Onrecruit heeft gisteren een partnership met Actonomy aangekondigd. Door deze samenwerking zullen de adwords waarmee geadverteerd wordt nog relevanter worden, net als de organische resultaten in verticals zoals Indeed en Trovit.

Actonomy heeft een, in mijn optiek bijzonder goede, database met ‘synoniemen’. Door deze technologie in te zetten bij het zoeken, zoals meerdere ATS’en doen, is het mogelijk om ‘breder’ te zoeken dan het woord dat je zelf invult. Wat bij het ene bedrijf een programmeur heet is bij het andere bedrijf een software developer en noemt het derde bedrijf een software engineer. Of voor sales functies hebben account manager, verkoper, sales manager en vertegenwoordiger een bepaalde overlap. Deze technologie, die al veel werd ingezet voor CV zoeken, wordt nu ook ingezet aan ‘de andere kant van de tafel’.

Bij CV’s zoeken zoekt de recruiter immers, maar bij vacatures zoekt de werkzoekende en die tikt in b.v. Google (of één van de verticals) vaak slechts een beperkt aantal termen in. Dat geeft dus maar een beperkt aantal resultaten, terwijl er vaak meer functies voldoen aan de zoekvraag van de werkzoekende.

Door deze techniek in te zetten voor Google Adwords zullen dus bij het zoeken naar programmeur ook vacatures komen die de titel software-engineer hebben. Natuurlijk kan dit allemaal handmatig, en dat doen de meeste partijen tot op heden ook, maar laten we realistisch zijn. Je kan altijd aan bepaalde functienamen niet denken en er zijn altijd beroepsgroepen waar mensen weinig verstand van hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan chemische beroepen, waar Actonomy ook een uitstekende database voor heeft.

Daarnaast worden deze termen nu meegegeven aan de verticals, zodat in die resultaten ook betere vacatures naar voren komen.

Disclaimer: als aandeelhouder van OnRecruit ben ik uiteraard niet objectief bij het schrijven van dit artikel. OnRecruit is een media inkoopbureau dat campagnes, pay per CV en pay per click activiteiten voor vacatures van klanten regelt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


217 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën