Er was al wat over geschreven en gesproken de laatste weken, maar een uitgebreid Nederlands stuk op één van de grote recruitmentblogs ontbrak nog. Aangezien ook Stéphane le Viet, de CEO van Work4Labs, het in zijn interview aanhaalde leek het me goed deze case ook even hier door te nemen.

Deze case is gebaseerd op de informatie uit het interview en de blog van Bill Boorman hierover.

In het kort: hoe werf je binnen 2 weken met een budget van $ 200 zo’n 120 kandidaten voor een nieuw te openen Hard Rock Café in Florence? Met Facebook!

Resultaten

Laten we beginnen met enkele resultaten. Volgens Stéphane waren de kosten dus $200 aan reclame, dus aan banners en Facebook ads. Daar komen natuurlijk wat kosten bij (heel weinig volgens Boorman) voor het opzetten van de Fanpage en natuurlijk kost Work4us nog wat geld.

Met had binnen een dag 1.000 fans en binnen de 4 weken van de campagne zat men boven de 10.000 fans. Natuurlijk is Hard Rock Café een sterke naam, maar toch, bijzonder goed gedaan. Het is immers een nieuwe Hard Rock Café.

Er waren in totaal zo’n 4.000 sollicitanten. Van de iets boven de 10.000 fans is dit bijna 40%. Dat is een conversie die… ongekend is lijkt me. Ik denk dat het feit dat men in Facebook kan solliciteren en niet weer naar een aparte pagina toe hoeft hier een grote rol in gespeeld heeft. Daarnaast zal de economische situatie in Italië (meer dan 8% en onder jongeren zelfs 30%) een grote rol gespeeld hebben. Toch is het natuurlijk een bijzonder resultaat.

De eerste selectie is geheel handmatig gedaan. Nu ben ik voorstander ervan dat altijd te doen omdat ATS’en hier gewoon niet goed in zijn. Te vaak zie je dat als je 10 ideale CV’s in een ATS stopt er maar 6 worden uitgenodigd voor een gesprek (blijkt uit onderzoeken). Hier ging men echter vooral uit van de softe factoren, dan moet je helemaal een mens de eerste selectie laten doen. Hell of a job, maar twee keer het resultaat.

Men heeft 600 kandidaten geïnterviewd over een periode van 3 dagen. Dat is zeer intens natuurlijk. Interessant is dat men daarvoor eventsoftware van everbrite gebruikt, iets dat veel voor congressen over online gebruikt wordt. Hier kan je namelijk ‘tickets’ aanmaken en de kandidaten zelf laten kiezen welk uur ze wilde komen. Met 20 mensen kan je 20 mensen per uur interviewen en op deze manier had de kandidaat alle mogelijkheden zelf te kiezen, terwijl het proces gesmeerd liep. Handige van deze software was dat je volautomatisch een routebeschrijving en zo kan sturen en een reminder de dag ervoor.

Uiteindelijk heeft men 120 mensen aangenomen en (heel verstandig) alle andere sollicitanten uitgenodigd voor een gratis drankje bij de opening. Starbucks doet dit al jaren, afgewezen kandidaten een voucher geven. Daarmee heeft Starbucks zelfs zijn wervingsactiviteiten winstgevend gemaakt in de VS (men koopt namelijk gemiddeld meer aan het gebakje erbij dan de kostprijs van de kop koffie).

Vervolg

Interessant is dat men deze mensen ook meteen tot fan heeft gemaakt en zo de marketing via Facebook ook meteen op gang heeft gebracht. Ook hebben veel van de werknemers, gestimuleerd natuurlijk, ‘ready to serve you starting May 7th’ op de Facebook Wall gezet. Meteen een stukje marketing.

Conclusie

Een prachtige actie waarbij men gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheden van nieuwe software en platformen, zoals Facebook en Eventbrite. Natuurlijk is een sterke merknaam onontbeerlijk en draagt de werkloosheid ook positief bij aan het resultaat. Toch laat het de kracht van sociale netwerken maar weer zien, in combinatie met de kracht van een goede merknaam en positieve perceptie van een baan.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


323 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën