Work4Labs is de startup achter “Work for Us”, een Facebook app waarmee je vacatures kunt doorplaatsen naar een Facebook Fanpage. De website van Work4Labs belooft dat er niet meer dan 2 minuten overheen gaan voordat je eerste vacatures op Facebook staan.

Je vacatures op Facebook

2 minuten is wat optimistisch ingeschat, maar als je al een Fanpage hebt, kost het inderdaad niet zo gek veel tijd. Maar eerst het resultaat. Als voorbeeld de Facebook pagina van Work4Labs zelf:

Het vacatureoverzicht heeft beperkte zoekmogelijkheden: trefwoorden, locatie en contractvorm. Bezoekers kunnen interessante vacatures verder verspreiden door de Fanpage te “liken” (standaard functionaliteit van Facebook fanpages), individuele vacatures te “liken” (waardoor de vacature op je timeline geplaatst wordt) of een vacature door te sturen naar een e-mailadres, Facebook-vriend of een Facebook-groep. Deze mogelijkheden zijn ook aanwezig in de detailpagina van de vacature:

Solliciteren kun je via de knop “Apply for this position”. Afhankelijk van de instellingen bij de vacature, verschijnt er een kort formulier van de Work for Us app of het sollicitatieformulier van de corporate site of recruitmentsite van de vacaturehouder (hierover later meer).

Aan de slag met Work for Us

Om Work for Us te kunnen gebruiken, moet je beschikken over een Facebook Fanpage. Het is op zich niet ingewikkeld om zo’n Fanpage te beginnen, maar een effectieve Fanpage vereist wel wat voorbereiding. De app er aan toe voegen is een kwestie van het autorisatie verlenen aan de app en het nalopen van wat instellingen zoals het toestaan van open sollicitaties en het automatisch doorplaatsen naar Twitter en de Facebook wall.

Je kunt vacatures op verschillende manier en in de app vermelden: handmatig , importeren of via de API van Work for Us.

Vacatures handmatig vermelden

De app kent maar een klein aantal velden:

Per vacature kun je aangeven hoe de sollicitatie ingestuurd kan worden. Als je een e-mailadres opgeeft, krijgt de sollicitant een kort formulier van Work for Us te zien waarin wat contactinformatie, een cv en een motivatiebrief wordt gevraagd. Deze informatie wordt naar het opgegeven e-mailadres gestuurd. Als je een URL opgeeft, kun je de sollicitant omleiden naar je eigen sollicitatieformulier waarin je zelf bepaalt welke informatie er wordt gevraagd en op welke manier. Sollicitaties kunnen op die manier automatisch je recruitmentsysteem inlopen. Het is belangrijk om de juiste links te hanteren, zodat de reactie bij de betreffende vacature en met de juiste bronreferentie ontvangen wordt.

Vacatures importeren

Deze werking van deze functionaliteit is mij niet helemaal duidelijk. Het lijkt er op dat je alleen vacatures van bestaande Fanpages kunt importeren. Alleen op basis van een bedrijfsnaam wordt er naar vacatures gezocht. De website van Work4Labs geeft aan dat RSS-koppelingen mogelijk zijn, maar dat zie ik niet terug in de functionaliteit.

Vacatures plaatsen via de API

Work for Us kent een API (application programming interface) waarmee je vacatures kunt plaatsen. Softwareontwikkelaars kunnen daarmee een koppeling tussen de app en recruitmentsystemen realiseren. Omdat ik op dit moment zelf niet met een ATS werk heb ik deze functionaliteit niet nader bekeken.

Beheer vacatures

De recruiter kan het vacatureaanbod beheren via de “Admin section”. Daarin staan de vacatures onder elkaar vermeld met daarachter tellingen: aantal maal bekeken, aantal maal gesolliciteerd en het aantal “likes”. Als je gebruik maakt van een URL voor sollicitaties, klopt het aantal sollicitaties niet geheel met de werkelijkheid. De cijfers geven alleen aan hoe vaak het sollicitatieformulier is geopend en niet hoe vaak het sollicitatieformulier is ingestuurd, maar die informatie kun je uiteraard in je recruitmentsysteem opvragen.

Adverteren

Met de knoppen kun je vacatures extra publiciteit geven. “Share” zet de vacature op Twitter en de wall van de Fanpage. “Advertise” maakt een Facebook advertentie voor de vacature. Interessant om te zien dat bij een $9 abonnement $25 advertentietegoed is inbegrepen!

Prijsstelling

De prijsstelling is wat merkwaardig. Je zou verwachten dat worden vacatureslots goedkoper worden naar mate je er meer afneemt. Dat werkt bij Work for Us precies andersom. Bij een Basic account (3 slots) geldt een slotprijs van $3. Die prijs loopt op tot bijna $10 per slot voor een Pro account (50 slots). Het advertentietegoed laat ook zo’n vreemd verloop zien. Het lijkt er op dat Work4Labs gokt op een “viral”-effect via kleinere organisatie om vervolgens goed te verdienen aan de grotere organisaties die met de kleinere abonnementsvormen niet uit de voeten kunnen.

Conclusie

Met Work for Us kun je eenvoudig en tegen een lage prijs vacatures op Facebook te publiceren. Een goed ingerichte en populaire Fanpage is uiteraard een vereiste om effectiviteit te behalen. Zodra het vacatureaanbod enige omvang krijgt, is het raadzaam om je recruitmentsysteem via de API (direct of via een multiposter) te koppelen, zodat je overbodig onderhoud en de kans op logistieke fouten voorkomt.

Over de Auteur

Tom van der Valk Tom van der Valk is consultant/projectmanager e-HRM bij Blyxum, gespecialiseerd in het toepassen van e-HRM voor in-, door-, en uitstroom van medewerkers.


1.123 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn