Basis van social media en employer brandingIk heb al diverse blogs geschreven over social media en arbeidsmarktcommunicatie, maar nog nooit over de basis en de kansen die social media bieden.

Social media is de grootste trend van dit moment. Steeds meer organisaties zijn actief op een of meerdere platforms en nog veel meer organisaties willen ‘iets’ met social media. De belofte van social media is dan ook niet mis: voor weinig geld direct in contact komen met de doelgroep en doelen bereiken. Wat kan social media betekenen voor bijvoorbeeld employer branding en werving?

De rol van social media in werving moet niet onderschat worden. Zo gebruikt op dit moment 1 op de 6 sollicitanten social media bij de oriëntatie op de arbeidsmarkt. Maar het gebruik zal de komende jaren toenemen en daar kun je je als organisatie maar beter op voorbereiden.

Het belangrijkste uitgangspunt is dat social media één van de kanalen is die de organisatie tot haar beschikking heeft. Daarnaast is social media wezenlijk anders dan de overige kanalen, omdat eigen medewerkers een belangrijke rol (moeten) spelen. Je moet je dus als organisatie open durven stellen, je medewerkers faciliteren en de controle loslaten.

Concreet is social media bij uitstek geschikt voor het ‘bewijzen’ van je employer brand en voor het direct contact leggen/onderhouden met mensen in je doelgroep.

In de bekende kanalen (print, online, etc) probeer je een bepaald beeld neer te zetten van jouw organisatie. De meeste middelen die je hier gebruikt zijn eenrichtingverkeer. Als je authentiek communiceert komt je employer brand overeen met wat je als organisatie bent en hoeft dit niet erg te zijn.

Kansen voor jouw organisatie
Social media biedt je eigen medewerkers de kans contact te hebben met (potentiële) medewerkers en klanten. Zij kunnen bijvoorbeeld delen waar zij mee bezig zijn, hoe zij jouw organisatie ervaren en waarom zij voor jouw organisatie hebben gekozen. Jouw medewerkers worden dus ambassadeur voor je organisatie en vertellen wat ze leuk, maar ook minder leuk vinden aan je organisatie.

Mensen die op deze manier kennis met je maken en zich hier prettig bij voelen zullen je willen volgen op social media. Dit geeft je de kans actief op zoek naar medewerkers te gaan die bij je passen. Vanuit het employer brand kun je definiëren met welk soort medewerker een goede wisselwerking ontstaat. Door de toegankelijkheid van social media kun je zelf of misschien ook je eigen medewerkers contact met deze personen opnemen, heb je ze zeer waarschijnlijk iets te bieden en is er een grotere kans dat deze personen bij je willen werken.

Hoe pak je het aan?
Als je kiest voor de social media aanpak is dat altijd voor een langere periode. Je hebt tijd nodig om je organisatie hier klaar voor te maken. Een goede gefundeerde aanpak is van cruciaal belang. Deze aanpak behelst meer dan alleen het starten, maar voorziet ook in een concreet doel, actief blijven en in een exit strategie. Hoe krijg je commitment van de top? Goed starten met social media heeft ook impact op je organisatie: hebben medewerkers onbeperkt toegang tot social media? Hoeveel tijd mogen zij hieraan besteden naast hun eigen werk? Stel je bijvoorbeeld smart phones beschikbaar? Hoe zorg je dat je kwalitatief goede content blijft produceren? Hoe zorg je dat medewerkers überhaupt mee willen doen?

Kortom, social media biedt veel kansen op het gebied van employer branding en werving, maar als je vantevoren goed nadenkt zul je je doel kunnen bereiken.

Over de Auteur

Ernst Schipper Ernst Schipper kijkt anders. Hij adviseert bij het creëren van onderscheidende communicatie die leidt tot meer resultaat. Adviseur in (online) arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met een fascinatie voor innovatie en social media. Ernst is (online) strateeg, employer brand consultant, interim arbeidsmarktcommunicatiespecialist, leidt brainstorms en geeft workshops


538 views | Reageer (4 reacties)
  • Ik kan me een discussie bij truAmsterdam herinneren waarin we de volgende stelling bespraken: “Social Media (Recruitment): Analyze and make a solid plan or just do it. 
    De conslusie die we toen trokken is natuurlijk dat de waarheid in het midden ligt. Niet blijven hangen in het maken van plannen en een (komt-ie dan) social media strategy, en niet als een blinde gaan twitteren. Het ligt dus veel genuanceerder.
    Jouw conclusie klinkt als plannen, nadenken, vragen beantwoorden, etc. In dit geval zeg ik dus (in tegenstelling tot mijn stellingname bij truAmsterdam): Just do it!

  • Laurens, ik deel je mening wel dat een strategie en het gewoon doen elkaar ergens in het midden moeten vinden. Ik ben groot voorstander voor gewoon doen, maar wel even nadenken wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat bereiken. 

  • Ernst

    @laurens, uiteraard zeker gewoon doen! Alleen merk ik vaak dat er dan bijvoorbeeld een facebook pagina wordt gestart en dat niemand zich verantwoordelijk voelt voor de content. Een social media strategie is handig (niet altijd noodzakelijk) maar een projectplan om je initiatief momentum te laten houden is nog veel belangrijker.

  • Pingback: Waarheid ligt in het midden | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën