De beste AMC campagnes?

Door Bas van de Haterd op 31-10-2011 08:03.

Adformatie plaatst afgelopen week een bericht over de allerbeste abreidsmarktcommunicatie cases / campagnes allertijden. Zoals gebruikelijk zou ik bijna zeggen ben ik het met de meeste niet eens, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn definitie van beste.

Die van het Wilhelmina kinderziekenhuis is een topper, leuk, maar ook effectief. Ook van de coolbox van de Amsterdamse brandweer ben ik altijd gecharmeerd geweest. Enkele andere ken ik niet en enkele ervan laten volgens mij juist zien totaal geen effect gesorteerd te hebben, wat wel blijkt als men de keuze voor die campagne ondersteunt door ‘hebben prijzen gewonnen’ in plaats van ‘hebben gezorgd dat de hiring target gehaald is’.

Wat zijn nu campagnes die mij zijn bijgebleven de laatste jaren?

De eerste vacatureviral

De eerste die me te binnen schiet is natuurlijk de allereerste vacature viral van Rhinofly. Toevallig sprak ik vorige week nog één van de Rhinofly medewerkers die erin zit en hij vertelde me dat hij meer dan 5 jaar na dato er nog steeds wel eens aan herinnerd wordt (en niet alleen door mij dus). Dan heb je effect gehad.

Twilliciteren

De eerste Twilliciteren op Twacatures, van Energize. Klein, simpel, simplistisch misschien wel, maar oh zo effectief wat de functies waren vervuld.

Youtube van de politie

De politie Hollands-midden die een medewerker communicatie zonder budget werft via Youtube. Ook een kleine case, maar wederom slim gedaan en oh zo effectief.

The ICT Job

Van de grotere campagnes was ik altijd erg gecharmeerd van The ICT Job van de AIVD. Waarom? Hij zat goed in elkaar, hij was getest door de doelgroep (JAVA nerds, ik weet het wat ik werkte toen bij een IT club waarbij we gevraagd werden te testen) en hij sprak de doelgroep aan. Zoals ik al zei: ik werkte bij een club waar de doelgroep zat. Wel moet ik eerlijk zeggen: het effect is mij niet bekend, dus dit is meer een ‘hij sloeg goed aan’ gevoel.

Hacker max

Een andere campagne die mij positief over is gekomen, hoewel ook hier het echte effect me niet geheel bekend is, is de ‘Max Cornelisse’ video serie van Infosupport. Hierbij moet ik wel eerlijk zeggen dat deze serie ook veel doelgroep afstootte, omdat hij in veel gevallen onrealistisch was. De absolute nerds vonden het dus niets, maar ik had het gevoel dat Infosupport zich ook meer op de laag daar onder mikte en niet op de echte top van de techneuten.

Nog meer?

Welke campagnes mis ik nog? Wat zijn nu echt gave campagnes de laatste jaren geweest die effect hebben gesorteerd (waar men dan ook open over is geweest, als men dat niet is geloof ik het nooit zo) die ook nog eens leuk waren?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


354 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën