De afgelopen weken hebben we veel publiciteit gekregen voor de werkwijze Nobelisme, links en rechts omschreven als belonen 2.0 en in enkele discussies werd er zelfs een vergelijking getrokken naar  (HNW). Nu is er voor iedere vergelijking iets te zeggen, laat er maar een statisticus op los en je krijgt altijd ergens gelijk, althans in theorie, maar deze redenering raakt niet de kern van Nobelisme. Nobelisme is geen model, geen instrument of truc, het is een manier van denken, van handelen. Vrijheid, integriteit en openheid, dat zijn cruciale zaken.

Is het niet vreemd dat wij diensten kopen waarvan we niet weten of deze voor ons werken? Waarbij we geen enkele garantie krijgen op succes? Waarom gaan er maanden overheen voordat een nieuwe machine van enkele honderdduizenden euro’s wordt besteld, terwijl de werving van nieuwe medewerkers, die over een vergelijkbare periode als waarin de machine wordt afgeschreven een veelvoud van dat bedrag kosten, uitbesteden en zonder enige zekerheid betalen we de leverancier voordat er maar iets gedaan is? Waarom wordt er zoveel geld besteed aan het binnenhalen van bezoekers op een website, terwijl je niet eens weet of ze überhaupt iets kopen. Alsof je 10 cent krijgt voor iedere keer dat je een winkel in loopt!

Waar komt deze houding, die je best gemakzuchtig kunt noemen, vandaan? Sterker waar gaat deze naar toe? Wordt deze bepaald door grote bedrijven die met veel marketinggeld campagnes draaien waardoor je vanzelf gaat denken dat adwords een noodzakelijk iets is. Als de bepalende minderheid gaat handelen alsof iets vanzelfsprekend is, volgt de grote groep vanzelf. De early adopters hebben veel geld verdiend met de adwords campagnes, je kunt je afvragen of er nu nog steeds zoveel winnaars zijn.

Soms poker ik met vrienden. Niets spannends, vooral lol voor een paar tientjes, maar wat mij opvalt in de pokerscene is dat er geen verliezers zijn. Je hebt de big guns die er van kunnen leven, maar ook de little fish, doen alsof ze altijd winst maken of hooguit quitte spelen. Vreemd, want wie verliest er dan? Diensten kopen zonder te weten of dit succesvol gaat zijn, is niet meer van deze tijd. Op nagenoeg alle producten krijg je garantie. Slechte auto’s worden niet meer gemaakt en 5 jaar all in garantie is normaal, maar bij diensten is het als pokeren, gokken en hopen dat het werkt. Nobelisme wil hier mee afrekenen en daarmee is het niet Het Nieuwe Werken, maar Het Nieuwe Denken (HND).

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


212 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën