Social Media SEO

Door Bas van de Haterd op 10-08-2011 07:22.

Plaatje: Markspagina.nl

Eigenlijk is het niets nieuws voor mensen die de wereld (en dit blog) al een tijdje volgen, maar nu is het officieel bevestigd door Google en Bing. Social Media links dragen bij aan je positie in zoekmachines.

Het waren natuurlijk al links, dus ze hadden altijd al enige invloed, immers, meer links naar je pagina is een hoger resultaat in zoekmachines. Nu blijkt dat men ook rekening houdt met het aantal retweets (en één link dus niet als één ziet in Twitter). Logisch, maar goed om bevestigd te krijgen. Ook heeft men aangegeven dat het ‘pagerank’ principe (elke tweeter heeft een bepaalde rank op basis van zijn volgers, gecombineerd met het aantal mensen dat hij volgt, etc) wordt toegepast. Een retweet is dus niet gelijk aan een retweet, dat is afhankelijk van wie het doet.

Allemaal erg logisch, goed om het bevestigd te krijgen, now what?

Corporate careersite

Waar is dit nu belangrijk voor? Onder andere voor je zoekmachine resultaten van je corporate careersite. Het tweeten en geretweet worden van je vacatures is dus niet enkel een vorm van direct verkeer (je krijgt niet alleen vanuit Twitter zelf traffic), maar het zal ook je traffic uit Google doen toenemen. Het rendement (er wordt steeds meer gekeken naar ROI van kanalen) wordt dus nog lastiger (of zelfs onmogelijk) te meten. Immers, hoeveel van je Google verkeer ken je toe aan Twitter? Aan Linkedin? Aan Facebook?

Het rendement neemt echter enkel toe t.o.v. wat je al dacht dat het was, want daarin wordt vooral direct verkeer gemeten en als je het heel goed doet kijk je niet enkel naar ‘last cookie counts’, maar naar alle verkeersstromen. Dus weet je dat een Twitter bezoeker later ook rechtstreeks kan terugkomen, etc.

Maar eigenlijk is de eenvoudige conclusie: het rendement van Social Media op je werving komt niet enkel vanuit Social Media. Ook het deel van de beroepsbevolking die niet Twitteren worden erdoor beïnvloed.

Daarnaast is de conclusie dat als je dan je vacatures tweet (of in Linkedin, Faccebook, etc zett) dat je er verstandig aan doet de vacatures op je eigen carrièresite er in te zetten en niet die op een vacaturebank, want dat draagt veel minder bij aan het totaalresultaat.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


246 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08