Lynda Gratton is in Nederland niet heel erg bekend, behalve in ‘Randstad kringen’ waar ze op handen wordt gedragen. Het is dan ook via Randstad dat ik met haar in aanraking ben gekomen en ik moet bekennen, ik ben onder de indruk. Lynda Gratton is een professor aan de Londen Business School en in tegenstelling tot de Nederlandse academici niet opgesloten in een ivoren toren en een vrouw die de veranderingen in de wereld goed waarneemt en weergeeft. Hoewel ik haar mening en visie niet op elk gebied geheel deel en het idee heb dat ze enkele trends misschien onderschat of over het hoofd ziet is haar overall visie er één die uitermate degelijk in elkaar zit, onderbouwd met feiten zoals je van een hoogleraar mag verwachten, met daarbij zowel de positieve als de negatieve scenario’s die uit de huidige ontwikkelingen kunnen voortvloeien. Lynda Gratton is niet voor niets door de Financial Times uitgeroepen tot ‘management guru most likley to make an impact over the next dacade’, naast het feit dat ze in de top 20 business thinkers in the world staat van The Times en nr. 2 op de wereldwijde lijst van Human Resources magazine.

The Shift is haar laatste boek, met als ondertitel: the future of work is already here. Ze kijkt in het boek naar wat er nu al gebeurt en hoe dit een impact gaat hebben op de toekomst. Een manier die mij zeer aanspreekt. Ook kijkt ze niet enkel naar één type ontwikkeling, maar naar het hele spectrum van sociaal-maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Een breed beeld is wat ik nog wel eens mis als het gaat om de wereld van het werk. Het gaat namelijk om veel meer dan werk en daar geeft Lynda een prachtig inzicht in.

5 krachtenvelden

Volgens Lynda zijn er 5 ‘shaping forces’ die van grote impact zullen zijn op de manier waarop we in de toekomst gaan werken: Technologie, Globalisatie, Demografie (in combinatie met langer leven), Maatschappelijke veranderingen (denk aan andere familiesamenstellingen, man-vrouw verhoudingen en geluksgevoel) en tot slot energie consumptie.

Die laatste factor, energie, is er één die veel mensen, waaronder ik, niet direct verbinden met werk. Toch laat Lynda in dit boek zien hoe dit van impact kan zijn op de toekomstige manier van werken en dat opende mijn ogen. Alleen daarom al is het boek meer dan de moeite waard om te lezen.

Persona’s

Zeer interessant is dat ze het boek heeft samengesteld rondom enkele fictieve persona’s. Niet een enkele visie neergezet, maar een aantal mogelijke scenario’s uitgewerkt die gebouwd zijn rondom persona’s die in 2025 (daar richt het boek zich op) leven en werken. Wat is hun werk? Hoe doen ze dat? Waar zitten ze? Wat hebben ze? Wat ontbreekt er aan?

In het boek worden enkele ‘default’ scenario’s geschapen, wat gebeurt er als we geen keuzes maken en meegaan in de stroom waar we nu in zitten, maar dan met de middelen die dan beschikbaar zijn. Het is geen heel mooi plaatje. Mensen raken los van de maatschappij, jezelf doodwerken is heel eenvoudig, menselijke interactie kwijtraken ook.

In het boek worden ook een aantal duidelijke keuze scenario’s geschapen, de positieve varianten van mensen die wel een keus hebben gemaakt en daar heel gelukkig mee zijn. Die keuze is niet altijd voor het meeste geld, sterker, meestal niet.

Deze manier van de krachtenvelden uitwerken is een zeer bijzondere, die het ook heel tastbaar maakt. Niet elk krachtenveld en elk onderdeel binnen elk van de krachtenvelden is namelijk op iedereen van toepassing. Daarmee geeft ze een mooi beeld weer van de verschillende paden die mensen kunnen bewandelen.

Mijn inzicht: elk van deze scenario’s zal waarheid worden vrees ik en hoop ik. Vrees ik omdat er veel mensen het zwaar zullen krijgen, net als dat nu het geval is. Het grote verschil is denk ik echter dat deze mensen nu in bepaalde regio’s van de wereld zitten en dan over de hele wereld verspreid. Wel vraag ik me af wat zo nieuw is aan Lynda’s ‘New Poor’, want het feit dat deze mensen nu arm zijn in rijke landen is volgens mij nu ook al het geval. Misschien worden het er meer, hoewel, het zijn er in landen als de USA al best veel.

3 shifts

In het boek beschrijft ze vervolgens de 3 shifts, de 3 fundamentele mentale veranderingen die we als mensen moeten doorgaan om succesvol te worden in de nieuwe wereld van werk.

De eerste is van ‘algemene generalist’ naar ‘seriële meester’. Er is geen ruimte meer voor generalisten, die worden vervangen, niet door goedkopere mensen uit China of India, maar door machines en wikipedia. Ook is kennis van een bepaalde dienst of bepaald product beperkt houdbaar, Je kan dus geen specialist meer zijn in één vak, want dat vak bestaat niet je hele werkende leven meer. Je zal regelmatig moeten switchen en je opnieuw bekwamen in een vakgebied. Vandaar dat je serieel meester moet worden in vakgebieden, waar je elke keer iets unieks toevoegt. Hoe je dit kan doen beschrijft ze ook in het boek.

De tweede is van geïsoleerde concurrent naar innovatieve samenwerker. Binnen bedrijven zie je al dat mensen meer moeten samenwerken, maar ook buiten bedrijven zal je een ‘posse’ om je heen moeten verzamelen. Je zal moeten zorgen dat anderen je steunen, je feedback geven, je helpen en je moet samen in openheid en vertrouwen aan iets groters werken. De toekomst is niet aan de individuen die met ellenbogenwerk omhoog willen komen, maar de genetwerkte topper die in verschillende projecten verschillende rollen kan vervullen en in elk van die rollen waarde kan toevoegen.

De derde is van consument naar gepassioneerde producent. Het klinkt misschien soft, maar uit elk onderzoek blijkt dat hoe meer mensen verdienen en hoe meer ze consumeren, hoe ongelukkiger ze worden, als de basisbehoefte (Maslow) is bereikt. Het gaat meer om iets toevoegen en de keuzes durven maken dat je daardoor misschien zelf minder verdiend. Zinvol en zingevend werk zal meer en meer de toekomst worden, waarbij ook keuzes gemaakt worden om minder te verdienen en dus te consumeren.

Persoonlijk vond ik deze shifts interessant om te lezen, want ik ben dus blijkbaar klaar voor de toekomst. Ik heb mezelf al in mijn nog relatief korte carrière al meerdere keren omgetoverd. Als ondernemer ben ik (deels) van recruitment adviseur nu naar ‘nieuwe werken’ adviseur gegaan. Ik was ooit één van de eerste die ‘recruitment via Linkedin’ training gaf, maar toen elke recruiter vond dat hij daar verstand van had en die trainingen is gaan geven ben ik er snel mee gestopt. Mijn (gepercipieerde) toegevoegde waarde was minimaal geworden. Zo heb ik meerdere shifts gemaakt en ben ik elke zoveel tijd bezig met te evalueren of ik me moet evolueren naar een ander vakgebied.

Ook heb ik duidelijk een ‘posse’ om me heen. Mensen die ik vertrouw, mensen die mij vertrouwen. Ik krijg regelmatig opmerkingen over de eenzaamheid van het zelfstandige bestaan, maar dat heb ik dus totaal niet. Ik heb meer collega’s om me heen dan ik ooit had bij een werkgever (ik heb altijd in het MKB gewerkt), met het verschil dat ik ze nu allemaal zelf gekozen heb en ze vertrouw!

De gepassioneerde producten ben ik al sinds ik voor mezelf ben begonnen. Er zijn bedrijven waarvoor ik principieel niet werk, ik doe heel veel vrijwilligerswerk omdat ik daar gelukkig van wordt en ik ben bereid daardoor regelmatig geld te laten liggen omdat ik geen tijd heb voor bepaalde klussen en gewoonweg minder energie stop in het binnenhalen van nieuwe klussen.

Conclusie

Ik ben dus, volgens het boek van Lynda Gratton, klaar voor de toekomst van werk. Ik raad iedereen die over dit onderwerp nadenkt aan dit boek te lezen, want de manier waarop het is opgesteld is erg prettig, inhoudelijk sterk en redelijk uitputtend. Ze ziet 5 hoofd trends, met daaronder een heleboel sub trends, die soms wel, soms niet van toepassing zijn op werkomstandigheden. Je kan al naar gelang je denkt dat het op jou of jouw organisatie van toepassing is zelf de trends bekijken en nagaan wat wel en niet van toepassing is. Er zijn zowel positieve als negatieve mogelijke uitkomsten, wat het geheel een zeer genuanceerd boek maakt dat zeker de moeite waard is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl

3.163 views | Reageer (1 reacties)
  • Alex Van Vlerken

Bedankt, Bas, voor het delen van jouw samenvatting en jouw visie over dit boek. Er wordt tegenwoordig zoveel gepubliceerd, dat ik graag een kritische review lees vooraleer zelf aan een boek te beginnen. Dit lijkt mij een aanrader.

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën