Zoals waarschijnlijk bekend was ik vorig jaar intensief betrokken bij de lancering van de nieuwe site van Continu. Eén van de zaken waar je dan tegen aan loopt is de vraag ‘voor welke browsers optimaliseer je?’. Elke extra browser kost geld aan de webbouwer, dus je moet het kunnen verantwoorden. Eén van de browsers waar we toen niet voor gekozen hebben was Google Chrome. De analytics wezen namelijk uit dat ik samen met de opdrachtgever bij Continu waarschijnlijk de enige twee bezoekers waren die Chrome gebruikte. Wel moest het proces in die browser goed lopen, maar niet elke uitlijning was perfect. Budget daarvoor wat niet te verantwoorden. Dat is nu wel anders.

Bij live gang was Internet Explorer met grote afstand de belangrijkste browser voor deze website. Dat is het nog steeds, met bijna 2/3 van het bezoek die deze browser (in verschillende versies) gebruikt. Echter, Safari is nu de nummer twee (was Firefox) en op de 4e plek staat nu Chrome met meer dan 10% van het bezoek.

Chrome is inmiddels dus een serieuze browser geworden om rekening mee te houden qua bezoek en dus gaat de site nu ook voor deze browser geoptimaliseerd worden. 10% is immers een significant deel van de bezoekers.

De analytics geven het momentum aan waarop het rendabel wordt om bepaalde besluiten voor optimalisatie gefundeerd te kunnen nemen. Hetzelfde geldt voor de vraag wanneer het interessant wordt om te kijken naar mobiele websites. Stel vooraf aan hoeveel verkeer er moet komen op je site vanaf mobiele devices wanneer het interessant gaat worden hier budget in te stoppen.

Bij Continu is nu in ieder geval het moment aangebroken ook te optimaliseren voor Google Chome. Zij zien concreet dat deze browser oprukt in hun statistieken en hoeven niet blind te varen op algemene marktgegevens.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


185 views | Reageer (5 reacties)
  • Heel herkenbaar. Toch is optimaliseren voor Chrome, Safari, Firefox en Opera kinderspel vergeleken bij Internet Explorer. Het zou voor een bedrijf dat je HTML maakt geen extra moeite hoeven kosten om een website voor de eerste 4 genoemde browsers te optimaliseren.

    Zelfs IE8 wil tegenwoordig al zo goed als prima meewerken op enkele kleine dingen na. En als een bedrijf dan al meer gaat vragen voor het realiseren van een HTML-template voor meerdere browsers, waar praten we dan over 500 euro, 1000 euro. Lijkt me niet dat dat nou de echte showstoppers zijn. Wij vragen in ieder geval niks extra’s, maar is dat standaard. Met uitzondering van IE6.

  • Klopt, het zijn ook geen hele grote aanpassingen, maar 1.000 euro voor 2 bezoekers zeg maar is nog steeds niet te verantwoorden. 

  • Sorry, ik ben het absoluut niet eens met wat je beschrijft. Een goede ontwikkelaar houdt niet rekening met browsers maar met beschikbare technieken. Je bouwt een website op dit bij het ontbreken van features altijd netjes blijft.

    Bekijk twitter.com maar eens met een moderne browser als safari en iets als internet explorer 8. In safari zie je netjes knoppen met ronde hoekjes en in internet explorer zie je vierkante knopjes.  Op deze manier hoef je niet rekening te gaan houden met specifieke browsers, hooguit 1 of 2 regeltjes ivm internet explorer, maar zeker niet omdat je site opeens geoptimaliseerd moet worden voor chrome.

    Chrome, safari en firefox zouden nooit een probleem mogen zijn voor een goede ontwikkelaar. 

  • het gaat om details. Zoals ik al zei: alles werkt, alleen soms staan dingen net iets minder mooi (uitlijning van millimeters), dat soort dingen. Maar precies wat jij beschrijft, ronde of vierkante knoppen afhankelijk van de browser, dat is dus die optimalisatie die net wat meer tijd (dus geld) kost om per browser te controleren en eventueel aan te passen voor de verschillende browsers.

  • Die millimeters zouden altijd moeten kloppen. De discussie ronde of vierkante knoppen afhankelijk van browser is een discussie die ik ook vaak moet voeren.

    Probleem daarbij is dat als je alles in alle browsers 100% hetzelfde wilt hebben dit betekend dat je veel achtergrond plaatjes moet toevoegen om dezelfde ronding in alle browsers te krijgen. En dat zorgt vaak voor een stuk meer laadwerk en dus een tragere website.

    Mijn voorkeur gaat in dat geval dan uit naar snelheid en performance, maar een keuze voor 100% identiek is natuurlijk ook te verantwoorden. Zolang mensen maar niet vergeten dat de mensen die die knopjes vierkant zien waarschijnlijk gewend zullen zijn aan dat dat zo is, voor hun is dan normaal en zij zullen waarschijnlijk nooit doorhebben dat ronde hoekjes er net beter uitzien.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën