Afgelopen week was de Social Recruitment Conference in Londen. Als mediapartner was ik daarbij en de line up beloofde een inkijkje in de internationale wereld van social media en recruitment. Met bedrijven als Unilever (global resourcing director), Accenture (UK), Intel (Europe), Pepsico (UK, Ireland, South Africa) en Societe Generale Group (Frankrijk) was ik benieuwd naar de ontwikkelingen en cases op dit gebied in de rest van Europa en de wereld.

De korte samenvatting van het geheel was een lichte teleurstelling. Misschien was de meest positieve verassing wel ‘the challenge group’ waar ik zo nog op terug zou komen. De corporates echter deden niet heel veel bijzonders en hadden ook nauwelijks concepten die we in Nederland nog niet gezien hebben. We lopen dus zeker niet achter, hoewel er wel leuke nuance verschillen zijn en er een paar ‘ah ha’ momenten voor mij in zaten.

Mijn take-aways van #srconf

Unilever heeft in China een online/offline combinatie gradutate recruitment actie gedaan. Een business course waarmee via Facebook de graduates teams moesten inschrijven van één universiteit in Shanghai. Ze hebben meteen hun grootste Chinese klant (Tesco) erin betrokken om een bepaald merk tandpasta bij Tesco te promoten. Laat als toekomstig marketeers je waarde maar zien. Gedurende deze twee weken werd er 40% meer verkocht.

Briljante actie dus, waarbij men van recruitment meteen een profit centre had gemaakt. Discussie over budget (dat bij Unilever altijd bij marketing ligt) was er dan ook niet. Overigens is dit iets waar één van de panelleden, Matthew Jeffery die vorig jaar op Digitaal-Werven sprak, het later ook over had. Recruitment kan gewoon een profit centre worden, want de talentpools en communities die we nu bouwen kunnen we straks gewoon intern verhuren.

Accenture kwam met de quote van de dag. If you have nothing to say, just shut up. Social media gaat niet over communiceren, maar over relevant communiceren.

Daarnaast had Accenture nog een interessant spanningsveld. Social media is global, je merk is global, maar je recruitment is local. Hoewel we in Nederland met ons taalgebied (nog) niet zoveel impact op global hebben, zit dat in Engelstalige landen natuurlijk anders. Met de toekomstige ontwikkelingen in taaltechnologie (alles automatisch goed vertaald) zal dit voor veel meer bedrijven en landen gaan gelden.

Intel gaf aan dat men een nieuwe taal had moeten leren: Engels. Ze spreken namelijk Intellisch bij Intel. Eigenlijk gaf ze mijn al jaren gebruikte uitspraak weer: elk bedrijf is een samenzwering tegen de buitenwereld. Elk bedrijf heeft zijn eigen taal, dat is een probleem. Intel was zich daar goed van bewust.

Iets anders dat ze daar hadden besloten was dat Facebook fan pages nooit career of jobs erin moesten hebben. Niet iedereen zoekt een baan, maar wel iedereen is een potentiële kandidaat. Ze hebben dus student spots. Iets anders dat Intel erg goed doet is dat men stelt dat elke vraag, ongeacht hoe vreemd, eigenlijk binnen 24 uur beantwoord moet worden op social media.

Enkele cijfers van Intel: in Polen hebben ze 30% van de werving via Goldenline (Poolse Hyves) gedaan, in Roemenië 80% via Linkedin personal messages en in Kenia en Marocco zelfs 100% van de werving via Linkedin.

Pepsico tot slotte sprak vooral over mobiel. Nu ben ik sceptisch over mobiel en het eerste laaiende verhaal van ‘all the top bananas’ gaf me de kriebels. Het gebruikelijke ‘mobiel is alles, mobiel neemt de wereld over’. Inderdaad worden sites als RecTec op mobiel gelezen, maar solliciteren?

Dat was dus ook wat Pepsico doet. Men biedt content, maar geen sollicitatie mogelijkheden. Nu vraag ik me af hoeveel mensen dat boeiend vinden, het antwoord is 3500 downloads van de pepsico app in de USA (bijzonder weinig mensen dus). Die hebben echter wel 2100 job agents aangemaakt (dat is dan weer veel) en daar zijn 2 hires uitgekomen en er zitten nog 10 mensen in de pipeline. Overigens zijn die niet direct eruit gekomen, want je kan nog niet solliciteren met de app. Men trackt deze echter terug naar ‘gebruiken ook de app’.

Het was in ieder geval een down to earth, genuanceerd verhaal over mobiel. Vooral ook het mobiel geschikt maken van de website(s) viel meerdere keren op, daar ben ik het mee eens. Ze vertelde me, later in de lunch, ook dat het idee om mensen via Linkedin via een mobiel te laten solliciteren inderdaad de drempel zou kunnen wegnemen om daadwerkelijk mobiel goed toe te kunnen passen zou kunnen worden. Die mening deel ik daarin wel.

Tot slot was er nog ‘the challenge network’, een soort charity organisatie die elk jaar honderden mensen aanneemt en vlak na de zomer weer reduceert tot 6. Ze lieten zien hoe je met minimaal budget (kosten waren 230 pond per hire) het ook goed kan doen. Gewoon door met mensen te communiceren, niet te veel processen er tussen te laten komen en mensen, ook bijvoorbeeld de alumni, te betrekken. Zo had men een klein besloten eigen netwerkje opgezet (iets waar ik normaal nooit voor ben, gebruik andere platformen) met 103 leden. Daar kwamen echter wel 40 referrals die resulteerde in 38 hires uit.

Tegenvallers

Wat ik vond tegenvallen was dat er dus bijna geen echte succesverhalen waren en geen cases die ik nog niet kende uitgebreid besproken zijn.

Ook het feit dat één partij slechts met alumni werkte viel me nogal tegen. Het meest vernietigde bedrijfskapitaal, je oud werknemers.

Misschien wel het meest spijtige was dat geen enkele keer de term crowdsourcing of co-creatie is genoemd. Er werd steeds gesproken over het bouwen van een community, maar het feit dat de rol van een recruiter zou moeten veranderen van ‘het aannemen van een persoon’, naar ‘het oplossen van personele problemen’ en dat dat ook kan door b.v. een probleem te crowdsourcen in plaats van iemand aan te nemen kwam niet ter sprake. Erg jammer, want daar is misschien wel het meeste te winnen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


246 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën