Social media, wat moet je ermee?

Door Gastblogger op 20-06-2011 07:33.

Wat zijn social media? Wat maakt media sociaal? Hoe kan een bedrijf gebruik maken van social media? Dit zijn belangrijke vragen die bedrijven zich tegenwoordig moeten stellen. Social media zijn namelijk niet meer weg te denken uit de samenleving. Voor mijn afstudeerstage over het gebruik van social media voor recruiters heb ik interviews afgelegd bij vier social media professionals, Bas van de Haterd (Zelfstandig adviseur), Jasper de Weerdt (Achmea), Hugo Stienstra (Monsterboard) en Marco Dalmeijer (Deloitte). Zij hebben mij inzicht gegeven in de zin van social media.

Wat zijn social media?

Volgens De Weerdt is social media een paraplubegrip voor alle internettoepassingen waarmee mensen onderling informatie en interesses delen. Van de Haterd schaart zelfs de telefoon onder de social media. : “Het feit dat je een medium gebruikt en dat daar interactie uit ontstaat is genoeg.”
Maar waarom zou je er als bedrijf aan wagen? “Door social media kunnen we eindelijk wat we altijd gewild hebben, namelijk interacteren,” zegt Van de Haterd. “Je komt als bedrijf in contact met je doelgroep en dan kan je echt de dialoog aangaan.”

Hoe pak je het aan?

Volgens Dalmeijer en Stienstra moet je eerst kijken of social media bij je passen: “Het moet natuurlijk wel zin hebben.” Om te kijken of social media passen binnen je strategie moet je kijken naar wie zijn mijn doelgroepen en bereik ik die ook door middel van social media, of moet ik gewoon advertenties plaatsen? Wanneer je doelgroepen bekend zijn, moet je bepalen waar ze zitten en met welke boodschap je ze wilt bereiken. Stienstra: “Onze belangrijkste doelgroepen zijn werkzoekenden en werkgevers en die verwachten verschillende dingen van ons. Je moet je boodschap op je doelgroep afstemmen. Daarom is een social media strategie zo belangrijk.”

Volgens Van de Haterd is een bedrijf geen levend wezen. Een bedrijf kan zich dus ook niet op een bepaalde manier gedragen. “Alleen mensen kunnen zich sociaal gedragen en dus kunnen de werknemers zich sociaal gedragen.”

“Daar zit wel wat in denk ik.” zegt De Weerdt. Zijn succes is volgens hem dat hij als persoon zichtbaar is. Op verschillende social media is hij voor 60 á 70 procent Achmea en daardoor is er een parallel tussen hem en Achmea. “Je moet een naam creëren en dat doe je niet door alleen maar vacatures te plaatsen, je moet gewoon meer dingen delen.”

“Je moet dus laten zien dat je de moeite waard bent om te volgen en het is dan zaaien, zaaien, zaaien. Het oogsten komt dan vanzelf wel.” aldus Stienstra.

Hoe doet de recruitmentbranche het?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens Van de Haterd zie je het gros van de bedrijven niets doen. “Recruiters communiceren met recruiters, dus heeft je tijdlijn (verzamelde stroom van tweets die in real-time worden weergegeven) geen nut.” Volgens Stienstra hebben recruiters een voortrekkersrol: “Er zijn een hoop websites, blogs, social media accounts gewijd aan recruitment. Een hoop sectoren moeten nog wakker geschud worden, maar dit geldt veel minder voor de recruitmentbranche.”

“Het is niet te overzien,” zegt De Weerdt, “omdat recruitment heel veel raakt.” Volgens hem zie je wel dat veel mensen denken: “Wat moeten we ermee?” Dalmeijer vindt dat de recruitmentbranche het goed doet: “Tegenwoordig weten recruiters wie je bent, wat je beweegt en kunnen zij persoonlijk contact leggen. Ze leren je echt kennen.”

Over één ding zijn de heren het echt eens. Bedrijven moeten meer hun werknemers naar voren schuiven. Wanneer je echt social media wilt inzetten zul je er met de gehele organisatie voor moeten gaan. Je moet social media namelijk persoonlijk maken. Hierdoor geef je de organisatie een gezicht en kun je de expertise van de organisatie tonen. “Social media zijn per definitie persoonlijk en een bedrijf kan niet persoonlijk zijn.” aldus Van de Haterd. Volgens De Weerdt is het goed als de werknemers hun eigenheid laten zien via social media. “Daardoor geef je het bedrijf geen ziel, maar wel een personificatie.”

Uit de interviews is duidelijk geworden dat het allemaal draait om content, content, content. Deze content is voor iedereen en elke organisatie verschillend. De social media strategie moet voortvloeien uit de bedrijfsstrategie. Kijk naar wat je wilt uitdragen als organisatie. Waar sta je als bedrijf voor? Hoe ga je hierdoor je doelgroep aan je binden en hoe houd je deze verbonden?

Het inzetten van je werknemers is hier een goede manier voor. Elke organisatie heeft met zijn werknemers een onschatbare bron aan informatie en persoonlijkheden, die een organisatie een gezicht kunnen geven. Laat je werknemers Twitteren, Facebooken en discussies opzetten op Linkedin. Hierdoor laat je als organisatie zien dat je expertise in huis hebt. Dalmeijer: “Kijk eens waar het allemaal handig voor is: je marketing, je branding, je imago. Het is een kanaal, een middel, een marketinginstrument.”

Over de auteur:

Deze gastblog is geschreven door Tim Goenenboom in het kader van zijn afstudeerscriptie. Hij is woonachtig in Leiden en is student Management, Economie en Recht in Haarlem. Voor zijn afstudeerstage is hij werkzaam bij Staffing Management Services. Hij onderzoekt hoe zij social media effectief kunnen inzetten. Na zijn afstuderen wil Tim zich gaan specialiseren in e-recruitment, employer branding en new media.

Noot van Bas van de Haterd:

Ik krijg met grote regelmaat (wekelijks) verzoeken voor interview m.b.t. stages en afstudeerscripties. In principe werk ik hier graag aan mee. Eén van de vereiste is tegenwoordig echter dat de student een gastblog schrijft over zijn of haar onderzoek, zoals Tim in dit geval gedaan heeft.

Over de Auteur

Gastblogger Iedereen die wel een keer zijn mening of gedachten kwijt wil in een blog op RecTec, maar niet regelmatig een artikel wil schrijven, kan zijn of haar gastblog insturen. Een artikel zal gecontroleerd worden op kwaliteit (wat niet wil zeggen dat eindredacteur de mening hoeft te delen). Indien het kwalitatief en qua schrijfstijl in orde is zal het geplaatst worden onder het gastblogger account. De naam en functie van de persoon zullen altijd vermeld worden in het blog, tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn waarom dit niet kan.


767 views | Reageer (6 reacties)
  • Pim Lahay

    Tim,

    Goed stuk. Prettig om weer even een samenvatting te hebben over het veel besproken onderwerp!

    Succes met verdedigen!

    Pim
    @pimstert:twitter  

  • John Kauerz

    Bas praktiseert bovenstaande: Iedere bijdrage aan een stage levert content in de vorm van een gastblog op.
    @Tim:twitter , een helder stuk. Ik zie nu nog meer in dat naast de primaire toegevoegde waarde van eigen of ingehuurde mensen de secundaire toegevoegde waarde tot uiting komt op de fora van Social media. Iets wat een onderneming alleen maar oprecht kan ondersteunen en niet kan faken.  
    Groet,
    John Kauerz

  • John Kauerz

    Bas praktiseert bovenstaande: Iedere bijdrage aan een stage levert content in de vorm van een gastblog op.
    @Tim:twitter , een helder stuk. Ik zie nu nog meer in dat naast de primaire toegevoegde waarde van eigen of ingehuurde mensen de secundaire toegevoegde waarde tot uiting komt op de fora van Social media. Iets wat een onderneming alleen maar oprecht kan ondersteunen en niet kan faken.  
    Groet,
    John Kauerz

  • Tim Groenenboom

    @c2d3c92dcfc85369811b3f284d725db3:disqus Bedankt voor je reactie. Door de interviews met deze professionals moet het helemaal goed komen. 

  • Tim Groenenboom

    @c2d3c92dcfc85369811b3f284d725db3:disqus Bedankt voor je reactie. Door de interviews met deze professionals moet het helemaal goed komen. 

  • Tim Groenenboom

    @7962c064188870c8b0f2d22a056fe0b6:disqus bedankt voor je reactie. Oprechtheid is zeker belangrijk. Het mooie van social media is dat je vroeg of laat betrapt wordt en dan is credibility weg. Liegen is dan ook een “big no no” op social media.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën