Recentelijk schreef ik een stuk over het beloningsmodel van W&S bureaus. Ik schreef hier onder andere in dat het ‘waardebepaling achteraf’ model ideaal zou zijn voor deze branche, maar ik niet geloofde dat het zou werken of er zou komen. Waarom? Omdat bedrijven de waarde niet kunnen inschatten van een werknemer en bureaus het niet durven.

Ik zat fout!

Waarom? Omdat dit al wordt toegepast. Strictly People, het W&S bureau (detachering doen ze ook) van Wim van den Nobelen en Toine Rullens, past namelijk Nobelisme toe. Een variant op ‘waardebepaling achteraf’. Dat vraagt uiteraard om een interview en uitleg over de werkwijze.

Wat is Nobelisme?

Kort samengevat is Nobelisme een variant op Martijn Aslanders ‘waardebepaling achteraf’ model. Het mag achteraf, maar het hoeft niet. Je mag als bedrijf dus pas na de plaatsing bepalen wat je betaald en er zijn geen minimum fees. Je mag ook vooraf bepalen wat je gaat betalen. Je mag ook bepalen hoe je gaat betalen. Alle constructies en vormen zijn toegestaan. Je mag een contract opstellen, dat hoeft niet. Het enige wat in ieder geval niet gebeurt is dat Strictly People het voor je opstelt (wel ondertekend als je dat wilt). Er zijn geen algemene voorwaarden, er is geen minimum fee.

Dus gratis?

Dus heel veel bedrijven maken daar misbruik van? Het antwoord is nee. In de anderhalf jaar dat men dit nu toepast is Wim nog geen één keer nat gegaan. Het is de meest gestelde vraag in een gesprek, de wedervraag is altijd: zou jij er dan misbruik van maken? Nee, natuurlijk niet. Hierbij hanteert men natuurlijk wel het adagium, net als Martijn Aslander, als je mijn dienstverlening niets (of heel weinig) waard vind, dan kan dat, maar slechts één keer natuurlijk. Immers, je bepaald de waarde, als die heel laag is voor je, hoef je me geen tweede keer te vragen.

De modellen

In de praktijk blijkt dat men heel veel verschillende betalingsmodellen heeft. Soms een deel bij de start, sommigen willen na de proeftijd betalen, sommige deels na een jaar, noem het maar op. Iedereen heeft daar een andere kijk op, zo blijkt, en alles is mogelijk. De klant bepaalt hoeveel hij wanneer betaalt.

Hoeveel verdient het?

Dan zal het bedrag wel veel lager liggen dan het marktgemiddelde toch? Immers, men vind W&S altijd erg duur, de klant betaald nu zelf het bedrag, dus hij zal wel niets verdienen. Het laatste jaar was de gemiddelde fee 18% van het jaarsalaris. Nu zal Wim geen uitspraken doen over concurrenten, maar als ik mijn oor te luisteren leg is dit boven het marktgemiddelde.

Hieronder het gehele interview, van nog geen drie minuten, met Wim over dit in mijn optiek fan-tas-tische model. Ik vind het leuk als mensen bewijze dat ik er naast zit, het kan dus wel.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


959 views | Reageer (8 reacties)
  • Leuke marketingstunt. Aardig verhaal. Gedurfd. Kan het zeker waarderen..

    Iets zegt me dat je er echter lastig een bedrijf mee kunt opbouwen dat verschillende soorten werkgevers en kandidaten kan bedienen.

    Wat doe je immers bij grotere klanten of prospects die je vragen om een gedegen RFI en RFP op te stellen? Stuur je dan terug: ‘zie maar, wat jullie willen’? De kans dat je die binnenhaalt is niet heel groot. Gevolg is dat je minder interessant wordt voor potentiële kandidaten (die straks alleen maar schaarser worden) en jezelf dus als bemiddelaar op langere termijn de pas afsnijdt.

    Je staat ergens voor, je verleent een dienstverlening van een bepaalde minimale kwaliteit (hoop ik) en dat kan nu eenmaal niet gratis en dus moet je een prijsstelling hanteren. Dit verdienmodel kan je altijd als leuk extraatje op de menu kaart zetten of prospects mee binnen halen maar op langere termijn is het lastig om als enige model te handhaven lijkt me.

  • Tja, als je het al begint te omschrijven als een leuke marketingstunt is het iets dat je dus duidelijk niet begrijp. Geen bedrijf mee opbouwen? Waarom zou dat niet kunnen? De vraag die je je natuurlijk moet stellen tegenwoordig is of je in pure mensen business wel een bedrijf in de traditionele zin zou moeten willen opbouwen, maar dat is iets voor mensen met echte visie. 

    Je stelt dat je potentiële kandidaten minder interessant wordt? Dat is maar de vraag. Wil je de grijze massa of het echte talent? En wil het echte talent wel werken voor bedrijven die hier niet mee kunnen omgaan? Ik denk het niet. Eigenlijk weet ik wel zeker van niet. Overigens weet ik dat een aantal van de grotere organisaties ook klant zijn bij Wim, dus er zijn er genoeg die er mee kunnen omgaan.

    Maar goed, ik denk dat je in de laatste regel al het grote verschil aangeeft. Jij levert diensten van een bepaalde minimale kwaliteit. Ik lever persoonlijk enkel diensten van een excellente kwaliteit. Dat geldt voor alle mensen die ik ken die dit model hanteren (Wim is toevallig de eerste die ik in de recruitment sector tegenkom). Dan is het model ook op lange termijn heel goed hanteerbaar en handhaafbaar. Maar dan moet je inderdaad die minimale kwaliteit vervangen door enkel excellente kwaliteit. Dan wijs je ook veel klanten af, dat hoort er ook bij. 

  • Fantastisch om te lezen / horen dat het dus echt werkt! Mooi dat mensen dit aandurven en laten zien dat een geheel nieuw concept kan werken.

  • @Bas,

    Ik ben het met je eens dat “de vraag die je moet stellen tegenwoordig is of je in pure mensen business wel een bedrijf in de traditionele zin zou moeten willen opbouwen.“ Als antwoord daarop bouw ik zelf ook aan een niet-traditioneel bedrijf. Zonder werknemers op de payroll. Het bedrijf streeft ernaar om door vernieuwende dienstverlening zoveel als mogelijk toegevoegde waarde tegen de meest aantrekkelijke prijs voor haar klanten te realiseren. Ook daarbij krijgen nieuwe relaties de gelegenheid om kosteloos ervaring op te doen en later te beslissen of ze de afgenomen dienst een vergoeding waard vinden of niet. In dat opzicht steun ik de benadering van Wim volledig.

    Ook tijdens mijn vorige werkzame leven als directielid van een bekende recruitment organisatie heb ik samen met mijn collega’s vaker op de manier zoals Wim beschrijft nieuwe klanten over de streep weten te trekken. Kwestie van vertrouwen in de kwaliteit van je eigen dienstverlening en je toekomstige klant / klantrelatie. Uiteindelijk kom je echter toch samen op een prijsstelling uit die voor beide kanten goed voelt. Zo bijzonder is dat nu ook weer niet.

    Met “een bepaalde minimale kwaliteit” bedoel ik niet een minimum aan kwaliteit, wat jij graag wilt lezen, maar het borgen van een minimaal kwaliteitsniveau. Die ondergrens kan wat mij betreft niet hoog genoeg zijn, of zo je wilt, een ‘excellent’ kwaliteitsniveau borgen…

    Verder vind ik het model dat je beschrijft een sympathiek prijsmodel dat navolging verdient waar het kan. Niets meer niets minder.

  • Dat is een heel andere reactie dan ‘leuke marketingstunt’. Dank je voor de uitleg, alleen snap ik dan niet waarom je twijfels of het op de lange termijn en handhaafbaar business model is. Ik denk dus dat het uitstekend kan werken, sterker nog, ik denk dat je er veel meer mee kan verdienen als je het nog slimmer aanpakt. Maar daarover morgen een nieuw artikel 🙂

  • Graag gedaan en ach…, ‘marketingstunt’, ik doe mijn best maar schrijf helaas niet altijd het juiste op het juiste moment…

  • Pingback: Uniek beloningsmodel W&S bureau – vervolg? | RecTec()

  • Pingback: Twitted by NielsMoelard()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën