Recruiters houden van hun iPhone. Zoveel is wel duidelijk. “Ons werk is waar onze iPhone is” en “de iPhone regeert de wereld” of “je moet een iPhone app hebben” zijn in deze branche veel gehoorde uitspraken. Nu houd ik van meten en dat geeft soms hele leuke beelden.

Inderdaad, recruiters houden van hun iPhones. Hier op RecTec zien we dat 9% van al het verkeer afkomstig is van de iPhone. Dit is ruim 3 keer zoveel als het verkeer van de ipad. Recruiters love iPhones. Android is iets groter dan de Ipad, maar de Iphone lovers op RecTec zijn er ten opzichte van Android gebruikers ook bijna drie keer zoveel. Echter werven recruiters meestal geen recruiters, maar andere mensen. Dus het is niet zo relevant wat de recruiter gebruikt, maar wat andere mensen gebruiken en dat… geeft verschillen.

Op HNWb (een ander blog van mij) zie ik dat het iPhone verkeer slechts 6% van de traffic uitmaakt, praktisch hetzelfde als het iPad verkeer bijvoorbeeld. Om precies te zijn scheelt dit 0,06% de afgelopen maand (ten faveure van de iPhone). Android zit op minder dan de helft van de Iphone/Ipad. Heel iets anders dan de 3 keer zoveel als op RecTec.

Bij een klant van mij (IT bedrijf) zie ik dat Android 3 keer zoveel verkeer verzorgt als de iPhone en de iPhone weer twee keer zoveel verkeer als de Ipad. In totaal is dit echter allemaal nog marginaal, want zelfs Android zit nog onder de 1% verkeer op dit moment (ondanks dat we mobiele templates hebben gemaakt).

Bij wederom een andere klant van mij (W&S bureau) zie ik dat de Iphone en Ipad bijna gelijk lopen (0,02% verschil afgelopen maand) en rond de 1% van het verkeer zitten (heel iets anders dan de 10% die de iPhone op RecTec doet). Android zit daar op 2/3 van het verkeer van de iPhone, dus doet het ook geheel niet slecht.

Recruiters love their iPhones, maar die liefde gaat lang niet op voor al hun potentiële klanten. Ik heb zelden zo’n extreme overtekening van één toestel gezien binnen een bepaalde doelgroep. Staar jezelf daarom niet blind op je eigen gebruik of het gebruik binnen je eigen kringetje en kijk vooral naar de statistieken van je site en wat je doelgroep daadwerkelijk gebruikt. De iPhone is een leuk ding, recruiters zijn er helemaal gek op, maar de rest van de wereld (je doelgroep) ziet ook de andere gadgets en telefoons en gebruikt die ook.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


410 views | Reageer (3 reacties)
  • Een corporate site zal minder mobile traffic hebben dan een blog. Nieuws/blogs lezen is typisch iets wat ik in de rij bij de kassa of in de file doe.

  • zoals je ziet heb ik twee type gewone bedrijven, een corporate en een bureau, waar ik toegang tot de stats heb, er ook bij gepakt. Het klopt dat blogs en zo andere trafficverdelingen hebben, ik hoop binnenkort wat cijfers van de grootste sites van Nederland (corporate, niet recruitment) te kunnen delen.

  • I don’t care…I want a Iphone: http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg (LOL)


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën