Op RecTec heb ik al eerder geschreven over een man die ik hoog heb zitten: Aartjan van Erkel. Zijn presentaties zijn altijd bijzonder goed en vol met praktisch toepasbare tips. Daarom keek ik ook erg uit naar zijn boek: verleiden op het internet.

Het boek staat vol met praktisch tips om je website beter te maken. Niet enkel op zijn eigen gebied van copywriting, maar ook op aanpalende gebieden zoals online dialogen, websdesign en usability. Hij heeft een aantal top experts op dit gebied gevraagd om een eigen paragraaf te schrijven, wat mij bijzonder aanspreekt. Verder staat het boek boordevol met tips en trucs over betere homepages, betere ‘product’ pages (diepere pagina’s), betere teksten en betere formulieren. Allemaal geïllustreerd met voorbeelden en screenshots. Niet enkel van partijen die het slecht doen, maar ook van partijen die het juist goed doen, waar mogelijk met resultaten erbij. Zo staan er voorbeelden die hebben geleid tot 40% meer conversie of tot 350.000 euro extra omzet.

Hoewel er in het boek een paar voorbeelden zitten over online recruitment, ga ik een proberen een aantal generieke tips te vertalen naar het werven van mensen op websites.

Waar is de banaan?

Het boek begint met het hoofdstuk: waar is de banaan? Deze term komt van Seth Godin die in zijn boekje over usability schreef dat we allemaal eigenlijk nerveuze aapjes zijn op zoek naar de banaan. We willen graag geholpen worden. Een duidelijke call to action waar je de mensen het liefst heen wilt (zoek vacatures bijvoorbeeld) zou centraal in een opvallende kleur op je homepage moeten staan.

Verminder onzekerheid

Een belangrijk aspect van het bestelproces is het verminderen van onzekerheid. Bij een bestelling zetten: gratis geleverd (even expliciet vermelden, terwijl je dat al eerder deed) levert veel minder afhakers op. Bij veel sollicitatie pagina’s zou je kunnen onderzoeken wat de primaire reden is om niet te solliciteren en die proberen weg te halen. Ik durf te gokken dat bij W&S bureaus mensen bang zijn er niet meer vanaf te komen, gespamd te worden, etc.

Herken je bezoeker

Als een bezoeker vaker op je site komt is het goed te laten zien dat je hem of haar herkent. Bijvoorbeeld door ‘eerder bekeken vacatures’ te geven.

Biedt sociale bewijskracht

Hoeveel discussie er ook in de sector is over allerlei prijzen en hoe waardeloos deze zijn, ze geven een stukje sociale bewijskracht. Deze partij is betrouwbaar, deze wint prijzen, dit is een goede werkgever.

Geeft deadlines

In de sales werkt het goed als iets exclusief is. Nog maar 4 producten te koop is iets waarom mensen gaan kopen. Nog maar één plek beschikbaar bij een training maakt die training sneller volgeboekt. Dit product is al gekocht door 250 mensen deze maand is een teken van vertrouwen. Of dit ook zo werkt bij sollicitaties betwijfel ik. Ik zou het dolgraag testen, maar ik ken geen partij die geëxperimenteerd heeft met het aantal sollicitaties op een functie. Geeft het juist meer vertrouwen, of juist minder (omdat de concurrentie groot is). Het verschil is immers dat er geen ongelimiteerd aantal banen te vergeven is.

Wat wel zal werken, te vertalen uit de marketing, is een deadline stellen. Als de sollicitatiedatum op 1 juli afloopt kan je heel goed een ‘nog 4 dagen’ teller laten teruglopen. Dat geeft een bepaalde druk om toch vooral voor die datum te solliciteren.

Fotografie

Gebruik altijd echte medewerkers. Men wil zien waar ze in terecht komen. Mensen in pak zien graag mensen in pak. Geeft een eerlijk beeld.

Dat wil niet zeggen dat er niet een beetje photoshop aan te pas mag komen. Bijvoorbeeld met de ogen. Het is al jaren bekend dat ogen ‘trekken’, maar ogen die naar een button kijken sturen je naar die button. Wil je mijn collega worden? Laat de ogen naar de sollicitatie-button kijken en de kans is groot dat het aantal sollicitanten stijgt.

In het boek wordt ook uitgebreid ingegaan op teksten en formulieren. Het boek stelt echter ook dat je nooit meer dan 7 items in een lijst mag hebben en daar zit ik bijna aan. Dat wordt dus teveel om in deze post erbij te vatten, dus daarover binnenkort een deel 2 van deze boekreview.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


649 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën