Al weer enige tijd geleden, altijd de dinsdag voor de troonrede, is de Trendrede uitgesproken. Dit prachtige initiatief van een groep van de beste trendwatchers van Nederland is de tegenhanger van de meestal nogal sobere troonrede. Want hoewel er veel negatieve trends zijn, is er ook altijd veel reden voor optimisme. Tot op heden heb ik hier geen aandacht aan besteed op dit blog, maar er zat één onderdeel in de Trendrede dat bijzonder veel impact kan hebben op de wereld van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. De derde mega trend van 2011 is namelijk: de cirkels van vertrouwen.

Ik zal niet herhalen wat de cirkels van vertrouwen zijn of hoe de maatschappelijke impact hiervan enorm is. Daarvoor kan iedereen de trendrede lezen, welke gratis is te downloaden.

Een aantal elementen eruit zijn echter enorm belangrijk.

De tijd van generalisten is over

De toekomst is zo complex dat niemand hem kan bevatten. Wel kunnen we proberen om kleine onderdelen ervan te bevatten en door samen te werken met andere specialisten kan je kijken hoe ver je kan komen.

Openheid en transparantie zijn woorden die al vaak terugkomen, maar nog bijna nooit door het bedrijfsleven gebezigd worden. Daarom ontstaan er nieuwe initiatieven. Coöperaties volgens het ‘echte coöperatieve principe’ die om bestaande organisaties heen gaan. Specialisten (zelfstandig professionals) zie zich verenigen, vaak tijdelijk, om de concurrentie aan te gaan met de gevestigde orde.

Samenwerking met dergelijke specialisten zoeken, die niet bij je in loondienst zullen treden, is essentieel voor het overleven van een organisaties.

Vervangen door techniek

Ik, en met mij vele anderen, hebben al jaren gesteld dat de ‘gewone werknemer’ niet vervangen wordt door krachten uit China of India, maar door techniek. Dat dit ver kan gaan bewijst Hatsune Miku. Dit is het eerste hologram dat de hitparades bestormd. Ja, inderdaad, een hologram dat Christina Aguillera en Britney Spears het vuur aan de schenen legt. De uitleg van fans waarom Hatsune Miku zoveel beter is dan Justin Bieber of Lady Gaga: “hun muziek is toch grotendeels digitaal en hun imago’s gecreëerd. Miku is wat dat betreft minder nep, want ze is geen mens. Ze kan perfect zijn, want ze is niet echt”.

Cirkels van vertrouwen

Wat heeft dit allemaal nu te maken met recruitment en de cirkels van vertrouwen? Eigenlijk heel eenvoudig. We werken steeds meer in deze cirkels van vertrouwen. Mensen die we wel en die we niet vertrouwen. Die cirkels zullen soms bij elkaar komen, maar vaak ook geheel onafhankelijk van elkaar opereren. Er zijn inmiddels bijvoorbeeld 50 lokale geldeenheden, die volledig los staan van het normale financiële circuit.

Als je mensen moet werven (freelance of in dienst) zal je in hun cirkel van vertrouwen moeten komen. Minder dan ooit zal het ‘post & pray’ nog werken, want als iemand in ‘mijn cirkel’ je bedrijf kent zal ik niet snel geneigd zijn voor je te werken. Referenties worden dus steeds belangrijker, beide kanten op. Netwerken van professionals die elkaar helpen en steunen, zowel in loondienst als op ‘freelance’ gebied (een verschil dat zal verminderen of verdwijnen) worden het uitgangspunt.

Social Media zoals we het nu zien, in ieder geval in de recruitment, is een hele mooie eerste stap. De fundamentele verandering van de arbeidsmarkt wordt door nagenoeg elke recruiter nog onderkend zo lijkt het. Social media gaat niet om actief zijn op bepaalde websites, het gaat er om in de cirkel van vertrouwen van de juiste mensen te komen. Die juiste mensen zijn niet de andere recruiters, maar je doelgroep.

Tot het moment dat recruitment dit begrijpt wordt ook dit vak bedreigd met uitsterven. Want hoewel recruitment mensenwerk is, pakken de meeste het nog steeds procesmatig aan. De techniek (ATS’en) boven de menselijke kant. Onderling gezellig doen boven interactie met je doelgroep. En net zoals nu een hologram ineens kan concurreren met echte artiesten (met behulp van goedwillende amateurs die haar muziek maken) kan ook de recruiter vervangen worden door techniek als er niet meer gewerkt wordt aan de toegevoegde waarde voor de doelgroep.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


334 views | Reageer (1 reacties)
  • Erg knap artikel.
    Als ICT recruiter kan ik me eens te meer aansluiten bij de stelling dat onze sector ook mee moet evolueren met de hedendaagse manieren van netwerking, zowel on- als offline. Als ik recent even (in België) dan bestudeerde hoeveel mensen actief aanwezig zijn op Twitter, viel ik bijna achterover. Niet dat social media heiligmakend zijn, verrevan zelfs. Maar je bouwt er een imago op en hebt een erg breed platform als je in de juiste ‘cirkels’ raakt, zoals je het netjes omschrijft. En gaandeweg levert dat leuke contacten en discussies op. En zoals ook offline het geval is, zelfs eens een onverwachte kandidaat, via je netwerk.
    Social media zijn geen vervanging van het actieve zoekwerk, maar wat mij betreft een welgekomen aanvulling van andere methodes.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën