5 jaar Digitaal-Werven

Door Bas van de Haterd op 27-10-2011 07:52.

Dit jaar was het 5e jaar dat Digitaal-Werven een onderzoek heeft gedaan naar de beste digitale sollicitatie-ervaring. Ooit begonnen om een goed inzicht te geven in de markt van corporate recruitmentsites én het proces daar omheen. De sites moeten zowel gebruiksvriendelijk zijn als de juiste informatie bevatten, maar ook het proces moet goed lopen en tegenwoordig kan je de social media niet meer negeren.

Zo vlak na een event krijg ik persoonlijk de neiging om terug te denken en te kijken waar we vandaan komen. De zaken die we jaren geleden tegenkwamen en hoe daar toen op gereageerd werd. Deze gedachten van 5 jaar onderzoek en events wil ik graag met jullie delen. Totaal niet objectief of representatief, maar de zaken die mij het meest zijn bijgebleven door de jaren heen.

Digitaal-Werven kent een tweeledige jurering. De eerste gaat op basis van een onderzoek, meer dan 85 scoringsvragen waarop elke organisatie kan scoren tussen en -2 en +2. Nul punten is een 5,5 (net voldoende). Echter, niet alles kan je in een onderzoek ondervangen. Daarom bepaald het onderzoek de genomineerden en is er een jury die de winnaar bepaald. Die jury is onafhankelijk en krijgt ook geen inzage in de rapportcijfers, tenzij men specifiek iets wil weten dat ze niet zelf kunnen achterhalen (zoals: is er gereageerd op de mystery sollicitatie bijvoorbeeld). Zelf maak ik geen deel uit van de jury en ik kan verklappen dat de afgelopen jaren ik meerdere keren een andere voorkeur had gehad voor de winnaar.

Wat zijn nu de dingen die me zijn bijgebleven van 5 jaar Digitaal-Werven? Vijf jaar onderzoek en een event?

Het eerste jaar had nog bijna geen enkele organisatie een kort profiel als je zocht. Het was de functietitel en daarmee basta. Het feit dat Digitaal-Werven dat als een plus zag was reden voor enkele partijen ons als idioten af  te schilderen. In 2011 heeft 35% een kort profiel na de zoekopdracht voor vacatures.

Het feit dat Digitaal-Werven sprak over cross browser compatability was iets wat niemand begreep. Zelfs als we de term uitlegde. Firefox? Wat is dat? Ik herinner me nog dat bij een grote bank je op pagina 4 (na 10 minuten invullen) je uit het sollicitatie systeem werd gegooid met Firefox.

Een ander bizar (en vervelend) moment was toen we één van onze enquêtrices moesten laten gaan. Ze werkte op een Linux machine met Firefox en kon bijna nergens solliciteren. Dat een bouwbedrijf er niet op testen was begrijpelijk, maar dat ze bij een groot IT bedrijf niet op de functie van ‘Linux beheerder’ kon solliciteren met een Linux machine vonden we wel het toppunt.

Iets dat me dit jaar opviel is dat de winnaar van het eerste jaar, Reed Business, nog steeds de mooiste manier heeft van video’s weergeven. Het is nog steeds niet gekopieerd of geëvenaard en dat valt me toch wel tegen. Het bestaat al vijf jaar, iedereen kijkt naar elkaar, maar de goede dingen neemt niemand van elkaar over.

Mystery sollicitaties

Een heikel punt in het onderzoek blijven de mystery sollicitaties. Lastig omdat bedrijven daar last van hebben, ze reageren immers en dat kost ze tijd. Helaas noodzakelijk. Het eerste jaar verzonden we enkel open sollicitaties. 50% bleef onbeantwoord. Daar kregen we ook een verklaring voor, die werden niet serieus genomen. Met een mond vol tanden hoorde ik dat aan, ik wist niet hoe ik daarop moest reageren.

Dit jaar is 24% van de sollicitaties niet beantwoord. Vorig jaar 25%, het jaar daarvoor 33%. Het laagste waar we ooit op gezeten hebben is in 2008 geweest: 16%. Gelukkig zien we de snelheid van de reacties wel toenemen en het aantal brieven afnemen.

Een ander moment dat mij nog altijd bij staat komt ook uit het eerste jaar van Digitaal-Werven. Marc Drees, mede oprichter, gaf een prachtige presentatie over het sollicitatie-proces. De zaken die we waren tegen gekomen en hoe het zoveel beter kon. Eén van zijn opmerkingen ging over het adres van de reactie, we hadden nogal wat noreply adressen gezien. Dat zien we nog steeds, maar het is sterk verminderd. Uit de zaal riep iemand spontaan: ‘ja, maar als we dat niet doen gaan sollicitanten terugmailen’. Om deze man heen zaten rond de 20 mensen instemmend te knikken. Het is de enige keer in mijn leven dat ik Marc met een mond vol tanden heb zien staan. Gelukkig riep iemand anders in de zaal terug ‘ja, vervelend hè, contact met je sollicitanten’. Wat dat aangaat zijn we sindsdien best een eind gekomen, die mentaliteit is wel deels veranderd, maar zoals ik al zei: er zitten nog veel noreply adressen bij.

Social Media

Dit jaar heeft 85% niet gereageerd op een vraag in Hyves en 70% niet op een vraag op Facebook. Ook hier zien we deels hetzelfde patroon als met de e-mails. Vorig jaar, toen 91% niets had laten horen op Hyves, kwam de reactie zelfs terug ‘het was een leeg profiel, dus die kan je niet serieus nemen’. Bijzonder, want als iemand je belt of mailt weet je ook niets van die persoon. Waarom gelden er ineens andere communicatie regels als er een ander middel is?

Reacties

De reacties zijn elk jaar ook interessant. Elk jaar zijn er wel één of twee bedrijven die uit het onderzoek willen vanwege de mystery sollicitatie, bijna altijd kleine organisaties die er ooit toevallig in gekomen zijn. Niet zelden doordat de oud recruiter ze zelf heeft opgegeven.

Interessant is dat het aantal positieve reacties elk jaar sterker toeneemt. Leuk is ook de telefoongesprekken die ik heb. Meestal als iemand me belt wapen ik me al met de argumenten waarom het nuttig is, maar met de flexibiliteit om het bedrijf uit de database te halen indien ze dat echt willen. Dit jaar belde een partij me op om te zeggen dat ze een mystery sollicitatie hadden ontvangen, maar geen telefoonnummer erbij stond en ze altijd hun sollicitanten belde. Omdat ze het onderzoek al jaren volgde wist ze dat het van mij was, dus belde ze mij af. Erg leuk was dat.

Conclusie

De markt is van ver gekomen. Toen we vijf jaar geleden begonnen was de ervaring voor sollicitanten vaak nog ver te zoeken. Geen enkele 7 of hoger. Steeds meer bedrijven nemen het serieus, maar de innovatie staat wel stil dit jaar. Veel partijen kijken wel naar elkaar, maar vooral ook wat men ‘niet nodig’ vindt, want de echt goede dingen worden nog maar weinig overgenomen. Beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik altijd, dus zoek bij elkaar wat top is. Hoewel de top wel beter is geworden is er nog heel veel te winnen, want de meeste partijen nemen het nog steeds verre van serieus.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


132 views | Reageer (3 reacties)
  • De foto’s van Digitaal Werven 2011 zijn te vinden op http://recrut.in/tUY7qc

  • Martijn Verhoeven

    Leuk om te lezen Bas. Zeker is er nog veel te doen. De markt waar ik nu zit, Nieuw Zeeland loopt erg ver achter. Ze zijn bijvoorbeeld nog niet zo ver dat ze de zin en de noodzaak van een goede recruitment site zien. Veel meer print georienteerd nog. Dat heeft me wel doen beseffen dat NL een pioniersmarkt is. Een voorloper dat gaat in een economische tijd altijd minder snel. Maar we hebben het er binnenkort nog wel eens over hoe we meer van de NL eraring kunnen omzetten naar hier. Gefeliciteerd met vijf jaar en blijven knokken. Het is het waard!

  • Ik kan natuurlijk totaal niet beoordelen waar Nieuw Zeeland nu staat, maar in hoeverre Nederland voorop loopt? Ik betwijfel het. Een pioniersmarkt? Niet echt. We doen hier dingen die beter zijn dan in een aantal andere markten, maar heel veel top cases komen toch ook weer uit Engeland, US, Italië laatst (wel vanuit de UK geïnitieerd) en volgens mij is Australië ook wel goed bezig als ik dat af en toe hoor. 

    Pionieren doen we hier niet zoveel, dat zie je ook wel aan de technologie die het haalt, we hebben een beperkte start up scene en dat straalt ook af of de recruitment scene. Vergeet niet, we hebben in totaal maar 9 organisaties die een 7 of hoger scoorde in het onderzoek. Het gemiddelde cijfer ligt op een onvoldoende dit jaar. Zo geweldig is het hier ook weer niet.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën