Twee weken geleden had ik er al een Engelstalig artikel over geschreven, maar tijd voor een Nederlandse vertaling. Twee mensen voor wie ik groot respect heb in deze branche en die beide bijzonder vaak gelijk hebben gehad hebben een tegengestelde mening. Kevin Wheeler stelt dat bureaus de toekomst hebben, RPO het helemaal gaat worden en vraagt zich af of we in de toekomst nog wel corporate recruiters nodig hebben. Matthew Jeffery maakt in zijn artikel recruitment 4.0 het statement dat de bureaus ten dode zijn opgeschreven. Bedrijven zullen zelf gaan werven.

Twee tegenstrijdige meningen van twee mensen die veel bereikt hebben en vaak gelijk hebben gehad. Ze kunnen toch niet beide gelijk hebben? Of toch wel?

Recentelijk heb ik een bijzonder interessante uitspraak gehoord die zowel door een wetenschapper als een filosoof werd gegeven: voor elke mening die logisch klinkt, klinkt het 100% tegenover gestelde net zo logisch. Voor beide visies is dus iets te zeggen en grappig genoeg deel ik ook beide visies.

Maar Bas, geloof jij dat bureaus toekomst hebben? Dat RPO het gaat worden? Je bent daar toch op tegen?

Klopt. Ik geloof niet dat bedrijven die aan RPO doen toekomst hebben, maar dat is iets anders dan dat RPO bedrijven geen toekomst hebben. Mijn persoonlijke geloof is dat personeel de kern van het onderscheidende vermogen van bedrijven is. Niet kapitaal, niet marktpositie, niet patenten, maar mensen. Als je dat gelooft weet je dat recrutiment dus dé kerncompetentie van elke organisatie is en je kerncompetentie moet je nooit uitbesteden.

De bedrijven die dus Matthews visie volgen zullen succesvol daarmee zijn. Bedrijven die veel investeren in recruitment kunnen hun recruitment heel goed zelf doen, zeker als ze een visionaire leider zoals Matthew hebben.

Echter, vanuit kosten perspectief is RPO een hele logische keuze. Je kan de kosten beheersbaar houden en voor een RPO bedrijf zijn de kosten de kern van hun bestaan. De kans dat er ‘vet op de botten’ komt is dus minimaal en het moment dat ze niet meer leveren wat ze moeten leveren zijn ze failliet, in tegenstelling tot corporate recruitment organisaties die intern opereren.

Ik denk dus dat beide partijen in dit geval gelijk gaan krijgen. RPO zal veel groter worden, de eigen recruitment zal veel groter worden, alles dat in het midden zit en ‘vlees noch vis’ is zal er tussenuit vallen. Geen keuze maken is ook een keuze maken, of je neemt recruitment serieus, of je besteed het uit, beide kan, maar een beetje doen niet.

De grotere vraag is: welke organisaties zullen beter functioneren? Ik geloof dat degene met een geweldige (let op dit woord, geweldige) interne recruitment afdeling hebben zullen excelleren boven de bedrijven die primair kosten gecentreerd werken. Mensen vinden het namelijk niet leuk om gezien te worden als kosten en het grootste talent komt bij de bedrijven werken waar kwaliteit (en dus interne recruitment) voorop staat. Dit gaat wel uit dat mensen, en enkel mensen, het enige onderscheidende vermogen zijn van organisaties. Niet (intellectueel) kapitaal, niet marktaandeel, niet kostenleiderschap, maar mensen.

Interessant is dat je exact ditzelfde argument kan maken voor het kostenleiderschap natuurlijk. Enkel de ‘cost leaders’ zullen overleden is net zo’n valide gedachte als ‘enkel de partijen met de beste talenten’. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


505 views | Reageer (3 reacties)
  • Ben wel benieuwd naar welke filosoof en wetenschapper met deze stelling kwam: ‘Voor elke mening die logisch klinkt, klinkt het 100% tegenover gestelde net zo logisch’. Daar kan je nog wat mee.

  • Geweldige uitspraak: Voor elke mening die logisch klinkt, klinkt het 100% tegenover gestelde net zo logisch. Welke filosoof en wetenschapper deed deze uitspraak.

  • was in een TV programma, P&W of DWDD geloof ik. Weet niet meer wie.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën