GGZ Drenthe heeft de Pieter Veraart Effectiviteitsprijs voor Tangramklanten overgenomen van G-Star, die hem vorig jaar won. GGZ Drenthe was genomineerd samen met het VU Medisch Centrum en het Zuwe Hofpoort ziekenhuis, alle drie zorginstellingen.

Het begrip effectiviteit is natuurlijk lastig te definiëren, het gaat immers niet alleen om de vraag hoeveel CV’s en kandidaten een recruiter behandeld, maar ook waar die behandeling uit bestaat. Is dit een eenvoudige selectie, zitten daar gesprekken bij, etc. Omdat verschillende organisaties verschillend zijn ingedeeld is het appels met peren vergelijken, maar dat neemt niet weg dat er wel een grove inschatting gemaakt kan worden.

De cijfers van GGZ Drenthe durf ik zonder schaamte fenomenaal te noemen. Met een team van 1,5 FTE (inderdaad, anderhalve recruiter) vervulde men maar liefst 263 vacatures in 2010! Dat komt dus neer op 175 vacatures per medewerker. Aangezien er per vacature gemiddeld iets meer dan 10 CV’s binnen kwamen verwerkte men 1769 CV’s per recruiter. WAUW!

Dat laatste kan overigens nog extremer. Zuwe Hofpoort, die tweede werd, vervulde weliswaar minder vacatures per medewerker (84 vacatures met 0,8 FTE), maar had wel meer sollicitaties. In totaal verwerkte deze 0,8 FTE 1974 sollicitaties, wat neerkomt op op een FTE equivalent van 2468 CV’s per recruiter.

Hoewel nog steeds indrukwekkend steekt het VU Medisch centrum daar met 114 vacatures en 1612 CV’s per recruiter bijna schril bij af. Hierbij moet wel aangemerkt worden dat bij GGZ Drenthe de recruiters geen eerste gesprekken doen en bij het VUmc wel, wat natuurlijk veel meer tijd kost. Bij Zuwe doet de recruiter ook geen voorselectie in de CV’s die de lijn in gaan.

De efficiency op recruitment gebied in deze zorg instellingen is duidelijk te zien. Daar kunnen veel andere organisaties nog iets van leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


439 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën