Op 25 oktober zal op het Digitaal-Werven event bekend gemaakt worden wie de prijs voor de beste digitale sollicitatie-ervaring mee naar huis mag nemen. Er zijn dit jaar vijf genomineerden (in alfabetische volgorde): ASR, Cap Gemini, Deloitte, Klap assuradeuren en VUmc. ASR en Deloitte behoorde vorig jaar ook tot de genomineerden, Cap Gemini, Klap en VUmc zijn dit jaar voor het eerst genomineerd.

Het is het vijfde jaar dat Digitaal-Werven zijn award zal uitreiken. Eerdere winnaars waren: Reed Business, Tennet, Tam Tam en Deloitte. Dit jaar zijn meer bedrijven dan ooit onderzocht, in totaal meer dan 400.

Opvallend is dat veel van de 400 onderzochte bedrijven, allemaal grote organisaties, bekende organisaties of organisaties die hoog aangeschreven staan als ‘goede werkgever’ lang niet allemaal een wervingsdeel op de website hadden. Dat een organisatie tijdelijk geen vacatures open heeft staan kan natuurlijk gebeuren, maar dat er niets te vinden is over hoe het er is om te werven geeft aan dat recruitment bij veel organisaties nog bijzonder laag op de prioriteitenlijst staat.

Hoewel de cijfers nooit 100% te vergelijken zijn, elk jaar wordt de vragenlijst immers aangepast aan de nieuwe ontwikkelingen, valt duidelijk op dat we, net als andere jaren een verbreding in de top zien.

Toen vijf jaar geleden het eerste Digitaal-Werven onderzoek gedaan werd scoorde geen enkele website een 7 (op de schaal van 1 tot 10). Vorig jaar scoorde vijf bedrijven een 7 of meer. Dit jaar scoorde negen bedrijven een 7 of meer.

Wel is het opvallend dat het aantal voldoende is afgenomen. Vorig jaar waren er ongeveer 170 organisaties met een voldoende (5,5 of meer), dit jaar is dat slechts iets meer dan 100, terwijl er meer organisaties onderzocht zijn. De verklaring hiervoor kan op meerdere plekken gezocht worden. Zoals aangegeven verandert de vragenlijst elk jaar, je zou dus kunnen stellen dat stilstand achteruitgang is. De gemiddelde investeringen zijn blijkbaar laag geweest. Een andere verklaring ligt in de ‘reactie bereidheid’. De kwaliteit en snelheid van de reacties, als die al gegeven worden, op mystery sollicitaties hoort ook bij het proces, net als reacties geven op vragen in Hyves en Facebook. Hier kan ook een deel van de daling van het aantal voldoendes aan ten grondslag liggen.

De komende weken zal er regelmatig wat worden gepubliceerd over het onderzoek, uiteraard nooit over individuele bedrijven. De algemene conclusie nu is dat het aantal organisaties dat hun werving heel serieus neemt toeneemt, maar de totale kwaliteit van de digitale sollicitatie-ervaringen bij alle bedrijven lijkt te dalen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


388 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën