Vandaag heeft Linkedin een nieuw product aangekondigd: de talent pipeline. Dit product is geen ATS, zoals men zegt, maar een CRM systeem voor kandidaten. Nu is een ATS natuurlijk ook eigenlijk een CRM systeem voor kandidaten, maar dat kan Linkedin (nog) niet zeggen aangezien ze daarmee de ATS’en, met name Taleo, voor het hoofd zullen stoten.

Het product richt zich (nog) niet op veel ATS functies, zoals het afwijzen of uitnodigen van kandidaten, maar richt zich primair op de zwakke plek van de ATS’en, namelijk de talent pipeline of eigenlijk het talentvol principe. Immers, al jaren zeggen alle onderzoeken naar het gebruik van ATS’en dat gebruikers denken dat ze veel meer kunnen halen uit de CV’s die er al in zitten.

Dit is dus waar Linkedin zich primair op zal richten en daar zijn ze natuurlijk al sterk in. Immers, veel recruiters gaan al naar Linkedin als ze een kandidaat zoeken, vaak nog eerder dan naar het eigen ATS. Logisch? Nee. Praktijk: ja.

Het prettige aan dit Linkedin systeem is dat kandidaten vervolgens hun eigen gegevens bijhouden, immers update je je profiel wel, maar je CV niet bij de bedrijven waar je ooit bij gesolliciteerd hebt. Een ander groot voordeel is dat je alerts kan instellen. Immers is iemand die zijn Linkedin profiel aan het updaten is regelmatig op zoek naar iets nieuws. Een functie waar ik me altijd erg van verbaasd heb dat die niet automatisch in elk ATS zit. Wanneer je immers ‘solliciteert met Linkedin’  of in ieder geval een Linkedin profiel koppelt aan het CV zou het ATS automatische alerts kunnen geven als men iets verandert. Dat gaat Linkedin dus wel doen.

Linkedin lijkt zich primair te richten op de partijen die nog geen ATS hebben of dit als een extraatje zien bovenop het ATS. Met gaat hier een talentpool mogelijkheid bieden die de meeste ATS’en nog niet bieden. De volgende stap lijkt duidelijk, Linkedin wil de Business to Business kant gaan bedienen en langzaam alle ATS functies gaan aanbieden De vraag is of ze het zelf gaan ontwikkelen of een ATS gaan kopen. Het laatste zou me niet verbazen in 2012.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


374 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën