Geinspireerd door Gareth Jones zijn blog ‘thoughts for recruitment tech start-ups‘ lijkt het mij interessant om ook mijn gedachten hierover te delen. Waar liggen nu wel en geen kansen en wat zijn randvoorwaarden om succesvol te kunnen worden als technologie start-up in de recruitmentwereld?

Nu claim ik niet de wijsheid in pacht te hebben en er is zeker een risico tussen een verschil tussen korte termijn en lange termijn succes. Soms zie ik initiatieven die absoluut geen toekomst lijken te hebben, maar wel in eerste instantie goed verkopen omdat de markt er wel in gelooft, tot blijkt dat het niet werkt.

Een aantal gedachten (in volledige random volgorde)

Probeer het CV niet opnieuw uit te vinden

Inderdaad, goed gejat van Gareth’s post. Het CV is voorlopig nog steeds de manier waarop we solliciteren en het alternatief heeft Linkedin. Alle varianten, personal branding sites, video CV diensten en noem het maar op zijn redelijk kansloos. De recruiter is voorlopig nog niet klaar voor een andere vorm van CV en als dat dan al wel gebeurt moet ook de kandidaat er klaar voor zijn (en dat is hij niet).

Focus op meerwaarde voor kandidaten

Wederom goed gejat van de oorspronkelijke post van Gareth, maar een waarheid als een koe. Uiteindelijk gaat het maar om 1 ding: de kandidaat. Die kan je niet meer dwingen in de huidige, en toekomstige, arbeidsmarkt. Je ziet kandidaten soms als een ATS ontwijken door naar W&S bureaus te gaan, omdat het aantal vragen in de lijsten teveel zijn. Denk je dan echt dat je ze kan verplichten een app te downloaden? Of ergens profielen aan te maken? Als er geen meerwaarde voor de kandidaat zit kunnen je klanten het nog zo geweldig vinden, er zal geen toegevoegde waarde zijn. Immers, elk bedrijf dat er niets aan over houdt haakt vanzelf af en kandidaten moeten het gebruiken. Dit is overigens het verschil tussen korte termijn en lange termijn succes, je kan op korte termijn soms met niet kandidaat vriendelijke producten nog wel wat geld uit de zakken van bedrijven kloppen, die nog geloven in de sprookjes en het dwingen van kandidaten.

Begrijp de industrie

De derde, en ik beloof laatste, van Gareth die ik schaamteloos kopieer. Begrip van hoe deze sector werkt is essentieel. Dat wil niet zeggen dat je er vandaan moet komen, dat kan in veel gevallen zelfs een valkuil zijn. De meeste recruiters, zeker aan bureaukant, die ik ken zijn volledig blind als het gaat om kandidaten bijvoorbeeld. Begrijpen hoe de sector werkt, hoe het geld stroomt, wie de stakeholders zijn, waar je aan moet marketen, waar je wel en geen geld voor kan vragen is essentieel.

Denk in meerwaarde

Iets wat mij is opgevallen de laatste jaren is dat het bieden van dezelfde kwaliteit niet goed genoeg is. Veel initiatieven krijgen kritiek omdat ze geen betere kandidaten afleveren. Je zou verwachten dat in tijden van krapte meer kandidaten van dezelfde kwaliteit genoeg zou zijn, maar er blijkt een perceptieverschil te zijn. Als je met een nieuw product komt moet voor veel organisaties de objectief meetbare kwaliteit (niet dat men iets meet) hoger zijn dan die men nu al heeft.

Denk platform onafhankelijk

Met name als je kijkt naar mobiel is dit een belangrijke issue. Nu zie ik nog steeds niets op online recruitment gebied in de start-up scene dat ook maar enige meerwaarde heeft voor de kandidaat (zie eerdere punt), dus je moet je afvragen of je hier nu al wel iets mee moet. Echter, als je dan met mobiele kanalen gaat werken, zorg dat je platform onafhankelijk bent. Hoewel de meeste recruiters een iPhone hebben en daar helemaal gek op zijn, gaat het niet om de recruiters die je wilt bereiken. Het gaat om de doelgroep van die recruiters en dan zijn Android en BlackBerry beide veel grotere platformen. Geloof ook niet de verhalen van ‘50% van het internetverkeer komt van de iPhone’, dat kan best, maar het gaat niet om het gebruik, het gaat om het aantal gebruikers die je wilt bereiken.

Een ander platform onafhankelijk denken zit hem aan de ATS kant. Nederland heeft bijzonder veel ATS’en in vergelijking met andere landen t.o.v. het aantal bedrijven en die concurreren fel. Het mag misschien erg aantrekkelijk zijn om met 1 partner exclusief te partnerren, wat een aantal ook zullen eisen, maar daarmee sluit je meteen een heleboel anderen uit. Denk ook in ATS platformen onafhankelijk en laat je niet in een hoek zetten.

Los een probleem op

Ondanks dat je de kandidaat centraal moet zetten, moet je ook een probleem voor de recruiter oplossen. Hun grootste probleem is meestal tijd, dus als je ze tijd in het proces kan besparen terwijl je kandidaat vriendelijk bent, ben je spekkoper. Het tweede probleem is kwaliteit, dus als je een manier hebt om beter matchende kandidaten te leveren zit je ook goed. Het probleem met beter matchende kandidaten is helaas dat wat een recruiter vindt matchen niet altijd is wat de kandidaat vindt matchen. Een derde probleem is budget, dus als je goedkoper iets kan regelen gaat het ook goed. Echter, kritiek komt snel dat je niet betere kwaliteit levert (zie eerder punt) en pas op voor een prijzenoorlog als je niet ook zelf goedkoper werkt. Immers is de laagst mogelijke prijs bij bijna alles 0…

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


304 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn