Iets wat mij de laatste jaren, met name het afgelopen jaar, erg opvalt is dat de Nederlandse recruitmentwereld bijzonder in zijn nopjes lijkt te zijn met zichzelf en daarmee zoals de Engelsen zeggen ‘complacent’ is geworden. Het valt me op dat er zo weinig geleerd wordt vanuit andere sectoren. Ja, er wordt wel gekeken naar online marketing, maar niet echt goed. Zoals ik vorige week al stelde: recruitment = marketing, maar ik moet de eerste recruiter nog tegenkomen die echt weet wat marketing is en dit toepast.

Daarom heb ik besloten het Digitaal-Werven event dit jaar met exact deze insteek op te zetten. Wat kunnen we leren van elders? In dit geval: wat kunnen we leren van de inzet van social media, met name op het gebied van webcare en hoe vertaald zich dit naar recruitment. Niet dat webcare nu zo subliem is opgezet overal, maar er zijn wel lessen te trekken.

Speciaal hiervoor heb ik Maurice Beerthuyzen, partner bij Online Dialogue en co-auteur van het boek Social Media Strategie zo ver gekregen om zijn ervaringen te delen met het opzetten van webcare afdelingen en social media strategieën (wat hij o.a. gedaan heeft bij Interpolis, MoneYou, TUI, Alliander en de Staatsloterij) en deze te vertalen naar online recruitment in het tijdperk van social media.

Hierbij gaat Maurice met name in op het opzetten van de juiste structuur in je organisatie. Hoe richt je een recruitment afdeling in en wat is de ideale verdeling tussen wat de lijn doet en wat centraal geregeld moet worden. Hierbij natuurlijk rekening houdende met de bedrijfscultuur. Om dit handen en voeten te geven gaan we tijdens het event hiermee meteen aan de slag voor enkele bedrijven die zichzelf (gratis) als case aanmelden.

Om toch ook de ‘traditionele’ recruitment de ruimte te geven zal Achmea hun ervaringen met de nieuwe site, die begin dit jaar is live gegaan, delen. Waarom zijn welke keuzes gemaakt en wat is het resultaat, ruim een half jaar na live gang van de site. Immers, je corporate recruimtentsite blijft het centrum van elke recruitment activiteit. Hierop speelt ook de ‘conversion clinic’ in, welke in samenwerking met Online Dialogue gehouden zal worden. Drie kwartier gratis advies door online conversion en persuasion experts voor hen die zich bloot durven stellen over hun corporate recruitment site.

Tevens zijn er nog twee onderzoeken die gepresenteerd zullen worden: Digitaal-Werven zelf natuurlijk (er worden dit jaar meer dan 400 organisaties onder de loep genomen over hun digitale sollicitatie-ervaring) en TNS Nipo komt met een nieuw onderzoek over social media en de invloed op werving, dat op Digitaal-Werven de primeur zal krijgen.

Dan zijn er natuurlijk nog een aantal inspirerende pitches, van bedrijven die social media op een bepaalde succesvolle manier inzetten en de awards zelf, waarbij dit jaar een nieuwe unieke eenmalige extra award zal zijn.

Dus 25 oktober in Utrecht: Digitaal-Werven 2011.
Kosten 349 euro (incl. een Digitaal-Werven rapport met verbetersuggesties voor uw website t.w.v. 149 euro).
Inschrijven voor 1 september 2011: € 50 vroegboekkorting (dus slechts 299 euro)

Voor het complete programma en inschrijven kan je naar de event pagina gaan.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


196 views | Reageer (1 reacties)
  • Een interessant programma Bas! Succes met de (verdere) voorbereidingen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën