Layar als QR-code killer

Door Bas van de Haterd op 17-08-2011 14:32.

Mijn artikel ‘waarom QR codes het niet gaan redden‘ uit november 2010 is nog steeds een hit op dit blog. De laatste  maanden is het telkens één van de best gelezen stukken, terwijl het dus al meer dan een half jaar oud is.

In dit artikel zet ik, kort samengevat, neer waarom QR codes niet de hit worden die veel mensen verwachten. De reden is dat er nieuwe, betere technologie beschikbaar is terwijl de QR code nog geen grote positie heeft in de markt. Ja, inmiddels weten steeds meer mensen wat het is, maar we zitten hooguit nog in de ‘early majority’ en dan aan het begin die het begrijpen en gebruiken. Ik sprak in dit stuk over ‘kooaba achtige technologie’, waarbij ik nadrukkelijk heb aangegeven dat ik het betwijfel of kooaba zelf het zal redden.

Layar

Layar is een augmented reality browser die vanuit Nederland de wereld behoorlijk aan het veroveren is. Met meer dan 10.000.000 installaties op smartphones in de wereld is het best een behoorlijke ‘installed base’ en ze timmeren ongelofelijk goed aan de weg. Ook over Layar is hier al regelmatig gesproken.

Nu heeft Layar een nieuwe dienst: Layar vision. Zie hieronder de (hele korte) video introductie van de dienst.

Laat dit nu precies zijn wat ik dus omschreven heb met ‘Kooba achtige diensten’. Een dergelijke applicatie herkent de poster, de uiting, noem het maar op en geeft extra informatie (bijvoorbeeld een solliciteer knop of een ‘meer informatie’ knop.

Dat kan je dus doen met outdoor recruitment (posters, acties), maar waarom zou niet elke Albert Hein, HEMA of Ikea als je met je layar browser er naar kijkt kunnen zeggen: interesse bij ons te werken?

Zeker voor de ‘niet CV banen’ (vakkenvuller, caissière, etc) is direct solliciteren een goede optie. Voor de andere banen zou je beter mensen kunnen verwijzen naar de site, bijvoorbeeld via een e-mail reminder.

Layar heeft een installed base die behoorlijk is, maar natuurlijk nog steeds gigantisch moet groeien. Van Layar verwacht ik echter wel dat ze dat gaat lukken en daarmee is er nu dus betere technologie beschikbaar dan de QR code om hetzelfde en zelfs meer te doen.

De eerste keer dat een groot media event (denk de televisie) bijvoorbeeld iets met Layar gaat doen is het hek natuurlijk van de dam, dan heeft iedereen het en gaat het heel hard. Nu was vorig jaar bij één televisiemaatschappij daar al een plan voor weet ik, dus het zal geen jaar meer duren voordat zoiets werkelijkheid is naar mijn verwachting (of dat TV programma dan een hit zal worden is natuurlijk even twee).

Als ik mijn geld nu op mobiele technologie moet zetten om online en offline te combineren zou ik het wel weten. Voorlopig nog alle ruimte om goed te experimenteren natuurlijk, aangezien het nog redelijk in de kinderschoenen staat. Alle kennis die je hiermee opbouwt kan in de (nabije) toekomst goud waard zijn.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


5.335 views | Reageer (4 reacties)
  • Keimpe Bleeker, Ynform

    Layar is een fraaie applicatie voor augmented reality, maar daarmee wordt natuurlijk niet het hele toepassingsgebied van de QR-code afgedekt.

    QRcodes gebruik je niet alleen voor Location Based Services, maar ook voor een directe informatie uitwisseling. Denk aan en oplossingen voor het onderwijs waarbij veel ‘buiten’ wordt gewerkt: voor een opleiding bos en natuurbeheer worden QRcodes gebruikt bij bomen en planten. Vandaag vindt een 3e jaars student toetsvragen achter de QRcode bij zo’n boom, morgen vindt leest een 1e jaars het verhaal over de historie van de boom achter dezelfde QRcode. Ook als vervanger van de RFID oplossingen is de QRcode breed toepasbaar, veel goedkoper en zeker zo betrouwbaar.

    Ook moeten de nadelen van Layar in beeld gebracht worden. Wanneer je Layar aanzet, gebruikt je smartphone de GPS ontvanger aanzetten en blijft Laqyar via internet continue zoeken naar informatie in combinatie met je locatie. Doe je dat langdurig, dan slurpt dat behoorlijk aan je batterij, met als gevolg dat je de mogelijkheden om te bellen nogal beperkt. Niet leuk als je op de hei staat en toch even wilt bellen… Met QRcodes gebruik je kortstondig de reader of scanner en haalt zo nodig direct de informatie via Internet op en voor de rest gaat je toestel weer lekker hybernaten. Wanneer je alleen de inhoud moet ‘lezen’ is er niet eens een internetverbinding nodig!

    Ander groot nadeel van Layar: het is alleen beschikbaar voor iOS en Android. Bedenk dat Nokia nog steeds smartphone marktleider is met zo’n 50%. Haal van de rest de Windows Mobile, de BlackBerry machientjes en nog wat exoten af en de rest kan Layar gebruiken. QRcodes kunnen in principe met alle toestellen vanaf de WAP periode gelezen worden. Een camera op je toestel, een reader of scanner (iNigma heeft er voor vrijwel elke apparaat eentje) en een data- of Internet verbinding voor het geval er informatie uitgewisseld moet worden. Zelfs met de meeste ‘spraak’ abonnementen waarbij ook data beschikbaar is (WAP, MMS, etc) werkt de QRcode meestal prima. Layar is dus inderdaad mooi, maar niet zo vreselijk killing lijkt mij.

    By the way: de inhoud van de QR-code boven het artikel verwijst (klassieke fout) naar een full website die je weer niet op veel toestellen kunt lezen…

  • Misschien dat je je toch eens een klein, heel minimaal, beetje moet inlezen op de materie voordat je je lichtelijk voor schut zet. Ik begrijp dat je als aanbieder van QR code gerelateerde diensten natuurlijk laaiend positief moet zijn en alternatieven moet afzeiken, maar het toont enkel een gebrek aan visie, meer niet.

    Je stelt dat QR codes gebruikt worden bij bomen en planten, geen enkele reden waarom dit niet met Layar Vision kan, wel? En je kan alle informatie aanbieden zoals je dat zou willen.

    Layar sluprt meer batterij? Als je het aan laat staan wel ja, maar waarom zou je dat doen? Totaal non argument, want Layar hoeft niet aan te blijven staan. Je schakelt over, klaar. Nagenoeg hetzelfde dus.

    Inderdaad hebben ze nog geen Nokia app. 50% marktaandeel heeft Nokia echter niet meer en dat gaat hard achteruit. Maar je hebt gelijk, het potentieel van QR is groter, de vraag is hoe het gebruik is. Want van al dat potentieel, hoeveel toestellen hebben een barcode scanner? Niet heel veel.

    En de thumbnail zit er enkel in omdat nog steeds een groot deel van Nederland niet eens weet wat een QR code is, verder hoef je die niet te lezen, ik heb zelfs geen idee waar hij uitkomt en dat boeit me ook niet. 

    Dus als je met argumenten komt, zorg dan dat je enigszins kennis van zaken hebt. Dat geldt meteen ook voor de vele andere QR code verkopertjes die net als bij de vorige post ongetwijfeld in hun broek schijten omdat ze hun business mogelijk zien verdampen (aan de veelal laffe anonieme reacties zonder enige onderbouwing of inhoud op het vorige artikel was dat wel duidelijk). Reacties: best. Onderbouwing: graag. Aangeven dat je niet al te goed in de materie zit: doe je best, volgens mij heb je enkel jezelf ermee. Dat dit soort technieken ook hun zwakheden hebben: klopt. Kom daar mee. Maar probeer geen onzin te verkopen graag. 

    Overigens Keimpe: wel respect dat je met naam en toenaam reageert, dat dan weer wel. Ik weet in ieder geval waar ik niet moet zijn voor mobile development.

  • Layar heeft zeker de toekomst. Een technologie die meer kan bieden dan de QR code. Deze techniek heeft ook tijd nodig om in te burgeren.

    In de advertentie moet echter een duidelijke trigger komen dat je de advertentie kunt scannen met Layar Vision (zolang de techniek niet volledig ingeburgerd is). Onder mensen die de QR Code kennen is het duidelijk dat het een code betreft en heeft dus een duidelijke trigger (call-to-action). Op dit moment is dat een voordeel van de QR code ten opzichte van Layar vision.

  • ok, ik geef toe, er zijn momenten dat een QR code zeker wel zeer succesvol kan zijn 🙂 

    http://www.frank-ly.nl/dat-qr-dat-redt-het-wel


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën