Nieuw werven: al 50 jaar

Door Bas van de Haterd op 29-08-2011 07:22.

In het FD van afgelopen zaterdag stond een bijzonder interessant interview met Yvon Chouinard, de oprichter van Patagonia. Dit bedrijf, dat al ruim 50 jaar bestaat, is een niche kledingmerk voor bergbeklimmers en surfers. Op HNWb schreef ik al een stukje over hoe hij ‘het nieuwe ondernemen‘ toepast. Onderdeel daarvan is dat hij ook ‘nieuw’ werft.

Nu heb ik het niet over het gebruik van social media of dat soort dingen, maar als het gaat om employer branding, een stukje selectieproces en doelen is het iets waarvan ik denk dat veel organisaties kunnen leren.

Ten eerste verwacht hij dat mensen affiniteit met zijn producten hebben. Patagonia is een merk voor buitensporters, dus de mensen die er moeten werken zijn dat ook. Beperk je daarmee je doelgroep op de arbeidsmarkt? Misschien wel, maar je vergroot hem er ook mee. Waarom verlaten de toppers vaak organisaties? Omdat ze niet kunnen omgaan met minder gepassioneerde mensen. Met ‘excel driven managers’ en noem het maar op. Op de lange termijn betaald zo’n uitgangspunt zich altijd uit.

Voor de belangrijke posities gaat hij dus zelf (met zijn 72 jaar) altijd surfen of klimmen met de nieuwe medewerkers. Onderdeel van het selectie proces. Als je het niet in je genen hebt zitten, kan je geen goede manager zijn bij dat bedrijf. Mooie filosofie. Ook weet hij meteen of hij dan een iemand heeft die angstig is of misschien wel teveel risico neemt.

Ten tweede kent hij zijn zwakheden. Zo geeft hij aan dat hij te vaak inschattingsfouten maakt in gesprekken met mensen. Selectie laat hij dus liever aan ‘vrouwen over, die kijken makkelijker door iemand heen’.

Tot slot zijn de arbeidsvoorwaarden geheel in lijn met het employer brand. Men zoekt buitensporters, dus naast de logische zaken (een biologisch bedrijfsrestaurant, een bedrijfscrèche, voorzieningen voor buitengissige huisdieren en groepsvergaderingen in de open lucht) heeft men ook ‘het nieuwe werken’ al sinds de start als uitgangspunt. Deze mensen willen surfen als ‘the surf’ er goed bij ligt. Deze mensen willen ski’s of snowboards pakken als de eerste poedersneeuw valt. Dus laat ze dat doen, zolang het werk maar af is.

Volgens mij is dat waar employer branding om gaat, leef wat je zegt in alle onderdelen van je organisatie, met zo min mogelijke compromissen. Zorg dat je door je hele bedrijf heen de cultuur uitdraagt, dus tot de top aan toe, in het selectieproces verankerd, moet men ‘zijn’ waar je voor staat.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


192 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën