Tot mijn grote verbazing zag ik afgelopen week, in de zeldzame keren dat ik TV kijk, ineens een reclame van McDonald’s om er te komen werken…

Blijkbaar heeft McDonald’s ondanks de economische tegenwind nog steeds behoefte aan personeel. Leuk aan de commercial (zie hieronder) is dat men heel erg inspeelt op het gevoel dat leeft bij veel mensen, het negatieve McJob gevoel.

De term McJob, direct gekoppeld aan werken bij McDonald’s, is voor het eerst in 1986 door een socioloog in de Washington Post gezet en haalde zelfs de Oxford English Dictionary (zoiets als de Dikke van Dale). De betekenis: een slecht betalende baan zonder prestige of groeipotentieel, waar je eigenlijk geen vaardigheden voor hoeft te hebben. 

Door de jaren heen heeft McDonald’s erg tegen deze term gestreden en in plaats van hem te negeren heeft men hem juist gebruikt. Door onder andere een eigen academy op te richten (in verschillende landen), studiebeurzen te geven en er zelf mee te koop te lopen (juist ook in de landen waar de term erg veel negatieve lading had) heeft McDonald’s gepoogd deze term zoveel mogelijk uit het slop te trekken.

De Nederlandse campagne speelt hier nu op in. Ben je trots op je werk? Misschien dat het in eerste instantie niet zo lijkt, maar je hebt er wel alle reden toe.

De website

Hoewel de website technisch gezien niet ideaal in elkaar zit (tijdens deze evaluatie ben ik wat op en neer aan het klikken geweest in ineens had ik 404 pagina’s en hele vreemde URL’s van de website bouwer), is als je gewoon normaal gebruik maakt van de site hij niet onaardig. Hoewel je ook geen fouten mag maken, want de back knop werkt ook niet.

Vooral de eenvoud van het proces maakt het grappig. In 4 eenvoudige stappen kan je solliciteren en je CV is optioneel. Logisch, want voor veel functies heb je die helemaal niet nodig.

 

Verder biedt de site gewoon een heel basic stuk informatie dat mij uitstekend geschikt lijkt voor de echte McJobs. Deze doelgroep hoef je niet aan te spreken zoals de gemiddelde hoog opgeleide. Er is een aparte sectie voor banen op het hoofdkantoor, maar dit gaat enkel om stages op dit moment blijkbaar. Deze worden dan ook anders gepresenteerd en hebben een ander (maar net zo simpel en overzichtelijk) sollicitatiescherm.

Conclusie

Word ik hier nu heel enthousiast van? Ja en nee. Ik kan de eenvoud erg waarderen. Men maakt een duidelijk onderscheid in doelgroepen en heeft zoals een echte marketingorganisatie beaamt dit ook bij het werkenbij doorgevoerd. In de McDonald’s outlets heb je andere type mensen dan op het hoofdkantoor en laten we het niet ingewikkelder maken dan het is.

Is het fancy? Er zitten leuke video’s bij, maar daar is het wel mee gezegd. Wel goed is de drang naar sollicitanten, overal zitten enorme ‘call to action’ buttons met solliciteer nu. Daar zit dan vaak wel een overbodig selectiescherm nog tussen, maar dat terzijde.

Is de techniek goed? Duidelijk nee. De back knop werkt niet en technisch kan er het nodige mis gaan als je niet het bedoelde pad volgt.

Snap ik waarom ze in hemelsnaam op TV geld verspillen? Tja, de bestedingen op TV zijn toegenomen in de crisis. Waarschijnlijk omdat iedereen nu denkt dat het goedkoop is en er veel kortingen te behalen zijn. Voor McDonald’s kan ik me nog indenken dat een heel groot deel van de doelgroep nog wel TV kijkt en men hiermee wel duidelijk hun doelgroep kan bereiken. Dus vanuit die optiek begrijp ik het wel (als één van de enige werkgevers in Nederland), maar of het kostentechnisch te verantwoorden is ligt aan de deal die men gesloten heeft en de hoeveelheid functies die men moet vervullen. Mijn gevoel zegt dat de cost-to-hire veel hoger ligt dan via andere media mogelijk was geweest.

Naschrift

Online laat McDonald’s in ieder geval niet geheel links liggen. Ze doen goed aan retargetting. Meteen na deze evaluatie kijk ik even naar deze wazige post over Star Wars figuurtjes in Adidas kleding en de banners die ik te zien krijg…

Wederom centraal de Call to Action met (heel slim) het aanwijzen van de knop (goed voor conversie). Waarom ik er twee naast elkaar zie is me een raadsel en volgens mij zouden ze ook iets duidelijk hebben kunnen zijn. Hoewel, ik herkende ze meteen natuurlijk, alleen vraag ik me af of ik over een paar dagen ook meteen nog weet waar het over ging.

Naschrift 2

Via de e-mail kreeg ik het volgende pamflet: Leaflet_McDonalds Hoewel ik persoonlijk altijd sceptisch ben over dergelijke aantijgingen (de vakbonden doen tegenwoordig alles om vooral hun nut te bewijzen dat ze niet meer hebben) zal er ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten. Immers, anders hebben we een rechtssysteem met zaken als laster en smaad. Beetje jammer dat de vakbonden dit dan via pamfletten nog doen en niet in social media, dan zou het bereik vele malen groter zijn.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


533 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën