Linchpin (Onmisbaar in het Nederlands) van Seth Godin gaat over onvervangbaar worden. Het begint met het feit dat je briljant bent. Iedereen is briljant, alleen niet elk moment. Albert Einstein bijvoorbeeld, toch één van de briljantste mensen die de wereld ooit gekend heeft, kon regelmatig zijn eigen huis niet terugvinden. Hij was echter af en toe briljant, zoals veel mensen dat zijn. Het gaat er om dat je met die briljante momenten ook iets geweldigs doet waarmee je onvervangbaar wordt voor je organisatie.

Richard Branson komt bijvoorbeeld ook aan bod in het boek. 95% van de dag doet hij heel normaal werk, dat iedereen zou kunnen en velen misschien wel beter dan hij. Die 5% van de dag doet hij echter iets dat alleen hij goed lijkt te kunnen. Hij verbind dingen die anderen niet verbinden, hij ziet kansen die anderen niet zien en neemt besluiten die anderen niet zouden durven. Dat maakt Virgin tot één van de meest succesvolle organisaties ter wereld.

Godin stelt dat we nog steeds in het industriële tijdperk lijken te leven, ook met niet industriële organisaties. Het principe van The Wealth of Nations van Adam Smith is nog steeds ‘alive and kicking’. Smith schrijft dat je elk proces moet onderverdelen in zoveel mogelijk klein sub processen om vervolgens zo’n goedkoop mogelijke mensen aan te nemen om elke taak die vervuld moet worden te vervullen. Dat model heeft lang gewerkt, maar gaat nu mank. De reden hiervan is dat er altijd iemand is die het nog goedkoper kan. Het gaat dus mank voor de medewerkers, waarbij het niet enkel gaat over de laaggeschoolde arbeiders. Want ook de meeste banen bij bijvoorbeeld een bank of een W&S bureau is makkelijk te leren, dus wordt het goedkoper en goedkoper tot uiteindelijk iemand het automatiseert. Het gaat ook mank voor bedrijven, want er komt vanzelf weer een concurrent die nog goedkoper kan werken en in een wereld zonder onderscheid kiest de consument altijd voor de goedkoopste optie.

De toevoeging aan de titel van dit artikel komt van mij. In het boek, dat voornamelijk gaat over hoe je briljant kan worden en wat ons tegenhoud, gaat Godin in één klein stukje in op de vraag waarom zoveel mensen die wel losgebroken van het gemiddelde zijn niet of nauwelijks aan de bak komen. Godin zegt hierover dat het standaard sollicitatie-proces kapot is. Bijzondere mensen, mensen die het verschil maken, komen namelijk niet aan bod bij bedrijven die hun werknemers door een sollicitatie-proces laten gaan. Het probleem zit namelijk in het begrip proces.

De linchpins, de mensen die het verschil maken, die unieke figuren, die laten zich niet vangen in processen en procedures die uiteindelijk altijd bedoeld zijn om ‘goede’ mensen eruit te halen. Maar goed is een ander woord voor gemiddeld, want we zijn toch allemaal goed? Ben je ooit iemand tegen gekomen die vond dat hij niet goed in zijn werk was?

Een mooi voorbeeld van hoe het anders kan, en succesvol, is 37 Signals. Een Amerikaans IT bedrijf dat o.a. succesvolle applicaties maakt als Basecamp. Met slechts enkele honderden werknemers leggen ze grote partijen als Microsoft het vuur aan de schenen met goedkopere en betere producten. 37 Singals wil enkel ‘Linchpins’, enkel mensen die briljant zijn en het verschil kunnen maken. Veel van de toppers die ze aannemen komen ook niet via een CV of een sollicitatie binnen, maar doordat die mensen fan zijn van het bedrijf, doordat ze zich aanbieden en klussen doen. Geen CV selectie, maar een freelance klus (desnoods naast de bestaande baan). Je opleiding, ervaring en andere werkzaamheden doen er niet toe als je bewijst dat je goed kan wat men zoekt.

Een andere reden waarom veel grote organisaties moeite hebben briljante mensen aan te nemen is het ‘ego effect’. De meeste managers hebben moeite om mensen aan te nemen waarvan ze denken of verwachten dat ze wel eens slimmer kunnen zijn. Op de vraag in een sollicitatiegesprek waar een sollicitant zich over 5 jaar ziet staan hoor je praktisch nooit: dan wil ik jouw baan hebben. Toch zou dat het beste antwoord moeten zijn (tenzij iemand zich wil verdiepen en geen management ambities heeft natuurlijk).

Conclusie

Linchpin is een leuk boek, hoewel niet Godin’s beste. Het gaat primair over bijzonder zijn (purple cow, be remarkable) en hoe je dat kan worden. Er roept als je verder denkt voor recruitment interessante vragen op. Iedereen roept namelijk altijd wel dat men de beste mensen binnenhaalt, het grootste talent, maar als je bedenkt wat talent is en wie het verschil maakt, moet je je afvragen of je organisatie daarmee om kan gaan. Stel jezelf ook maar eens de vraag: wie maakt bij ons het verschil nu eigenlijk in de organisatie? Kan je daar concrete namen van noemen? Zo niet weet je bijna zeker dat je organisatie het verschil ook niet maakt en je dus eigenlijk niet op zoek bent naar talent, maar naar fabriekswerkers (in pak).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


468 views | Reageer (1 reacties)
  • Heel herkenbaar Bas, ik zie in mijn achteruitkijkspiegels beelden opdoemen van het zo geprezen Rabobank waar busladingen eigenwijs talent werden (en worden?) ontslagen door ‘reorganisaties’. Veel van die mensen waren type bovenhetmaaiveld of hadden waardevolle
    ervaring die nu duur wordt ingehuurd. Bij meer organisaties van die omvang zie je de neiging om ‘de regie’ te willen hebben, terwijl te veel essentiële taken inclusief het denkwerk buiten de deur gebeuren. Inspiratie en bevlogenheid zijn soms (maar niet altijd) dun gezaaid, routine is de norm.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën