Via recruitmentmatters kwam ik op het bijzonder interessante internationale onderzoek over de bronnen voor sollicitanten. Hierin staat dat 80% van de potentiële sollicitanten (met een totale steekproef van 30.000 waarvan 20.000 Europeanen) de corporate careersite als primaire bron van informatie zien. Vorig jaar zagen we bij Digitaal-Werven in een mini-onderzoek met Multiscope ook dat bijna 70% aangaf hoe dan ook eerst de corporate careersite te bezoeken als men een interessante vacature zag.

Binnen Digitaal-Werven, waarmee wij bedrijven bijstaan in het verbeteren van hun ‘sollicitatie-ervaringen (lees: wervingssites), was dit jaar een discussie over de vraag hoe belangrijk de site nog is als onderdeel van de sollicitatie-ervaring. Moeten we in het onderzoek bijvoorbeeld niet meer of zelfs alleen kijken naar plekken als Linkedin en Facebook. Het antwoord is dus: nee, voorlopig nog niet.

Uit het internationale onderzoek blijkt dat 80% de corporate careersite ziet als bron van carrière informatie. Google staat op grote afstand (63%) op een tweede plek, carrièresites (Monster, stepstone) op een derde plek en hun belang neemt af.

Business networks (Linkedin) en Social Networks (Facebook) staan met respectievelijk 31% en 20% nog ver verwijderd van de carrièresite.

Wel neemt hun belang toe en natuurlijk hebben ze wel belang. Doordat hun belang toe neemt zullen we bijvoorbeeld in Digitaal-Werven volgend jaar ook hun belang iets laten toenemen (tenminste, dat ligt in de lijn der bedoeling). Twee jaar geleden zat er nog niets van in, dit jaar is dat al weer verder uitgebreid en komend jaar zullen we het belang dus waarschijnlijk nog zwaarder laten wegen.

Echter, dat neemt niet weg dat de carrièresite van het bedrijf zelf, die toch doorgaans nog steeds een belabberde ervaring biedt, bijzonder belangrijk is en blijft. De hoeveelheid budget gespendeerd aan campagnes t.0.v. de plek waar de conversie plaats moet vinden (de site) is voor mij nog steeds onverklaarbaar. De enorme hoeveelheden geld die gestoken worden in vacaturebanken, W&S bureaus en advertenties en het rendement ervan, t.o.v. het rendement van een goede site, is nog steeds niet te verantwoorden. Helaas is het eerste direct resultaat (je hebt een vacature die vervuld moet worden) en is een hele goede ervaring bieden op je website indirect resultaat dat zorgt dat je gedurende het jaar veel minder geld uitgeeft aan vacaturebanken, W&S bureaus en advertenties….

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


562 views | Reageer (7 reacties)