Op dit blog heb ik al vaker geschreven over Gamification, o.a. een ‘wat is het‘ artikel en enkele toepassingen in recruitment, zoals bij talentpools, referral en selectie. Afgelopen week was ik bij Jungle Minds, waarvan een consultant in de jury van Digitaal-Werven zit, op een event over Gamification. Dat is inmiddels een heel serieus vakgebied geworden, zo betoogt Joost Steins Bisschop (ook in het FD en Frankwatching).

Dat kan je op zich wel stellen, als je bedenkt dat, zoals Joost schrijft, Al Qaeda een deel van zijn werving doet via Gamification. Niet echt het voorbeeld dat je denk ik zou willen hebben als sector… Wie past Gamification het beste toe in de recruitment branche? Terreurnetwerk Al Qaeda. Willen we hier van leren? Misschien is het interessant eens te kijken naar enkele gebruikte technieken.

Zoals Joost betoogt in zijn artikel, en ook in de lezing die ik afgelopen week bijwoonde, zet Al Qaeda gamification technieken in voor werving van terroristen in de dop. Zo is er een ‘fundamentalisme’ meter, hoe goed pas je bij onze organisatie. Dat is iets dat je natuurlijk als organisatie zelf ook kan doen, alleen zou ik het een andere naam geven. Nu ken ik zelfs organisaties die ik bijna als een sekte zou omschrijven, daar zou het echt goed bij passen…

Ook moet je toegang tot verschillende niveaus verdienen. Misschien niet helemaal in de lijn met mijn verhalen over ‘je moet kandidaten niet afschrikken’, maar als je een sterk employer brand hebt, wat Al Qaeda heeft onder bepaalde groepen, is dit helemaal niet verkeerd. Organisaties met een sterke aantrekkingskracht zouden best op deze manier hun selectie kunnen doen. Het wordt een soort management game / assesment, maar dan niet in hele korte periodes.

Misschien is het toch wel belangrijk dat meerdere organisaties gaan kijken naar de mogelijkheden voor Gamification in recruitment, want laten we eerlijk zijn, als het antwoord op de vraag: wie is er het verst mee in jullie branche: Al Qaeda is… moeten we ons toch achter de oren krabben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


304 views | Reageer (4 reacties)
  • Pingback: Gamification: enkele lessen | RecTec()

  • Ook de grote vijand van Al Qaeda heeft hier natuurlijk veel in gedaan. Amarica’s Army is een spel dat voor heel veel nieuwe recruiten heeft gezorgd. Zelf denk ik nog wel eens na over de andere kant, hoe kun je gamen inzetten om er voor te zorgen dat mensen zo snel mogelijk aan het werk gaan.

  • @twitter-45516310:disqus America’s Army is echt een game, dit gaat meer over gamification. Gaming en gamification zijn wel twee aparte dingen.

    Wat betreft gaming voor inzetbaarheid liggen er zeker nog mogelijkheden. NS doet hier al leuke dingen mee, net als de politie academie bijvoorbeeld. Echter, gaming en gamification zijn twee aparte dingen. 

  • Daar heb je dan weer gelijk in.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën