Leuk boek, Uitverkocht van Jim Stolze. Leest makkelijk. Veel aansprekende voorbeelden van iemand die uit eigen ervaring kan putten. Maar kun je er wat mee in recruitmentland?

Jim spreekt over een aandachtseconomie die de producteconomie heeft vervangen. Iets wat binnen recruitment al veel langer speelt, het gaat namelijk niet om welke baan je verkoopt maar hoe je het bedrijf eromheen positioneert. Referral recruitment is hier een goed voorbeeld van. Een vacature wordt niet meer als advertentie gelezen in Intermediair maar als life-style-video op Youtube geplaatst. Door de aanname dat er een overschot is op de arbeidsmarkt, spelen bedrijven hard to get aangaande de invulling van een vacature. Volgens Jim een goed idee als het om een product gaat als bijvoorbeeld kleding, maar of dat schaap met de 5 poten er nu opeens wel is, kun je je afvragen.

Het probleem van veel bedrijven zit hem niet in wat ze doen of hoe ze dit doen, maar juist waarom ze dit doen? Jim refereert naar een inmiddels zeer beroemde TED film van Simon Sinek die uitlegt dat het “Waarom” leidend moet zijn in je verhaal. Vertel iemand waarom je iets doet en er zal chemie ontstaan. Als je vertelt wat en hoe je iets doet, krijg je hooguit waardering. Dit is wel een interessant punt voor recruiters. Kandidaten overtuigen gaat veel makkelijker als jij alleen hoeft te vertellen waarom jij daar werkt. Tenzij je je dat natuurlijk zelf ook afvraagt!

Een belangrijk onderdeel in de filosofie van Jim ligt in de zeester. Een zeester heeft geen centraal brein en is deelbaar. Hak het door de midden en je hebt 2 zeesterren! Deel kennis, netwerk en verantwoordelijkheden en je krijgt succes. Als je dit combineert met het Waarom van Simon Sinek creëer je niet een aantrekkelijke werkgever, maar een groep mensen die een gezamenlijk belang nastreeft en hierdoor aantrekkingskracht genereert.

Iedereen weet dat je krijgt wat je geeft. Voor recruiters betekent dit informatie en service delen. Jim schrijft dat service de enige marketing is en dat in een winkelstraat die gekenmerkt wordt door eenheidsworst, alleen authenticiteit, niches en service kan onderscheiden.

Voor de meeste bedrijven is personeel haar grootste kostenpost. Zijn recruiters zich hier altijd van bewust? Of houden zij uitverkoop?

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


421 views | Reageer (1 reacties)
  • Personeel als kostenpost beschouwen..dan verloopt je recruitment proces natuurlijk nooit optimaal. Wat kost iemand zou moeten zijn “met welk talent/passie verrijkt iemand ons bedrijf”. Als die waardes passen (of op dat moment gewoon nodig zijn, je mist ze) bij de bedrijfscultuur dan gaat iemand graag meedoen met je ‘Why’ en per definitie dus opleveren in plaats van kosten. Recruiters zullen om dit te identificeren wel kennis van het ‘Why’ moeten hebben, het zelf ook voelen en uitdragen en last but not least kennis hebben van de primaire bedrijfsprocessen. Zonder die zaken wordt het een gemaakt verhaal waar snel doorheen wordt geprikt maar vervelender nog; je kunt dan als recruiter nooit een match maken.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën