Linked into social media

Door Gastblogger op 19-09-2011 07:12.

Sociale netwerk sites zoals LinkedIn, Twitter, Facebook, Xing en Viadeo spelen in toenemende mate een rol in hoe zakelijke en privé contacten worden onderhouden. Ook de toegevoegde waarde van sociale media voor de arbeidsmarkt is bekend en is groeiende.

In de herfst van 2009 deed Executives Online voor het eerst onderzoek naar het belang van Social Media onder senior managers en leidinggevenden. Vragen als: “Welke social media zijn van belang en waarvoor precies? Vinden mensen ook echt een baan via deze kanalen? Vinden werkgevers online daadwerkelijk de juiste kandidaat? En hoelang zal het nog duren voordat mijn werk als executive recruiter helemaal digitaal is geworden?”, dienden beantwoord te worden.

Een jaar later deden we een vervolgonderzoek en over een paar maanden volgt er weer een. Zo krijgen we ook een goed beeld van de eventuele verschuivingen. De onderzoeken worden gehouden onder 1200 senior managers.

Hieruit is gebleken dat binnen één jaar tijd het aantal managers die nieuwe posities vinden via LinkedIn en andere sociale media sites is verdubbeld.

Zoals te verwachten, groeit het gebruik onder de managers van social media over de hele linie, maar onderling zijn interessante verschuivingen waar te nemen.. Om te beginnen daalt het gebruik van Facebook met 1 procentpunt tot 6 procent, terwijl Twitter groeit van 5 tot 11% en Xing van 3 to 7%. Het gebruik van LinkedIn groeit opvallend snel: een groei van 62% in 2009 tot 84% eind vorig jaar. Gevraagd naar de bruikbaarheid van deze kanalen werden Facebook, Twitter en Xing ook nog eens door meer dan de helft van de actieve gebruikers bestempeld als ‘useless’. Nu vindt ook niet iedereen LinkedIn bruikbaar, maar dat percentage bleef bij 11% steken. Kortom: LinkedIn is hét kanaal voor wie op zoek is naar een baan en voor wie op zoek is naar de juiste kandidaat voor een vacature.

De toename in het gebruik van LinkedIn vind ik niet verassend. Het dalende gebruik van Facebook daarentegen wel.

Ondanks de groei van social media voor professioneel gebruik heeft maar iets meer dan de helft van de ondervraagde managers ooit via deze weg naar een baan gezocht en slechts 14% heeft een baan gevonden. Voor de werkgevers zijn die percentages nog veel lager, 17% procent heeft ooit naar een kandidaat gezocht, terwijl slechts 7% die kandidaat gevonden heeft. Het tweede onderzoek laat dus een lichte stijging zien. De helft van de ondervraagden verwacht dat die groei zal doorzetten.

Wat betekenen deze uitkomsten

Vooralsnog is alleen LinkedIn enigszins bruikbaar volgens deze groep respondenten. Verder denk ik dat de resultaten – het daadwerkelijk vinden van een baan en het invullen van een vacature – te wensen overlaten. Veel respondenten hebben aangegeven dat social media tot op zekere hoogte een rol kunnen spelen bij recruitment, maar dat zij nooit het ‘traditionele’ recruitment werk kunnen vervangen.

Dat neemt niet weg dat wanneer je selectief de persoonlijke service op onderdelen onderbrengt bij Social Media, grote besparingen en een fikse effectiviteitsverbetering mogelijk zijn.

Doelgroep benaderingen en bereik.

Het hangt er verder sterk afhankelijk welke doelgroep je wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan de Y generatie. Zonder de inzet van sociale media in recruitment wordt het heel lastig om deze doelgroep te bereiken. Social media is hierin een uitgelezen instrument om deze doelgroep te bereiken en goed te informeren én enthusiasmeren over de nieuwe, potentiële werkomgeving. Bij deze generatie is de toegang tot social media op het werk zelfs een belangrijke voorwaarde om het werk vervolgens goed te kunnen uitvoeren.

Onder de ondervraagden en de meer senior managers en executives is het een ander verhaal. Om deze doelgroep te bereiken is het zinvol om naast social media andere methodes in te zetten om succesvol te werven en exact de juist kandidaten aan te trekken. Volgens mijn ervaring is het belangrijk dat je daarmee ook niet alleen de actieve werkzoekenden bereikt.

Gebruik maken van het eigen netwerk, “the good old system” een groot bestand van actieve én passieve werkzoekenden, Online én social media. Google bijvoorbeeld, is een belangrijke hierin. Bij veel werkgevers volgens mij nog onderschat of vergeten. En natuurlijk de mens, traditionele en targeted headhunting en met name referrals. De non-actieve kandidaten bereik je voornamelijk hierdoor. Bij Executives Online, bijvoorbeeld worden gemiddeld ongeveer één op de tien succesvolle plaatsingen verricht via via, en ongeveer de helft via het eigen netwerk.

Revolutie evolutie of beiden

Internet en social media leveren kunnen een bijdrage leveren aan effectiviteit en snelheid. Persoonlijk contact is uiteindelijk echter onvermijdelijk bij het maken van de juiste match. Sociale media zijn fantastisch voor informatievoorzieningen, communicatie, PR en marketing doeleinden, mits juist ingezet. Hier liggen nog veel kansen en het mooie van online en het gebruik van sociale media is dat alles gemeten kan worden.

Op basis van het onderzoek blijkt dat voor het hogere segment enkel LinkedIn nog interessant is en een sterke positie heeft volgens deze resultaten. Toch is het niet onbelangrijk om partijen als Facebook en Twitter te blijven volgen, gezien de ontwikkelingen van die media in de andere segmenten. En natuurlijk alert te zijn op eventuele nieuwe ontwikkelingen.

Deze gastblog is geschreven door Edwin Glas: Edwin is Managing Partner bij Executives Online, een internationaal werving en selectie bureau in het hogere segment. Voordat hij in het najaar van 2008 Executives Online Nederland opstartte, heeft hij verschillende commerciële, leidinggevende posities vervuld in Consumenten Electronica, Software en PC en Videogames. Internationale ervaring heeft hij opgedaan in verschillende markten waaronder: Het Midden Oosten, (Oost) Europa en Rusland.

Over de Auteur

Gastblogger Iedereen die wel een keer zijn mening of gedachten kwijt wil in een blog op RecTec, maar niet regelmatig een artikel wil schrijven, kan zijn of haar gastblog insturen. Een artikel zal gecontroleerd worden op kwaliteit (wat niet wil zeggen dat eindredacteur de mening hoeft te delen). Indien het kwalitatief en qua schrijfstijl in orde is zal het geplaatst worden onder het gastblogger account. De naam en functie van de persoon zullen altijd vermeld worden in het blog, tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn waarom dit niet kan.


583 views | Reageer (2 reacties)
  • Koen van den Outenaar

    Helder verhaal! Ben het helemaal eens met het feit dat social media steeds belangrijker is geworden. Je artikel laat heel duidelijk zien dat flexibel zijn belangrijk is. Een eigenschap die essentieel is in het succesvol werven van kandidaten, nu en in de toekomst.

    Wel mis ik een beetje jouw visie over social media in het algemeen. We begrijpen ondertussen allemaal dat het op dit moment niet weg te denken is, maar zal dit in de toekomst zo blijven? Je noemt LinkedIn als ‘the place to be’ voor het vinden van talent, maar blijft dit zo? Is er een dark side aan social media?

    Ik heb hier een kort artikel over geschreven en ben benieuwd naar jou mening hierover: http://wp.me/p1Mkbg-1K
     

  • @koen dat is mijn ‘fout’. Ik vind namelijk dat als je blogt over je eigen onderzoek je of moet bloggen over een onderzoek of je mening moet geven. Als je je mening wilt geven moet je niet proberen een mening te geven en daar wat onderzoek in te fietsen. Als je over andersmans onderzoeken blogt kan dat van mij wel, maar niet over je eigen onderzoeken. Dus dat de mening uit het artikel is gehaald… komt door mij.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën