Ik roep al vele jaren dat bedrijven moeten uitgaan van hun kracht en hun onderscheidend vermogen. Dat doen ze in mijn beleving veel en veel te weinig. Deels omdat ze geen keuzes durven maken, maar vaker omdat bureaus verwachten dat ze geen keuzes durven maken en dus al op voorhand met een ‘stoot niemand voor het hoofd’ voorstel komen en vervolgens nog een hele reeks ‘plasjes die iedereen eroverheen moet doen’ accepteren.

Hoewel iedereen zichzelf altijd wel heel uniek en onderscheidend vindt (iets dat ik nog wel eens betwijfel) hoor ik ook vaak dat mensen het lastig vinden dan dan goed onder woorden te brengen en tot uiting te brengen. Daarom zal ik zo nu en dan proberen een case te geven waarvan ik denk: zo jammer dat die kracht niet gebruikt wordt. Vandaag: Rabobank en hun wielerploeg.

Zoals mijn volgers weten ben ik fanatiek wielerfan, maar daarover gaat deze posting niet. Waarom ik denk dat wielrennen zo goed bij de Rabobank zou passen ook op AMC gebied is het feit dat het een duursport is.

Wielrennen is een duursport, een sport van de lange adem, een sport waarin het lange termijn resultaat telt. Bijzonder aansluitend hierbij is dat voor de Rabobank de Tour altijd op 1, 2 en 3 staat in het seizoen. De Amstel Gold Race is een leuke extra, de klassiekers vinden ze bij de bank leuk, maar alles gaat om de tour. De Tour, nog meer dan de eendagswedstrijden, win je ook niet op één dag. Dat is hét duur evenement der evenementen zogezegd.

Wat onderscheid Rabobank, als ik vanaf de buitenkant kijk, van de meeste andere banken. Precies, het feit dat dat Rabobank nooit voor het snelle geld is gegaan. Nu kan er natuurlijk kritiek komen op het feit dat ze niet zo heilig zijn en dat het nog veel beter had gekund. Natuurlijk, maar in vergelijking met de grootheidswaanzin van Fortis (dat ABN AMRO dacht te kunnen overnemen) of ABN AMRO zelf (de naam Rijkman Groenink zegt genoeg denk ik) of ING (10 miljard was er nodig ze niet om te laten vallen) is de Rabobank de bank van de lange adem en de rustige opbouw, niet het snelle geld.

Rabobank = duursport

Werken bij de Rabobank is dus een duursport. Men gaat voor het lange termijn resultaat, net als men dat bij de wielerploeg gedaan heeft. Men wil daarbij geen ‘short cuts’ nemen, net zoals ze bij de wielerploeg in het sponsorcontract hebben staan dat het moment dat er sprake is van structureel dopinggebruik met de ploeg het contract per direct wordt opgezegd. Werken bij de Rabobank is net als wielrennen, je gaat voor het lange termijn resultaat.

Individuele teamsport

Het andere unieke aan wielrennen is dat het eigenlijk een individuele teamsport is. Het is een individuele sport, want er wint maar één persoon. Er is meestal één kopman die ook veel verdiend. Echter, zonder zijn team is de kans op winst minimaal. Niemand is sterk genoeg om in zijn eentje het tegen de rest op te nemen. Dit blijkt ook uit de verdeling van bijvoorbeeld wedstrijdpremies. In de tour krijgt normaal de winnaar van de tour niets, het geld wordt verdeeld onder de ploeggenoten en de begeleidende staf. Voormalig winnaars als Indurain en Armstrong verdiende hun geld in de criteriums na de tour. Het is dus een individuele teamsport.

Ook hier zie ik, als buitenstaander, vergelijkingen met de Rabobank. Misschien met bankieren in het algemeen, maar als ik de Rabobank een beetje ken (met name vanuit hun implementatie van Het Nieuwe Werken) past dit perfect bij hun cultuur. Je hebt individuele en team afspraken, zonder je team kom je er niet, maar je moet zeker ook individueel presteren.

Rabobank = wielrennen

Werken bij de Rabobank is dus net als wielrennen. De Rabobank, anders dan de andere grootbanken, ziet bankieren nog als een duursport, geen sprint.

Ook is het net als in een wielerploeg een team dat moet werken voor de individuele prestatie. Beide tellen, zonder een goede kopman win je geen wedstrijden, maar zonder team wint die kopman ook niet.

Als je het dus hebt over het gebruiken van je kracht voor je arbeidsmarktpositie zeg ik: Rabobank, profileer je veel meer met wielrennen en trek de vergelijking met werken bij de Rabobank.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


520 views | Reageer (2 reacties)
  • Bart te Riele

    Bas, heb gisteren je artikel gelezen, en hij triggerde me zeker. Moest echt even nadenken wat ik er van vond, maar ben tot de conclusie gekomen dat ik het niet met je eens ben. 🙂

    Ik denk dat er een hele goede reden is waarom Rabo *niet* zijn werving aan het wielrennen wil ophangen. Als eerste is daar het punt van ‘controle’. De wielerploeg is een relatief autonome entiteit. Daar gaan dingen goed, maar zeker ook dingen mis die buiten de invloed van Rabo (de bank dus) vallen. Dus stel dat je nèt je hele werving op het ‘wielrennen’ hebt geënt, en vervolgens gaat er iets mis bij de wielerploeg. Denk aan Rasmussen, of Theo Bos die met een elleboog in volle sprint een concurrent de hekken in werkt… Of zoiets als PDM gebeurde in de tour van ’91. Iets waardoor de hele ploeg uit elkaar valt. Moet je dan ook je hele wervingscampagne (en structuur?) opnieuw in elkaar zetten? Werving is véél te belangrijk om die (mede-) afhankelijk te maken van iets waar je geen volledige controle over hebt.

    Belangrijker is echter dat het voor jou misschien volkomen logisch is: Rabo + wielrennen + werving. Maar is dat ook voor het gros van de kandidaten? Ze doen ook aan sponsoring van Hockey en Hippische sport. Ik weet zeker dat een fan van één van die 2 sporten net zo enthousiast als jij een link kan leggen met die sport, en de werving van Rabo. Maar dat is ook precies het probleem: als je fan bent van die sport, dan is het logisch. Zo niet, dan niet.

    Ik vind wielrennen leuk om te volgen, een beetje. Maar heb naar aanleiding van je artikel me echt geprobeerd voor te stellen: “Als ik bij Rabo zou willen werken, zou ik ze dan aantrekkelijker of minder aantrekkelijk vinden als ze parallellen met wielrennen gaan maken in het wervingstraject”. Mijn conclusie was simpel: Minder aantrekkelijk. Ik ben namelijk geen wielrenner. Of wielrenfan. Net zo min als jij (waarschijnlijk) een fan bent van Paardensport. En als Rabo zich daar zwaar mee zou profileren in de werving zou jij je ws ook *minder* aangesproken voelen. Kortom, ja je moet je profileren, maar wel op een manier die mensen niet van je vervreemd. (En dan heb ik het er nog niet eens over dat het wielrennen wordt beheerst door blanke mannen. Iets waar lang niet alle top-kandidaten zich heel makkelijk mee zullen vereenzelvigen…)

  • Bart: leuke uiteenzetting en ik kan je argumenten volgen.

    Zonder al te veel in detail te treden heb ik van menig oud Rabomensen gehoord echter dat je gedachte dat het een bewuste keuze is… niet correct is. Rabo controleert namelijk graag van alles, maar op wervingsgebied is hun ‘employer brand’ ze gewoon overkomen en sturen ze nauwelijks. Dus het is geen bewuste keuze naar ik vernomen heb.

    Het gaat mij meer om de parallellen tussen de sport en wat ze zijn. Misschien dat die ook wel te trekken zijn met andere sporten, maar in mijn beleving niet zo erg.

    Verder vraag je je af of je zou worden aangetrokken als ze meer parallellen trekken met het wielrennen. Ik denk dat het natuurlijk heel afhankelijk is hoe je het doet. Echter ben ik het niet met je eens dat het per definitie niet goed zou zijn om mensen te vervreemden. Een sterke positionering vervreemd mensen, maar trekt de juiste mensen aan. Alleen door mensen af te stoten kan je echt goede mensen aantrekken. Hij die alles voor iedereen wil zijn, is niets voor niemand. 


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën