Verleiden deel 2

Door Bas van de Haterd op 29-06-2011 07:55.

In deel 1 van mijn review van Verleiden op internet had ik het over alles behalve twee essentiële onderdelen die in het boek heel uitgebreid aan bod komen: teksten en formulieren. Omdat hier relatief veel over te zeggen is en deze voor solliciteren misschien wel het belangrijkste zijn heb ik dit in een aparte post ondergebracht.

Vacatureteksten

Vacatureteksten moeten zoveel mogelijk bulletpoints bevatten, zo blijkt uit het boek. Ik ken daar veel discussies over, maar ik deel de mening van Aartjan nu nog meer dan ooit na het lezen van dit boek. Het gaat onder andere om de subjectieve gevoelens. Veel mensen hebben een hekel aan bulletpoints, maar uiteindelijk blijven we er allemaal heel erg vatbaar voor.

Een opsomming mag nooit meer dan 7 punten bevallen, maar drie, vier of vijf is beter. Neuromarketing wijst uit dat mensen niet meer dan 7 dingen kunnen onthouden.

Bedenk dat de eerste en de laatste regel het meeste moeten opvallen. Daar moeten dus bij zowel de functie-eisen als de ‘wij bieden’ delen in een vacature de belangrijkste / meest aansprekende items staan.

Vergeet zinloze hyperlinks in je tekst. Klik hier zou er niet in mogen voorkomen, net als lees meer of meer info. Geef bijvoorbeeld de pagina titel aan als hyperlink.

Vermijd het woord formulier. Mensen hebben een aversie van formulieren. Let op: ik zeg niet: vermijd formulieren (of ook wel, maar dat kan nu eenmaal vaak niet), maar vermijd het WOORD formulier. Dus niet: klik hier voor het online sollicitatieformulier, maar klik hier om online te solliciteren.

Formulieren

 

Laat stappen zien

Geef een gebruiker aan in welk onderdeel van het proces hij of zij zit en hoe lang het nog gaat duren.

Geef redenen aan

Sommige zaken zijn duidelijk, anderen minder. Geef aan waarom je bepaalde informatie nodig hebt. Dit is overigens meteen een uitstekende exercitie om onnodige informatie uit het formulier te halen. Als je niet kan opschrijven en uitleggen aan een sollicitant waarvoor je iets nodig hebt, heb je het waarschijnlijk niet nodig.

Geef aan wat er gebeurt na verzenden

Geef in het formulier al aan wat er gebeurt na het verzenden. Hoe wordt er contact opgenomen? Hoe snel? Wat zijn vervolg stappen?

Kies duidelijke veldnamen

Een veld als ‘telefoon’ kan met ja/nee beantwoord worden. Telefoonnummer is veel duidelijker. Adres is ook iets vaags, want je postcode is onderdeel van je adres. Vraag dus om straatnaam.

Vraag in volgorde

Met de achternaam Van de Haterd weet ik hoe frustrerend het kan zijn om eerst achternaam in te moeten vullen en daarna staat er ineens ‘tussenvoegsels’. Maak het formulier logisch op, als je tussenvoegsels apart vraagt zet je die vóór de achteraan in de invulvelden.

Foutmeldingen

Een drama online zijn foutmeldingen. Altijd leggen we de schuld bij de gebruiker, kan je je indenken dat je bij een telefonisch enquête zegt: mijn naam is ‘in ’t veld’ en de dame aan de andere kant van de lijn zegt: dat kan niet….

NAW gegevens kloppen altijd. Daar zou geen check op moeten doen behalve dat er iets staat. Ik ken recruitmentsites waar dhr. In ’t Veld niet mag solliciteren, want een ‘ mocht niet voorkomen. Of wat dacht je van dhr. Po? Twee letters kon nooit een achternaam zijn volgens dat systeem.

Blaf klanten niet af met foutmeldingen, maar geef aan dat jij iets fout gedaan hebt of zeg minimaal sorry.

Contact

Zorg dat er altijd een mogelijkheid is voor contact. Naast het formulier moet gewoon een contactmogelijkheid staan, wie kan je bellen of mailen? Naam van de recruiter het liefst erbij.

Account

Het aanmaken van een account is iets wat niet nodig is om te solliciteren. Verplicht kandidaten hier dan ook niet toe. Denk maar een aan je eigen online aankopen, hoe vaak haak je af bij een winkel als je eerst een account moet aanmaken? Het is ook nergens voor nodig.

Maak ook geen account aan zonder toestemming. Dat is nog eens een negatieve ervaring voor een kandidaat. Ineens heb je een account. Misschien wil die kandidaat dat helemaal niet. Die wil gewoon solliciteren en daarna uit database. Maak dit altijd optioneel. Je zal zien dat het gros van de mensen, mits je ze een goede ervaring biedt, dat account wel op prijs zullen stellen. Mits het hun eigen keuze is. Mensen zijn heel goed in staat voor zichzelf te denken, als bedrijf zoek je meestal de ‘zelfsturende’ mensen toch? Als je automatisch een account aanmaakt of ze een account verplicht bewijs je dat je eigenlijk helemaal geen zelfredzame mensen zoekt, want je geeft ze niet eens de keuze om daar zelf voor te kiezen. Dat bepalen wij als je mogelijke toekomstige werkgever wel, of jij een account van ons krijgt of niet…

Begin een ‘gesprek’ met ja en verzamel ja’tjes

Zorg dat het eerste antwoord altijd ‘ja’ is. Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Mooi, de eerste ja is binnen.

Verzamel vervolgens Ja’tjes, onbewuste ja’s in het hoofd van de sollicitant. Dus niet: wil je dit wijzigen?, maar ‘is dit correct’?

Tot slot

Voor iedereen die vind dat ik normaal zeur over het verbeteren van je recruitmentsite, maar bang is dat ik wel een punt heb, adviseer ik dit boek te lezen en het te vertalen naar je eigen situatie. Dit waren de punten die ik er uit heb gehaald, maar er staan nog veel meer nuttige tips in.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


341 views | Reageer (4 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën