Gamification: wat is het?

Door Bas van de Haterd op 15-08-2011 08:11.

Een nieuw hypewoord heeft zijn intrede gedaan, Gamification. Zoals de meeste ‘hypes’ rondom begrippen heeft het zeker zijn waarde, mits goed toegepast. Om te weten hoe je het goed kan toepassen moet je eerst weten wat het is.

Begin dit jaar schreef ik al over de toekomst van het internet, op basis van Erwin Blom’s trends die hij uit South by Southwest haalde. Zelf denk ik dat Gamification veel positieve effecten kan hebben op recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, mits goed toegepast natuurlijk.

Daarom in dit eerste stuk de vraag: wat is het?

Laat ik beginnen met wat het niet is. Gamification is niet hetzelfde als Gaming! Het is niet serious gaming, het is niet recruitment games!

Gamification

Wat is het dan wel? Op Smart insights kwam ik daar een goed stuk over tegen dat ik als uitgangspunt zal nemen, met wat aanvullingen, nuances, etc.

Laat ik beginnen met een definitie van Gamification die ik persoonlijk wel de kern vind raken:

Gamification is het gebruiken van game-technieken, denkwijzen en waarderingen om je publiek te betrekken en problemen op te lossen.

Het is dus niet ‘gaming’, maar het gebruiken van technieken die in games worden toegepast. Neurologisch onderzoek wijst uit dat gaming ‘dopamine’ aanmaakt in de hersenen. Dopamine is een natuurlijke drug die ons goed doet voelen en als we ons goed voelen zijn we veel eerder geneigd om te doen wat mensen willen.

Game technieken

Wat zijn dan die zogenaamde game technieken die je zou kunnen toepassen in verschillende delen van het recruitment proces?

Ik heb hier op basis van het boek Verleiden op het internet van Aartjan van Erkel en zijn presentaties al eerder gesproken over bijvoorbeeld ‘profielen compleet maken’. Game techniek leert ons dat een meter die begint bij minimaal 60% en de ‘how to’ om hem naar de 100% te krijgen mensen stimuleert om hun profiel completer te maken.

Gamificiation is echter meer dan ‘punten en badges’. Dat zijn slechts tools, het gaat met name om de sociale rangschikking, om status en om beloning (niet per sé monetaire beloning) voor effort.

Verleiden

Game technieken gaan met name om mensen te verleiden meer te doen, of te voorkomen dat mensen minder gaan doen omdat er een ‘negatieve reward’ in zit.

Een tweede belangrijk element van gamification is het ‘leuk’ maken van wat anders gezien wordt als ‘werk’. Natuurlijk blijft een deel van het werk gewoon werk, maar een deel van het solliciteren zou ook veel leuker kunnen. De grootste toepassingen liggen echter niet zozeer op het solliciteren zelf, maar bijvoorbeeld op het bouwen van echte ‘talent communities’, op het gebied van interactie met elkaar, op het gebied van referral recruitment en zo zijn er nog wel een paar toepassingsgebieden.

Gamification is dus geen gaming, het is het toepassen van game technieken op niet games. Een aantal voorbeelden zal ik de komende tijd langs laten komen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


3.376 views | Reageer (8 reacties)
  • Marc de Haan

    Voor een inspirerende video hierover zie de visie van Seth Priebatsch op TED: http://on.ted.com/9Zdg

  • Dennie Spruit

    Beste Bas,

    Goed verhaal! Ik heb onlangs mijn afstudeerscriptie over gamification geschreven, waarin ik deze vorm hebt getracht te implementeren in recruitment. Gamification is inderdaad een techniek die je in vele verschillende communicatie-uitingen kan toepassen.

    Wellicht vind je het interessant om mijn visie erover te lezen? http://prezi.com/o3j9vsow-vyk/gamification-in-recruitment-global-edition/

    Mvg,

    Dennie

  • Dennie,

    Leuk dat je er onderzoek naar gedaan hebt. Je prezi is denk ik wel primair bedoeld om mensen zeeziek te maken? Ik heb daar normaal niet zoveel last van, maar….. 

    Anyway, het komt mij nog wel redelijk academisch over, niet echt praktisch toepasbaar, tenminste, de prezi. Ik zou je dus willen uitnodigen: schrijf er een (of meerdere) gastblogs over. Wat is er in je scriptie naar voren gekomen, wat zou je mensen kunnen leren?

    Overigens viel het me ook op dat je meteen weer naar games als zodanig kijkt, niet naar de toepassing over gamificication in andere plekken van het recruitmentproces. 

  • Pingback: Gamification: Talentpools | RecTec()

  • Pingback: Gamification in recruitment | RecTec()

  • Josine Bartstra

    Ha Dennie,

    Ik zit op dit moment in mijn afstudeerjaar en ik ben heel geïnteresseerd in het onderwerp gamification, maar ik vind het lastig om het concreet te maken i.v.m. mijn scriptie die ik uiteindelijk moet gaan schrijven. Zou je het erg vinden om jou scriptie te delen, zodat ik kan kijken hoe jij dat hebt gedaan? Gewoon ter inspiratie.

    Alvast bedankt!

    Lieve groetjes,

    Josine

  • Pingback: Spelelementen toevoegen aan je campagnes: Gamification | Jody Op den Buijsch()

  • Hoi Bas,

    Ik vind het een lekker ruime definitie. Daarom kan ik me er wel in vinden. Natuurlijk is er wat jij omschrijft, behaviour modification, maar ook het gebruik van (game)maps om overzicht te krijgen en virtual reality in architectuur en paralax technieken in websites zijn voor mij persoonlijk voorbeelden van game-technieken die buiten games worden toegepast.
    Vaak voor de -wow- ervaring bij wat saaiere stof of om de dingen te simplificeren bij zeer complexe processen.
    Naast mijn normale werkzaamheden met games, doe ik af en toe zo’n projectje en het helpt me om erover te denken als gamification. (Ipv selling out 🙂


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën