Na Tangram’s Ris afgelopen maandag te hebben geëvalueerd, nu het tweede pakket: Carerix. Ook hiervoor geldt dat een verslag van mijn ervaringen op basis van een presentatie van ongeveer twee uur betreft.

Ik ben en kan op basis daarvan niet volledig zijn en het kan zijn dat ik zaken noem die anders uitgelegd moeten worden dan dat ik ze hier presenteer.

Eerste indruk

Mooi dat het een webbased en volledige SaaS-oplossing is, de e-mail integratie valt meteen op en is  fraai geïntegreerd met de totaal oplossing. Hierdoor heb je geen mail programma meer nodig. Iik vraag me af of een geïntegreerde e-mail module binnen onze organisatie een werkbare vorm is. Daarnaast vallen me de vele velden op die je kan in vullen, daar ben ik wel een beetje door overdonderd. Mijn gevoel zegt dat functionaliteit een hogere prioritiet heeft gehad dan usability design, daar kan her en der nog wel wat aan gebeuren.

Belangrijkste functionaliteiten

Database met kandidaten, volledig CRM, matchingsmogelijkheden en alle logische en noodzakelijke koppelingen tussen deze databases. Koppelingen naar social media en multi-posting functionaliteiten volledig aanwezig waarbij Carerix  evenals Tangram voor Mimir heeft gekozen. Alleen is deze functionalisteit bij Carerix volledig inbegrepen.

Daarnaast beschikt Carerix  over een uitgebreide detacheringsfunctionaliteit waarin het gehele proces van contract en detachering worden ondersteund.

Volledige mail functionaliteit is een duidelijk speerpunt, maar ik weet nog niet of wij in onze huidige manier van werken outlook als mail programma willen of kunnen loslaten.

Opvallende positieve zaken

Carerix valt echt op door het zeer ver doordachte ondersteunen van de gebruiker, tot en met kostprijscalculatie modellen aan toe. Ook de integratie met Linkedin is gaaf en de websearch (voorgeprogrammeerde zoekstrings voor google) werkt erg goed. Wat verder opvalt, is de mogelijkheid om binnen een standaard pakket zoveel opties tot configureren te hebben dat het bijna maatwerk lijkt.  Dat is dan meteen ook wel een potentiële zorg. Er zijn zoveel configuratie mogelijkheden dat ik me afvraag hoe lang straks de implementatie tijd gaat duren en of het te onderhouden is?

Zeer positief is dat Carerix zeker t.a.v. de geweldige hoeveelheid functionaliteiten zeer gunstig is geprijsd. Niet het belangrijkste, maar wel een belangrijke factor natuurlijk.

Leuke extra’s

Waar Carerix  echt punten scoort is bij het contracte gedeelte. De online uren briefjes, fiattering werken goed en zit doordacht in elkaar. Duidelijke overzichten van geplaatste kandidaten, gewerkte uren, ziekte dagen, enz. zijn zeer compleet en doordacht.

Nadelen

De user interface en UX design vind ik niet zo goed, er is erg veel functionaliteit en het aantal navigatie balken geeft eerder meer onrust dan dat het orde schept. Ik vrees dat dit een direct effect is van de vele functionaliteiten die Carerix  biedt. Ook ben ik bezorgd over de eindeloze configuratie mogelijkheden. Hoeveel tijd gaat ons dat kosten? Tot slot ben ik er nog niet van overtuigd dat de gebruikersondersteuning optimaal is.

Conclusie

Carreerix is een zeer  compleet pakket met voor  mijn gevoel eindeloos veel  functionaliteiten, rapportage en configuratie mogelijkheden. Ik voorzie daarin erg veel werk voordat het op bedrijfsniveau in ons proces is ingericht en ingeregeld. Dat ervaar ik op dit moment als een potentieel nadeel. Daarnaast had er voor mijn gevoel echt meer aandacht mogen zijn voor de UX design en de interfaces. Hoewel de prijs van de oplossing veel compenseert.

Komende vrijdag Otys.

Over de Auteur

Jeroen Bergen Na het mijn studies Personeel & Arbeid en Personeel wetenschappen heb ik reeds in 1998 gewerkt voor een vacaturesite voor ICT professionals. Vervolgens ben ik in 2000 bij Primatch begonnen als HRM consultant. Sinds 2005 ben ik partner binnen Primatch. Ik heb een grote interesse in het functioneel gebruik van nieuwe media en de toepasbaarheid voor het HRM werkveld. Ik ben er van overtuigd dat op dit vlak nog veel te winnen valt. Via Rectec zal ik jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen en ontwikkeling op de arbeidsmarkt, het P&O werkveld, arbeidsmarktcommunicatie en andere zaken, waar ik me druk over maak, me verbaas, erger, of enthousiast van kan worden.


1.657 views | Reageer (3 reacties)
  • Jit Runia

    WIj zijn een paar jaar geleden overgestapt naar Carerix. Functionaliteit is op zich goed maar integratie mailprogramma is bij ons geen succes (outlook idd nog steeds nodig en koppeling is niet handig; bovendien spam-bloks). CRM vinden wij minder goed uitgewerkt.

  • Pingback: Onze zoektocht naar een nieuw ATS: De uitslag. | RecTec()

  • VanProoijen

    Helpdesk van Carerix is een drama. Ben sinds november om de wordpress plugin te installeren maar support is bijzonder slecht en nu in maart is het nog steeds niet actief.. niet echt een aanrader dus.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën