Via recruitmentmatters kwam ik op het bijzonder interessante internationale onderzoek over de bronnen voor sollicitanten. Hierin staat dat 80% van de potentiële sollicitanten (met een totale steekproef van 30.000 waarvan 20.000 Europeanen) de corporate careersite als primaire bron van informatie zien. Vorig jaar zagen we bij Digitaal-Werven in een mini-onderzoek met Multiscope ook dat bijna 70% aangaf hoe dan ook eerst de corporate careersite te bezoeken als men een interessante vacature zag.

Binnen Digitaal-Werven, waarmee wij bedrijven bijstaan in het verbeteren van hun ‘sollicitatie-ervaringen (lees: wervingssites), was dit jaar een discussie over de vraag hoe belangrijk de site nog is als onderdeel van de sollicitatie-ervaring. Moeten we in het onderzoek bijvoorbeeld niet meer of zelfs alleen kijken naar plekken als Linkedin en Facebook. Het antwoord is dus: nee, voorlopig nog niet.

Uit het internationale onderzoek blijkt dat 80% de corporate careersite ziet als bron van carrière informatie. Google staat op grote afstand (63%) op een tweede plek, carrièresites (Monster, stepstone) op een derde plek en hun belang neemt af.

Business networks (Linkedin) en Social Networks (Facebook) staan met respectievelijk 31% en 20% nog ver verwijderd van de carrièresite.

Wel neemt hun belang toe en natuurlijk hebben ze wel belang. Doordat hun belang toe neemt zullen we bijvoorbeeld in Digitaal-Werven volgend jaar ook hun belang iets laten toenemen (tenminste, dat ligt in de lijn der bedoeling). Twee jaar geleden zat er nog niets van in, dit jaar is dat al weer verder uitgebreid en komend jaar zullen we het belang dus waarschijnlijk nog zwaarder laten wegen.

Echter, dat neemt niet weg dat de carrièresite van het bedrijf zelf, die toch doorgaans nog steeds een belabberde ervaring biedt, bijzonder belangrijk is en blijft. De hoeveelheid budget gespendeerd aan campagnes t.0.v. de plek waar de conversie plaats moet vinden (de site) is voor mij nog steeds onverklaarbaar. De enorme hoeveelheden geld die gestoken worden in vacaturebanken, W&S bureaus en advertenties en het rendement ervan, t.o.v. het rendement van een goede site, is nog steeds niet te verantwoorden. Helaas is het eerste direct resultaat (je hebt een vacature die vervuld moet worden) en is een hele goede ervaring bieden op je website indirect resultaat dat zorgt dat je gedurende het jaar veel minder geld uitgeeft aan vacaturebanken, W&S bureaus en advertenties….

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


530 views | Reageer (7 reacties)
  • Interessant Bas! Weten we dat ook weer! En de overige 20% gebruikt dus alleen sociale media!? 
    Randstad werkmonitor: ”
    Bijna een kwart van de werknemers (22 procent) gebruikt vaker alleen nog maar sociale media om vacatures te zoeken.”

    Haha, al zullen er ook nog wel wat offline georiënteerde werkzoekenden zijn.

  • Het is een overlap, de meeste mensen gebruiken meerdere kanalen. Dus die 20% zou wel eens gewoon kunnen solliciteren via Monsterboard bijvoorbeeld. 

    Daarnaast moeten we niet vergeten, het is een ‘vraag’ onderzoek. Men is gevraagd wat men gebruikt, het is niet gemeten. Dan vallen bepaalde zaken altijd hoger en lager uit. Veel mensen vergeten dat ze beginnen te zoeken in Google en vervolgens mij een jobboard komen.

  • Tessa van Rijnsoever

    Daar zijn wij het, van Quinity, helemaal mee eens. Dat een eigen werken-bij-site cruciaal is! We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan onze nieuwe werken-bij-site en hebben ervoor gekozen om onze eigen medewerkers en ons eigen kantoor in beeld te brengen. Daardoor is het heel persoonlijk geworden! Zie: http://www.werkenbijquinity.nl.

  • Jolien

    Dit artikel komt voor mij als geroepen! Ik deel jouw mening dat de basis goed moet zijn, alvorens er in vacaturebanken geïnvesteerd wordt. 
    Nu is onze corporate site nog ver onder de maat en dit geeft nogmaals aan hoe belangrijk het is! Ik neem de genoemde onderzoeken zeker mee in mijn plan voor 2012 en hopelijk krijg ik voldoende bijval om een werken bij site te laten ontwikkelen. 

  • Pingback: Zelf personeel werven? Organiseer het in 5 stappen... | Buijs Arbeid & Communicatie()

  • Pingback: Don’t forget your Careers Site | UpTeam Blog()

  • Pingback: Vergeet je ‘werken bij’ site niet | UpTeam Blog()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën