Gisteren schreef ik al over het Jungle Minds klantenevent over Gamification en het feit dat in de recruitment Al Qaeda het het beste aanpakt. Nu waren dan twee voorbeelden, maar er zaten veel interessante lessen in het seminar. Nu ben ik geen groot fan van hele event verslagen, die zijn doorgaans dodelijk saai, dus ik geef bij deze enkel een wrap up van wat mij het meeste is bijgebleven.

Het meest belangrijke is misschien de definitie die Joost Steins Bisschop gebruikte: het aantrekkelijker maken van gedrag of het leren door middel van spelelementen.

Het tweede belangrijke is dat er zes ‘onderdelen’ zijn: beloning, doel, status, tijd, groei en sociaal.

Laat ik beginnen even de zes onderdelen uit te leggen. In slechts heel weinig gevallen komen alle zes terug en ze zijn ook niet alle zes nodig. Je moet altijd heel goed kijken naar welk onderdeel nuttig en stimulerend is in een specifieke situatie.

Beloning is vaak geld, maar kan ook iets anders (concreets) zijn. Zo was er een voorbeeld waarbij kinderen als ze het doel haalde een chocolaatje kregen. Het doel moet helder zijn, het doel moet vooraf vastgesteld zijn en haalbaar (hoewel niet per se makkelijk haalbaar). Tijdsgebonden spellen werken vaak ook, groupon is een voorbeeld waarbij men het element tijd toepast voor activatie van mensen. Sociaal, we doen het samen, is ook een element. Wederom kan je naar Groupon kijken, maar het gezamenlijk tot iets komen zie je op allerlei plekken in de maatschappij nu terug. Status is ook helder bij games, er is een winnaar. Er zijn vaak ook meerdere winnaars, de beste van je vriendengroep bijvoorbeeld. Badges geven vaak ook status aan, maar ergens een badge op plakken is niet hetzelfde als gamification toepassen. Een badge is een volwassen vorm van het stickertje dat je als kind kreeg voor een net geschreven opstel, maar bij veel volwassenen werkt dat niet meer. Tot slot het element groei, iets waar we allemaal mee bezig zijn, zeker in dit vak. We willen groeien, mensen die solliciteren willen groeien, het probleem is dat inzichtelijk maken. Soms gebruiken we daar functie-titels voor en dat is ook goed. Medior, senior, etc. Helaas zijn deze zelden hard gedefinieerd. Nu hebben de functie-titels, zeker als daar salaris (beloning) aan gekoppeld is, nog wel waarde, maar veel andere groei wordt zelden gedefinieerd. Heldere doelen, ook qua groei, hebben een positief effect op iemands motivatie.

Zo oud als…

Als je dit allemaal zo leest, eigenlijk weer een ‘wat is gamification’ is het dus zo oud als de weg naar Rome. Inderdaad, dat is het. Het is ook niets nieuws, het is geen wereldschokkende verandering. Het is echter iets dat we weer eens vergeten zijn. Het moet leuk zijn om het te doen. Dat kan soms al heel basaal. De terugteller bij het stoplicht is Gamification, element tijd. Holle Bolle Gijs in de Efteling is Gamification, beloning (en het werkt, kijk maar hoe weinig papier er om hem heen ligt). Het vliegje in de pisbak is Gamification (doel), scheelt een hoop spetters.

Take aways

Dan tot slot nog enkele take-aways voor mij persoonlijk. Er was namelijk ook een professor in de neuro wetenschappen die enkele interessante zaken deelde over hoe ons brein werkt, en waarom Gamification dus biologisch gewoon werkt.

  • Acties in virtuele netwerken hebben hetzelfde effect op onze hersenen als dezelfde acties in de fysieke wereld;
  • Er is nog geen bewijs dat als we virtueel iets meemaken dat we nog niet fysiek hebben meegemaakt dat dit ook zo werkt, er is ook geen bewijs dat dit niet zo is;
  • Beloning is altijd relatief. Als iemand je 100 euro van 200 euro geeft bij een verdeling ben je tevreden, als iemand je 100 euro geeft van 10.000 euro voel je je genaaid en wil je het niet hebben;
Tot slot nog een leuke opmerking. Wat is Gamification nu anders dan persuasion? Gamification zou je kunnen aanduiden als de tools om persuasion te bewerkstelligen.

Een ding moeten we ons zeker realiseren als het om gamification gaat: het is niet zo dat je ergens een badge op plakt en je dus succes hebt en aan gamification doet. Je moet gewoon goed nadenken over welke motivatie technieken werken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


244 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn