Recent schreef ik een stukje over de impact van Social Media links op SEO. Zo heel af en toe, steeds minder gelukkig, krijg ik nog wel eens de vraag of het nu echt zo belangrijk is, goede SEO. Het belang van de eerste pagina ziet men nu wel in, maar er zijn nog steeds de nodige mensen die zich afvragen of het nu echt de moeite waard is te ‘strijden’ voor plek 1 of dat er veel verschil zit tussen plek 3 en plek 5.

Het antwoord is: JA. En mijn Marketingfacts collega Danny heeft enkele onderzoeken ontleedt die dat onderbouwen. Even wat feiten op een rij.

De onderzoeken spreken elkaar in absolute cijfers wat tegen. Krijgt de eerste organische click nu 18% of 36%? In absolute zin natuurlijk erg belangrijk, maar de trend is hetzelfde. Hoe lager je staat, hoe minder het wordt.

Het verschil tussen plek 1 en plek 2 is bij alle onderzoeken fors. Het kan, afhankelijk wel onderzoek je dus aanhangt, het dubbele aantal clicks inhouden.

Mijn ervaring toen ik enkele jaren geleden bij de Nederlandse zoekmachine ilse zat was dat ook. Het daalde heel hard in het begin, na de eerste pagina ging het nog harder naar beneden.

Om de vraag te beantwoorden: maakt het nu uit of je op plek 3 of plek 5 staat? Wederom afhankelijk welk onderzoek je volgt (en ze zouden beide wel eens gelijk kunnen hebben, immers, elke sector is anders, elke groep personen gedraagt zich anders) kost het je tussen 1/3 en 2/3 van het potentiƫle aantal bezoekers die je gratis via Google naar je wervingssite kan trekken.

In andere woorden: goede SEO loont!

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


268 views | Reageer (1 reacties)
  • Martin Haasjes

    Ik merk bij MKB’ers dat ze toch niet goed snappen wat SEO nu eigenlijk is. Men zoekt vaak nog zelf zoekwoorden uit waarop men gevonden wil worden, zonder te kijken naar zoekvolumes en concurrentie.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn