Niet lang geleden had ik een zeer enerverend gesprek met een W&S bureau dat in mijn optiek daadwerkelijk onderscheidend vermogen heeft en, als men het uitvoert zoals men zegt het te doen, ook echt waarde toevoegt aan organisaties. Men had ook een interim tak opgericht inmiddels en daar controleerde ze ook daadwerkelijk de resultaten. Interessant natuurlijk, want ik heb nog nooit een interimmer gesproken die aangaf dat hij of zij de job niet succesvol had afgerond, toch hoor ik nogal vaak dat klussen niet naar tevredenheid waren met die ‘duurbetaalde interimmer’.

Dit bracht ons gesprek op een stukje toekomst, waarvan ik niet weet of het er ooit zal komen, maar het zou mooi zijn en het is ook niet geheel ondenkbaar: databases voor beroepsgroepen.

Het voorbeeld wat ik hierbij graag aanhaal is IMDB, de Internet Movie DataBase. De ultieme database van alles dat met film en video te maken heeft. Wie heeft meegedaan aan welke serie, in welke episode in welke rol. Welke acteurs speelde in welke films, etc etc. Naar ik vernomen heb is er ook een dergelijke database al voor games, waar het dus heel handig is om te controleren wie bijvoorbeeld heeft gewerkt aan de grafische vormgeving van een game die je super vond, omdat je die persoon zou willen hunten. Andersom werkt het ook, je kan kijken of iemand die gesolliciteerd heeft projecten heeft gedaan die je aanspreken, of juist niet.

Dergelijke databases zouden erg handig zijn om de kwaliteit van mensen te kunnen beoordelen, waarbij kwaliteit natuurlijk erg subjectief is. Wie heeft meegewerkt aan bepaalde reclamecampagnes bijvoorbeeld en wat was de rol daarin. Als je enthousiast bent over de campagne is dat een plus, anders een min. Dat kan vanaf het camerawerk tot de strategie. Het zou bijzonder handig zijn.

Hetzelfde voor bijvoorbeeld accountants. Wie heeft de jaarrekeningen van DSB goedgekeurd? Nu weten we wie de accountant was (het kantoor), maar niet alle medewerkers. Als je als bureau een ethisch profiel wil neem je hem niet aan, als je vind dat ethiek maar vervelend is is het juist een pré. Wie heeft meegewerkt aan bepaalde reddingsoperaties bijvoorbeeld, laten we het weekend dat Ahold gered is noemen of de overname van Fortis. Het is allemaal bijzonder interessant om te weten.

Het zou mij niet verbazen als deze informatie meer en meer openbaar wordt, misschien volgens een freemium model als dat van IMDB. Het zou voor recruitment een grote stap vooruit zijn denk ik.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


335 views | Reageer (2 reacties)
  • Mkriekaard

    Striking dit! Wij zijn hier binnen Deloitte concreet mee bezig en nemen hiervoor intern IMDB vaak als voorbeeld. Ben benieuwd wie je hebt gesproken want zij/hij en ik hebben blijkbaar vergelijkbare ideeën… Martijn

  • Zoals je ziet, is al weer een tijd geleden. Men was hier enkel bezig met controle (en daarbij moet ik eerlijk zeggen, ik kan niet controleren hoe goed of ver dat ging) van hun eigen ingeschreven mensen. Verder was de IMDB vergelijking dus een concept dat ik al enkele jaren geleden heb bedacht. Het bestaat b.v. ook in de gaming industrie al, alleen niet zo superieur als IMDB en dat toen dus weer ter sprake kwam. Het idee an sich van de toekomst komt dus uit mijn koker.  


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën