meer ingezeten wat gratis media aandacht betreft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


293 views | Reageer (1 reacties)