Afgelopen week kwam er op de posting van mede blogger Ernst Schipper de terechte kritiek dat het niet enkel plannen was als het om social media gaat, maar ook deels gewoon doen.

De waarheid ligt hierbij altijd in het midden. Je moet dingen gewoon doen, altijd in alles. Het is echter ook verstandig soms even goed na te denken, vaak ook met een externe blik erbij, wat je gaat doen.

Niemand heeft de waarheid in pacht. Dat geldt niet alleen voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie of social media, maar eigenlijk op praktisch elk terrein.

Gisteren zal ik daarover een erg goede TED talk op TEDGlobal. Alle belangrijke ontdekkingen zijn gedaan op basis van ‘trial en error’ en dan vervolgens verder bouwen op het ‘goede’ model. Voorbeelden ervan zijn er te over, ook op zaken waarvan het ‘exact berekenbaar’ was. Voorbeelden van Unilever die exact dachten te berekenen hoe een tuitje van een schoonmaakmiddel eruit moest zien, je wist namelijk hoeveel spul je nodig had met welke snelheid het op het tapijt gespoten moest worden, etc etc. Helaas werkte het ‘wetenschappelijke tuitje’ voor geen meter. Daarna 10 variaties gewoon maken (wel even nadenken en rekening houden met een aantal factoren) en vervolgens met de beste doorgaan en daar weer 10 variaties op maken.

Ik ben een groot voorstander van testen en ‘trial and error’ als model hanteren. Eenvoudigweg omdat de wereld te complex is, zelfs in de kleinste dingen, om iets zeker te weten.

Toch zijn er een aantal zaken die we wel zeker weten.

  • De wereld is integraal.

Iets wat mij erg opvalt is dat als ik kijk naar social media, arbeidsmarktcommunicatie en recruitment het zelden een integraal beleid is. Geweldige websites met een dramatisch ATS, zelfs als dit nieuw is ingericht. De reactie: ‘och, wat maakt het uit als een kandidaat er wil werken komt hij toch wel’. Daar zit het probleem natuurlijk, de echte toppers willen er niet werken, die moet je echt verleiden. De kleinste dingen kunnen mensen doen afknappen, dat merk ik elke keer weer. Volkomen irrationeel gedrag noemen we dat, maar als je die persoon wilt werven…

  • Wat mensen zeggen is iets anders dan ze doen.

Niet alleen als het gaat om gedrag. Daarvan is al jaren bekend dat dat extreem afwijkt van daadwerkelijk gedrag. Ook niet enkel de sociaal wenselijke antwoorden. Ook dat is al jaren bekend. Deze beide dingen weten we overigens al lang, maar worden veelal nog steeds genegeerd. Het is ook gewoon zo dat mensen helemaal niet weten wat ze willen (zoals de onderstaande TED talk van Malcom Gladwell perfect aangeeft).

  • Er zijn heel veel verschillende mensen met verschillende wensen.

Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel wensen. Er is geen one size fits all, zeker niet online. Er is dus geen perfecte wervingssite of ideale actie, omdat je met elke actie een deel zal afschrikken. Dat wil niet zeggen dat er geen succesvolle acties zijn.

  • We weten het eigenlijk gewoon niet.

Maar eigenlijk weten we het gewoon niet. Waarbij je ook meteen kan afvragen of de drie punten die hierboven staan wel waar zijn 🙂

Waarheid in het midden

De waarheid ligt volgens mij vaak in het midden. De mensen die met mij gewerkt hebben weten dat ik een groot fan ben van even goed nadenken, testen, dingen afwijzen, ongelijk toegeven, leren, overhouden wat goed is, op basis daarvan verder bouwen. Ook het leren van fouten van anderen, wat werkt wel en niet, is altijd handig. Dan kan je in sommige gevallen bepaalde testen al afsluiten, hoewel je je altijd moet afvragen in hoeverre de omstandigheden misschien net anders zijn.

Malcom Gladwell

Onderstaande talk is van één van mijn favoriete management auteurs, waarbij hij o.a. aan zal geven dat er nu eenmaal veel variaties van mensen zijn en dat wat mensen zeggen helemaal niet is wat ze willen, omdat ze hun eigen voorkeuren gewoon niet kennen.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.898 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën