Digitaal-Werven komt er weer aan, dus heb ik weer enquêteurs nodig om het onderzoek uit te voeren. Zo stuurde ik afgelopen zaterdag (geen ideale timing) er één tweet uit dat ik op zoek was naar studenten die een zomer bijbaan zoeken. Een paar uur laten stuurde ik de volgende tweet.

Digitaal-Werven wordt normaal door 2 enquêteurs / -trices uitgevoerd, maar idealiter heb ik er 3. Dat is dit jaar dus het geval, aangezien ik meer geschikte kandidaten had dan ik banen had.

Even de feiten op een rij:

  • Eén tweet op zaterdagavond;
  • Eén post in een forum (waar ik andere jaren vaak mijn mensen vandaan haalde);
  • > 10 reacties, welke ik allemaal een reply heb gestuurd mij te mailen voor meer informatie;
  • 1 reactie via het forum;
  • 10 e-mails van kandidaten (waarvan die ene van het forum);
  • 8 mensen die na de additionele informatie nog geïnteresseerd waren en allemaal geschikt voor het werk;
  • Uiteindelijk 3 werknemers straks in dienst.

Werkwijze

Wat ik hierbij ook gedaan heb is alle sollicitanten individueel terug gemaild. Natuurlijk was de verleiding groot om ze allemaal één mail te sturen, maar ik geloof dat de 5 minuten extra die het kost daarin veel tijd bespaart. Natuurlijk was het een standaard tekst, maar aangezien ik zo weinig werf dat ik natuurlijk geen ATS heb vond ik de personalisering in dit geval te belangrijk om er één ‘beste …’ van te maken.

Er is natuurlijk niets mis met een gepersonaliseerde standaard tekst via een ATS, mits je maar zorgt dat het persoonlijk overkomt en als je iets extra’s te melden hebt je die persoon dan wel individueel mailt.

Selectie

Keuze te over dus, van de 8 geïnteresseerden waren er 4 daadwerkelijk zeer geschikt en 4 vanwege uiteenlopende redenen (vakantieplannen, beschikbare uren) net iets minder geschikt. Van die vier denk ik dat ik er vorig jaar 3 misschien nog steeds had aangenomen, maar het was nu cherry picken. Uiteindelijk is het werk nu verdeeld over 3 mensen en heb ik er dus vijf moeten wijzen.

Roadmap

Waarom lukt dit zo makkelijk? Ik denk dat ik een aantal belangrijke factoren kan benadrukken.

  • Creëer een leuke baan

Hier hoor ik veel recruiters altijd over zeuren dat dat niet tot hun werk hoort. Daar ben ik het niet mee eens. Recruitment is toch marketing zegt iedereen? Ja? Mooi, Marketing begint (ja, begint) met de P van Product. In dit geval de baan. Zoals Seth Godin altijd zegt: if you need to market something, you’ve already lost. Steve Jobs doet iets vergelijkbaars natuurlijk, zorg dat het bijzonder genoeg is. Bij Digitaal-Werven heb ik vooraf nagedacht over hoe ik als student zou willen werken en daar bepaalde facetten van het werk op aangepast. Het is volledig digitaal, men kan dus van huis uit werken, wanneer en waar ze maar willen. Maar het is ook ‘idiot proof’, de onderzoeksresultaten zijn 100% vergelijkbaar.

  • Zorg dat je volgers hebt doordat je veel andere informatie deelt en interactie aangaat

De reden dat een Tweet bij mij zoveel impact heeft is de bijna 3.000 volgers die ik al heb doordat ik al jaren veel met mensen interacteer en informatie deel. Dat maakt het een stuk makkelijker. Mensen vragen mij wel eens waar ik de tijd vandaan haal om te bloggen? Nou, omdat als ik dus werf ik in 3 uur mijn functies vervuld heb, door de volgers vanwege onder andere mijn blogs.

  • Zorg dat anderen je Retweeten omdat ze je gewoon aardig vinden of je iets interessants te melden hebt

In dit geval is mijn vraag geretweet (herhaald) door o.a. een docent aan de hogescholen in Breda, in Arnhem en in Leeuwarden. Ideaal, want die worden weer gevolgd door hun studenten. Waarom die mensen mij volgen, nou, onder andere omdat ik regelmatig gastlessen verzorg. Daar krijg ik weinig tot niets voor betaald, maar dit is dan wel weer een hele prettige vorm van betaling, niet?

  • Reageer vervolgens snel

Tot slot denk ik dat het zeker van invloed is geweest dat ik alle sollicitanten die meer info vroegen eigenlijk dezelfde avond nog heb geantwoord. Niet altijd hetzelfde uur, maar wel zo snel mogelijk. Als ik niet op een avond had willen werken, had ik natuurlijk die tweet ook overdag kunnen versturen.

Qua timing heb ik geen idee wat het effect was geweest als ik het overdag had gedaan. Er is dan een stuk meer twitter verkeer. Dus meer mensen online, maar ook een veel grotere kans dat het in de massa terecht kwam en niet was opgevallen. Was de timing ideaal of juist niet? Ik heb oprecht geen idee. Ik had al meer dan genoeg sollicitanten dat ik het niet nogmaals op andere dagen en momenten op de dag heb geprobeerd.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


514 views | Reageer (5 reacties)
  • Douwevdleer

    Hi Bas,

    Mooi succesverhaal.

    Mij is hetzelfde gelukt in mijn tijd bij ACN. Wij zochten een studentenpool voor de avondreceptie, ideale studentenbijbaan.

    Ik heb 1 oproep op hyves en 2 binnen hyves studentengroepen gedaan en voordat ik het wist had ik die volgende week een zaal met 20 studenten voor een korte presentatie en een sollicitatierondes.

    Alles was binnen 1.5 week afgerond en de receptie was bemand.

    Een heerlijk gevoel die jij zeker kan delen, naar wat ik lees.

    Groeten,

    Douwe van der Leer

  • ik zou zeggen, schrijf er een gastblog over. Ik ben altijd geïnteresseerd in concrete succesverhalen, met name als je kan aangeven waar je denkt dat het succes door kwam.

  • Kleine update, in de week nadat ik de keuze gemaakt had kwamen er nog twee zeer geschikte kandidaten mijn mailbox in rollen. Het totaal aan gemotiveerde en geschikte kandidaten kwam daardoor dus op 10, voor 3 functies.

  • Pingback: Recruitment = marketing | RecTec()

  • Pingback: Twitter voor recruitment | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën