Dat gebeurde gister bij de Deense nationale overheid volgens een notificatie op de eigen website. Alle recruiters kunnen daar niet meer inloggen door een blokkering van de gebruikers tot het Applicant Tracking Systeem “HR Manager”. HR Manager DK die het contract heeft met het Ministerie van Economische zaken kwam er niet meer uit met de toeleverancier van het werkelijke systeem en de overheid moest daar de dupe van worden.

Al eerder dit jaar brak HR Manager DK met haar toeleverancier van het ATS, HR Manager (Holding). Nu dat beide partijen er niet uit komen hoe het contract met de overheid verdeeld moet worden en de groep geen zicht meer heeft op adequate inkomsten sluit zij de licenties af. Hiermee hebben alle overheidsrecruiters in eerste instantie geen toegang meer tot de dossiers en vacatures en kunnen straks sollicitanten ook niet meer solliciteren. Nu al, komen bij sommige van de 130 instanties meldingen naar voren op de vacatureportals dat er niet gesolliciteerd kan worden.

Voor de overheid is dit natuurlijk vreselijk voor haar arbeidmarktcommunicatiebeleid en kan zij de meeste van haar sollicitanten niet meer bereiken. En dat voor een systeem waar ze best tevreden over waren. Het Deense Ministerie van Economische zaken hoopt erop dat e.e.a op korte termijn nog goed gaat komen maar ze hebben nog geen zicht op een snelle oplossing. Kandidaten worden via websites geïnformeerd dat hun sollicitaties stil zijn komen te liggen en dat deze weer wordt opgepakt zodra informatie weer beschikbaar is.

Bottom line van het verhaal is natuurlijk schandalig dat dit over de rug van de klant wordt uitgevochten. De integriteit is ver te zoeken en dit zou nooit mogen gebeuren. Als recruiter of werkgever wil je niet denken aan een dergelijk scenario en is het belangrijk om partijen van te voren goed door te lichten. Gelukkig zijn dit uitzonderingen en is het moeilijk om dit soort situaties van te voren in te schatten, maar het is goed om stil te staan bij de vragen die je kan stellen  bij het selecteren van een product:

  1. Zijn er toeleveranciers of is het product in eigen beheer en ontwikkeling?
  2. Hoe wordt omgegaan met toeleveranciers, wat kan je verwachten bij problemen?
  3. Check de verhoudingen tussen de toeleveranciers voor zover mogelijk.
  4. Doe een reference check. Niet alleen van de leverancier maar ook van de toeleverancier?

Zoals uit het bovenstaande voorbeeld blijkt zou je zelfs bij moeder-dochter maatschappijen of resellers nog kunnen polsen:

  1. bij wie het eigendom van de applicatie ligt en
  2. met wie het contract is afgesloten.

In de Nederlandse markt hebben naar mijn kennis de ATS bouwers allemaal hun software in eigen beheer en ontwikkeling. De hosting vind vaak wel plaats bij onderaannemers. Het is dus belangrijk ook goed die partijen onder de loep te nemen wanneer daar sprake van is. Wordt er gewerkt vanuit bepaalde kwaliteitsstandaarden, etc? En hoe zijn de onderlinge afspraken gemaakt voor onderhoud?

Natuurlijk kan je niet alles van te voren uitzoeken, maar een goede voorbereiding zal ook hier weer helpen en het risico verkleinen.

 

 

Over de Auteur

Eelco Scheltinga Eelco is mede-oprichter van het in 1999 gestarte PeopleXS. PeopleXS is een on-demand applicant tracking & talent management system wat binnen de standaard volledig flexibel ingericht kan worden. Co-creation met de klant is een speerpunt in de ontwikkeling van het product. Eelco heeft een brede ervaring opgedaan als COO & Consultant bij het oplossen van recruitment vraagstukken en het neerzetten van een gedegen oplossingen op dit gebied. Momenteel houdt hij zich, naast zijn verantwoordelijkheid als CFO, bezig met creatieve oplossingen binnen talent management en is zeer geintresseerd in 'Social Recruiting' en persoonlijke ontwikkeling.


291 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën