Afgelopen week verscheen er wederom een stukje in de Volkskrant over Generatie Y en de arbeidsmarkt. Ditmaal gebaseerd op onderzoek van Motivaction (doorgaans een erg goed bureau in mijn optiek) waarin de kern van het verhaal is wat we altijd over deze generatie horen:

  • Ze zijn zelfverzekerd
  • Ze vinden zichzelf speciaal
  • Ze dichten zichzelf goede leiderschapskwaliteiten toe
  • Ze stellen hoge eisen

Het artikel eindigt met de woorden dat men vrijheid en sturing zoekt. 73% wil de vrijheid de eigen werktijden in de delen en 40% wil iemand die ze verteld wat ze doet. Dat klinkt tegenstrijdig, zo staat er, maar dat is ook de enige opmerking die daarover gegeven wordt.

Wat wederom ontbreek in dit artikel is de nuance dat een generatie niet over één kam te scheren is. Net zo min als dat alle baby boomers hetzelfde zijn. Je hebt om het maar heel eenvoudig uit te drukken de SP stemmende baby boomers en de VVD stemmende babyboomers en alles dat daartussen in zit. Hebben die dezelfde visie op het leven en werk? Ik betwijfel het.

Natuurlijk zijn er in elke generatie verbindende waarden. Zo heeft generatie Y inderdaad gemiddeld genomen meer kennis en ervaring met het gebruik van digitale media en vinden ze het niet meer dan normaal dat je die ook op je werk inzet. Dat dit op andere manieren gebeurt dan dat we gewend waren in bedrijven (hij stuurde de CEO zomaar direct een e-mail zonder de 17 management lagen te doorlopen) is iets waar veel organisaties moeite mee hebben.

Ook is een ‘algemeen’ verschil dat daar waar Generatie X heeft gevochten voor een werk-privé balans, Generatie Y hier in veel gevallen vanuit gaat. Dat laat die 73% die hun eigen werktijd willen indelen wel zien. Dat wil niet zeggen dat men niet hard wil werken, maar met grenzen en met de wens voor flexibiliteit, beide kanten op.

Het volledig over één kam scheren van de generatie is echter een zwaktebod, juist van Motivaction. Ik had verwacht dat men met een soort ‘Generatie Y mentality model‘ zou komen. De verschillende type Generatie Y, met verschillende wensen en verwachtingen op de arbeidsmarkt, maar daaraan ook gekoppeld verschillende talenten.

Veel bedrijven zoeken ‘een generatie Y’ medewerker die ons helpt met die social media en anders communiceren, maar die willen we dan wel vertellen wat hij/zij moet doen en die moet wel in ons systeem passen. Dat is een tegenstrijdigheid, als je de ‘baanbrekende, innoverende’ jongeren zoekt moet je accepteren dat deze dus ook die ‘vervelende’ eisen stelt.

Dus mijn verzoek blijft: stop met generatie Y over één kam te scheren, net zoals we weten dat er verschillende types Generatie X en Baby Boomers bestaan. Daarnaast hoop ik dat Motivaction, met als hun kennis en kunde, eens een mooi ‘Generation Y mentality model’ ontwikkeld. Zou een waardevolle aanvulling zijn op het onderzoekslandschap!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.440 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën