Social media Targeting en de wet gelijke behandeling!

Omdat ik op basis van mijn oproep voor een nieuw ATS heb gemerkt dat crowdsourcing werkt, heb ik een nieuwe vraag aan jullie.

We zijn voor een opdrachtgever bezig om te onderzoeken of we bv Facebook kunnen inzetten voor een wervingscampagne. Hierbij is de opdrachtgever vrij specifiek in de doelgroep die hij wilt aanschrijven, man, tussen de 25 en 30, regio Brabant, technische affiniteit / interesse, HBO. Wat ik me af vraag is; mag dat arbeids-juridisch (wet gelijk behandeling) wel? Tenslotte voeren we dan een soort van pre selectie uit op basis van geslacht en leeftijd. Als je kandidaten zoekt in vacaturebanken en je schrijft dan alleen mannen aan weet overigens niemand dat je ongeveer hetzelfde doet. Aan de andere kant is het niet voor niets zo, dat je bij CV databases niet kan selecteren op geslacht en leeftijd.


Mijn opdrachtgever geeft vervolgens aan dat als hij een specifiek blad gebruikt om te adverteren, bv de Quest, dat de kans dat hij vrouwen treft ook minder groot is dan dat hij in de Libelle adverteert. Voor mijzelf is het verschil dat als je in een blad adverteert je geen mensen per definitie uitsluit. Dat doe je met targeting heel duidelijk wel. In principe ziet bij social media targeting op mannen, geen vrouw je oproep voor een bepaalde vacature.

Bij een commerciële boodschap zal dat veel minder een probleem zijn, tenslotte zullen er weinig mannen een Ladyshave voor zichzelf kopen (misschien wel cadeau doen, maar dat is een andere discussie). Maar hoe zit dat met werving! Heeft iemand hier ervaring mee, is er jurisprudentie over? Vinden jullie het überhaupt een issue?

 

Over de Auteur

Jeroen Bergen Na het mijn studies Personeel & Arbeid en Personeel wetenschappen heb ik reeds in 1998 gewerkt voor een vacaturesite voor ICT professionals. Vervolgens ben ik in 2000 bij Primatch begonnen als HRM consultant. Sinds 2005 ben ik partner binnen Primatch. Ik heb een grote interesse in het functioneel gebruik van nieuwe media en de toepasbaarheid voor het HRM werkveld. Ik ben er van overtuigd dat op dit vlak nog veel te winnen valt. Via Rectec zal ik jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen en ontwikkeling op de arbeidsmarkt, het P&O werkveld, arbeidsmarktcommunicatie en andere zaken, waar ik me druk over maak, me verbaas, erger, of enthousiast van kan worden.


419 views | Reageer (9 reacties)
  • Het is verboden om bij werving
    alleen mannen of alleen vrouwen te zoeken, vandaar het bekende
    “(m/v)” in advertenties. Behalve als het geslacht essentieel is: “Gezocht: Sinterklaasacteur (m/v)” is natuurlijk onzin.

    De basis is artikel 5 van de Algemene wet gelijke behandeling, dat onderscheid verbiedt bij “de aanbieding van een betrekking en de behandeling
    bij de vervulling van een openstaande betrekking” alsook bij
    “arbeidsbemiddeling”, dus zowel bij het plaatsen van een
    advertentie als bij het ontvangen van een reactie. Je mag dus geen
    sollicitanten afwijzen omdat ze vrouw zijn bijvoorbeeld.

    Het geldt echter ook bij actief zoeken naar kandidaten: je mag dus niet op Monsterboard alleen zoeken naar mannen (of alleen vrouwen).

    Reclame targeten op mannen is wat anders, dat mag wel. Je mag
    alleen geen vrouwen weigeren die toch de reclame-uiting lezen en
    het aanbod willen gebruiken. Een tijd geleden kwam er een
    nieuwe autoverzekeraar (Onna-Onna) die specifiek op vrouwen targette (omdat die
    veiliger rijden) maar toch mannen moest toelaten. Bij
    http://www.onna-onna.nl/klantenservice/stel-een-vraag/over-onna-onna
    lees je dat ook mannen welkom zijn, hoewel “We hebben de
    verzekering volledig afgestemd op de wensen van vrouwen.”

  • De vraag is in dit geval dan wel: als je reclame target op mannen, zoals je in Facebook of Linkedin kan doen, mag dat dan wel? Immers is het reclame, de kans bestaat dat iemand anders het ziet (je kan over iemands schouder meekijken, een fake profiel hebben, etc). Als het reclame is, mag het dus, alleen mag je er verder niet meer op selecteren. Actief zoeken mag dus niet, zoveel is duidelijk. Maar adverteren in Facebook of Linkedin met een baan… is dat adverteren in de traditionele zin van het woord?

  • @arnoud, dank je wel voor je reactie. Als ik jou reactie lees, dan mag het dus niet als het om een specifieke functie gaat tenzij geslacht bepalend is (sinterklaas voorbeeld), maar mag het wel als het om een commerciële uiting gaat. Ligt de lijn dan bij het punt of het arbeidsmarktcommunicatie betreft en dat deze vorm van selectie bij alle andere vormen van communicatie geen probleem is!

  • Je mag reclame voor producten of diensten targeten op mannen, zolang je vrouwen maar niet weigert als ze toch reageren. Een vrouw die de FHM leest en reageert op je advertentie daar, kun je dus niet wegsturen.

    Adverteren op FB voor een arbeidsplaats bij alleen profielen van mannen lijkt me theoretisch in strijd met de Awgb.

  • Inderdaad Jeroen. Het gaat specifiek om werving voor arbeidsovereenkomsten (hoewel er ook een verbod is voor uitoefening van het vrije beroep, dus ook selectie van een freelance-ingehuurde mag niet op geslacht.)

  • Inderdaad Jeroen. Het gaat specifiek om werving voor arbeidsovereenkomsten (hoewel er ook een verbod is voor uitoefening van het vrije beroep, dus ook selectie van een freelance-ingehuurde mag niet op geslacht.)

  • Dat lijkt me een duidelijk verhaal, dank je wel

  • Marcel

    De meeste vacaturebanken kan je inderdaad niet selecteren op leeftijd en geslacht. Echter ik weet sowieso 1 nicheboard (ictergezocht.nl), daar kan je bepaalde leeftijdscategorieën uitsluiten

  • Kroosduinstee

    Waarom zou dat niet mogen? Dat is toch wat hij zelf wil..

    Groet,KroosWowdeal


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën