Net als in 2010 heeft Deloitte in 2011 opnieuw de award voor de beste Digitale Sollicitatie-ervaring gewonnen. Deze award werd voor de vijfde keer uitgereikt door Digitaal-Werven. De site was één van de vijf genomineerden en volgens de unanieme jury heeft men het hoge niveau dat vorig jaar is neergezet vastgehouden en is geen enkele organisatie in staat geweest hen echt uit te dagen.

Een eervolle vermelding was er dit jaar voor Klap Assuradeuren voor hun website Werkenbijklap.nl. Deze organisatie heeft het hart van elk van de juryleden gewonnen door hun originele manier van zichzelf presenteren met minimaal budget.

Juryrapport

In 2011 zijn er, net als in 2010, vijf genomineerden. De jury wil daarom kort stil staan bij alle vijf de partijen en hen allemaal enkele verbetersuggesties meegeven.

ASR

ASR heeft goed geluisterd naar de verbetersuggesties die men als genomineerde vorig jaar mee heeft gekregen. De homepage straalt meer uit met de nieuwe fotografie en ook over de verschillende merken wordt veel meer verteld. Toch kan dit laatste nog steeds beter, er wordt nog weinig in gegaan op de specifieke verschillen tussen de functies bij de verschillende merken. Ook zouden verschillende informatieve delen van de website nog iets beter kunnen, zo is bijvoorbeeld de informatie over het sollicitatieproces nog wat beperkt en kan het online solliciteren laagdrempeliger en simpeler. De basis voor een goede ervaring is duidelijk aanwezig, ASR zou zich komend jaar moeten focussen op het optimaliseren van de structuur en de flow hiervan.

Cap Gemini

Op het eerste gezicht spreekt de homepage van Cap Gemini erg aan. Bij verder surfen lijkt de site duidelijk gemaakt door IT’ers. Zowel de gebruiksvriendelijkheid als het design als de inhoud zijn voor verbetering vatbaar. Opvallend is dat de sfeer die de site lijkt te missen wel fantastisch terugkomt op de Facebook pagina. De oefen assessment waar de site naar linkt is een waardevolle component, maar ook daar zou met kleine aanpassingen de gebruiksvriendelijkheid kunnen verbeteren. Ook zit er een aantal slordigheden in de site, zoals ‘dode links’ en typografie die niet bij een high end speler als Cap Gemini passen. Het advies van de jury aan Cap Gemini is om te proberen de sfeer die de Facebook pagina uitstraalt ook op de careersite te krijgen. De Facebook pagina laat zien dat het bij Cap Gemini zeker niet ontbreekt aan enthousiasme en sfeer, de basis is dus goed.

Deloitte

Deloitte heeft als winnaar van vorig jaar wel geluisterd naar de technische adviezen van de jury en daarmee het proces verbeterd. Ook de persoonlijke sfeer die Deloitte online weet over te brengen spreekt erg aan. Het advies van de jury om ook te letten op de enorme hoeveelheid content die de site nogal onoverzichtelijk maakt lijkt men genegeerd te hebben. Daarom herhaalt de jury zijn advies van vorig jaar: let erop dat de site geen ratjetoe wordt van verder goede content, houd het overzichtelijk. Zeker voor bezoekers die er de eerste keer komen is het mogelijk dat ze ‘verdrinken’ in de site. Deloitte heeft het hoge niveau van vorig jaar, een site rijk aan content, veel interactie en een duidelijke betrokkenheid van de medewerkers, goed vast weten te houden.

Klap Assuradeuren

Klap was de grote onbekende voor de jury en elk jurylid was positief verbaasd over de kwaliteit en frisheid van de site. De vraag van de jury was wel of het ook een oudere doelgroep zou aanspreken of dat men zich enkel richt op de jongeren. De jury was erg onder de indruk van de manier van communiceren, zo zijn de video’s niet professioneel gemaakt en misschien daarom wel super goed. Ze stralen een tegendraadse ‘do it yourself punkrock mentaliteit’ uit die je zelden ziet, zeker niet in de verzekeringsbranche. De jury vindt het wel jammer dat sommige onderdelen erg verstopt zijn op de website, zoals bijvoorbeeld het blog. Ook mag de inhoud van verschillende soorten functies duidelijker, voor een buitenstaander die niet heel bekend is in de verzekeringsbranche, waar Klap zich met de werving van starters deels op lijkt te richten, is het niet duidelijk wat je nu eigenlijk gaat doen. Klap kan als voorbeeld dienen voor alle middelgrote organisaties met minimaal budget.

VUmc

Bij VUmc lijken alle ingrediënten aanwezig, zitten er veel leuke dingen in de site, maar het lijken allemaal losse onderdelen. Een groot compliment moet gemaakt worden voor de specifieke manier waarop men de arbeidsvoorwaarden weergeeft, daar kunnen veel organisaties iets van leren. Dit is helaas wel verstopt achter vele clicks. Ook de header is erg mooi gemaakt, het verhaal dat er verteld wordt is goed bedacht. De begrijpelijkheid en technische uitwerking laten echter wat te wensen over. De jury had het gevoel dat de website was gebaseerd op het in de zorg nog steeds gebruikte aloude systeem van ponspasjes, een kaartenbak waarin alle informatie aanwezig is, maar alleen de maker weet hoe je het eruit kan halen. Alle ingrediënten voor een absolute top site zijn aanwezig.

De jury was dit jaar unaniem in haar keuze. Dat was allereerst de keuze voor een eervolle vermelding. Deze gaat naar het bedrijf dat niet de overall winnaar was, maar wel het hart van alle juryleden heeft veroverd vanwege de originele aanpak met een minimaal budget: Klap Assuradeuren.

De site is niet wezenlijk veranderd of verbeterd, maar deze organisatie is wel in staat geweest een hoog kwaliteitsniveau vast te houden. Daarnaast is er geen organisatie opgestaan om de winnaar van 2010 echt uit te dagen. Daarom is de winnaar van de beste digitale sollicitatie-ervaring 2011 dezelfde winnaar als die van 2010: Deloitte.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


597 views | Reageer (3 reacties)
  • Tjerk Potma

    Ha Bas, 

    De Deloitte site vind ik ook aantrekkelijk en persoonlijke sfeer uitstralen. Dit is echter de buitenkant van de daadwerkelijke sollicitatie procedure. Wat ik echter interessanter vind, is hoe het echte sollicitatietraject is georganiseerd. Hoe loopt een sollicitant vervolgens door de procedure? Is daar ook persoonlijk maatwerk of beland je daar in standaard online assessment-testen (waar ik persoonlijk niet in geloof)? Zou de jury daar ook niet naar moeten kijken?

  • Pingback: Digitaal-Werven 2011 terugblik | RecTec()

  • @Tjerk Het gaat hier puur om de digitale sollicitatie-ervaring. Het is onmogelijk om te testen hoe het daadwerkelijke traject verloopt. Dat is ook iets dat natuurlijk volledig subjectief is, hoe je dat ervaart. Het digitale deel is ook wel deels subjectief natuurlijk, dat zie je ook terug in de verschillende meningen die verschillende juryleden en ikzelf hebben over verschillende delen van websites en processen. Het daadwerkelijke ‘op bezoek’ komen is echter nooit goed inzichtelijk te maken, je hebt de medewerking nodig van de organisatie dan en dat betekend automatisch dat het geen onafhankelijk onderzoek is en je altijd vragen moet stellen bij de verkregen data. Immers, men is er van op de hoogte.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën